2026-07-27, 22:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappisten
"Som tur är så lär sig samhället bättre än individen", vilken fullkomlig floskel du slänger ur dig. Betyder den ens någonting eller är det bara ord du slänger ur dig för att de låter bra i en mening? I själva verket "lär sig" samhället ingenting, samhället är en stor oformlig köttklump som famlar i mörkret. Och när det sprungit in i väggen åt ena hållet byter det riktning tills det springer in i väggen åt det andra hållet.

Sedan är det rätt stor skillnad på "det jag skrev" och de löjeväckande teser som du felaktigt hävdar att man får med på köpet. Behöver jag förklara varför det finns en logik i det jag skrev efter att LLM:s börjat konkurrera med människan både vad gäller produktion och konsumtion? AI-datacenter konsumerar lika mycket energi som svenska storstäder samtidigt som vi närmar oss en energikris. Vilka tror du systemet föredrar, den medelklass som görs arbetslös av samma AI, eller AI-modellerna som utgör den Västerländska modernitetens framtid?
”Samhället” är även samlingsord för de institutioner som ansvarar för att saker fungerar även i kristid, och här menade jag specifikt sjukvården och myndigheter som ansvarar för detta - utifrån lärdomarna från covid har de skapat nya rutiner, system och arbetssätt som lär underlätta kraftigt om (när!) nästa pandemi kommer. Vilket du säkert hade förstått om du läste mitt inlägg med en vilja att förstå istället för att direkt bli defensiv bara för att ditt dravel fick mothugg.

Du själv talar om att ”systemet” har preferenser, hur går det till? Om vi får en energikris pga AI-utvecklingen, så kommer det att adresseras av de samhällsfunktioner som ansvarar för detta, genom regleringar och lagstiftning. Vi vet inte exakt hur framtiden kommer se ut, men dina konspirationsteorier om ebola och giftiga vaccin ger jag inte mycket för.
Citera
2026-07-28, 09:47
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du glömde att det ”äntligen” bevisas att jorden är platt, att vi får besök av ufos och att vi kommer få se Bigfoot komma ridande på Loch Ness-monstret. Alla dessa saker är lika vettiga som det du skrev. Vi väntar ju fortfarande på alla dödsfall efter covidvaccinet och allt annat som ”helt säkert” skulle hända, men som vanligt blev det en gigantisk ingentingburgare.

Det kan nog komma en värre ekonomisk kris, utlyst av Trumps enorma inkompetens (allmänt och i Iran) kombinerad med Putins aggression - i allra värsta fall förvärrad av ett kinesiskt anfall mot Taiwan och/eller ökade aggressioner från Nordkorea mot Sydkorea.

Och det kan förstås komma en global pandemi eftersom folk helt verkar ha glömt alla lärdomar från 2020 om hur man kan minimera sin egen roll och aktivt undvika att smitta andra. Nä, folk reser med influensa och hostar fritt på flygplan så att snoret flyger dubbelt. Med tanke på mängden resande och människans till synes obegränsade ignorans, så känns det som mer sannolikt att det kommer en pandemi i närtid än att det inte gör det. Kanske inte Ebola, men jag skulle inte säga ”aldrig”.

Men som tur är så lär sig samhället bättre än individen, och covid gav oss viktiga insikter. I nästa pandemi lär de som gormar om psyops gå åt först, men tyvärr kommer även en massa vettiga människor att dö. Tyvärr slår pandemier urskillningslöst.

Håller med om detta. TS är rent snömos av bitterhet och avundsjuka. TS såg det inte komma, har inte placerat sig rätt ekonomiskt och hoppas nu på ett utjämnings-scenario. Något sådant kommer inte att komma utan enda sättet att komma ikapp är att investera i tillgångar som går explosivt uppåt.

Den dagliga lunken fortskrider, det sociala kreditsystemet implementeras samtidigt under radarn (När jag gick på toaletten på en vägkrog nyligen var jag tvungen att passera en spärr med mitt kreditkort och betala tio kronor, samt att min återvinningsstation nu kräver att jag legitimerar mig med körkort för att bommen ska gå upp och jag släppas in).

Skötsamma människor som investerat rätt och inte uttryckt för mycket dumheter ligger bra till, övriga har en del att lära sig.
Citera
2026-07-28, 13:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Låter som fria fantasier och önsketänkande från en bitter fattiglapp.

Citat:
Jaha. Ännu ett inlägg i kategorin ”jag känner mig ekonomisk misslyckad, så jag önskar allt ont till alla som inte är som jag”,

Det här typiskt svenne bonnläpptänkande. Allt handlar om social status. Dessa bonnläppar tolkar mitt inlägg som någon form av undergrävande av deras sociala status och inte som en varning. Det är på grund av sådana här feminina män som Sverige håller på att dö. Majoriteten av alla svenska män är sådana här feminina skithuvuden. Chicks with dicks.

Citat:
parat med extremt långdragna slutsatser om nationell ekonomisk ruin baserade på selektivt utvalda datapunkter. Och som vanligt är underhållningsvärdet i tråden betydligt högre än det intellektuella.
Det kallas för kvalitativ analys din svenneapa.

Citat:
Om inte Sverige blir anfallet av Ryssland så är sannolikheten i princip noll för en massiv nationell ekonomisk krasch som inte kan motverkas av riktade politiska insatser.

Det förefaller som WEFs orginalplan var förslavande genom att elektronifiera alla former av pengar och sedan urholka värdet av dem till noll så att ingen någonsin skulle kunna äga något utan att ha ett jättelån bakom det och till slut så skulle bara storföretag äga allting. Nu har denna plan gått totalt i kras på grund av Netanyahu och Trump. Totalt underbart. Det var alltid meningen att du skulle bli en slav, men inte explicit utan implicit, utan att du förstod det. Nu kommer du att explicit bli en slav och de kommer inte att kunna dölja det.

Citat:
Så, nej, folk i hyresrätt kommer inte kunna fynda mångmiljonvillor för en bråkdel av priset, vilket verkar vara dessa ekonomiska domedagsprofeters största våta dröm. Problemet är nämligen att även vid en total kollaps (återigen, nästan noll sannolikhet) så finns det banker och kapitalstarka aktörer, företag och personer, att konkurrera med om dessa fynd - och om man inte sitter på några tiotals miljoner i hyresrättsmadrassen så kommer man inte att kunna konkurrera. Allt kapital imploderar inte ens vid en rejäl krasch.

Den kommande krunchen kommer att generera en global våg av rejäla räntehöjningar från alla centralbanker. Eftersom du inte förstår att svenska "kapitalstarka aktörer" finansierar fastighetsköp med en massiv lånehävstång så förstår du inte heller att köparna kommer att försvinna tills att priserna sjunkit så mycket att köpet kan självfinansieras. Utländska aktörer som Blackrock som är direkt finansierade av amerikanska federal reserve kommer att kunna köpa så mycket de vill eftersom de kan ställa ut nollränteobligationer som genast köps av federal reserve, dvs de kan trycka pengar och köpa. Svenne kommer att bli en hyresslav åt amerikanska kroksnokar men de kommer att köpa först på botten och hur djup den blir beror på hur den närmaste tiden utvecklar sig.

Citat:
Så tyvärr får man nog finna sig i sitt öde om man missade bostadsrättsvågen och börsuppgången. Den tråkiga sanningen är att en person i femtioårsåldern som sitter med ett halvdåligt betalt jobb och marginella besparingar i en hyresrätt idag har betydligt sämre förutsättningar än en 19-åring som just gick ut gymnasiet. Och det kommer inte komma en krasch som jämnar ut det försprång som de som har legat rätt i någon av tillväxtvågorna under de senaste 25 åren.

Hårt kanske, men sant.

Din projektion är makalös. Om jag får rätt så kommer du att vara en slav resten av livet eller tills du gör uppror. Det som jag menade som en varning tolkar du som ett angrepp på din sociala status.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Självklart kan vi stå inför en rejäl lågkonjunktur men knappast det domedagsscenario som förutspås i TS.

Givet den oljeproduktion som redan fallit bort plus den kommande matbristen så blir det något i stil med 1991. Det vore det absolut värsta utfallet eftersom det skulle innebära att endast en minoritet av de mest belånade åker dit. Det har noll effekt eftersom den majoritet svenska vuxna som klarade sig kommer att gratulera sig själva till hur smarta de var och sedan fortsätta vara oansvariga vuxenbarn för de har ju inte drabbats av någonting personligen. Det bästa är en amerikansk invasion av Iran och att Ukraina och Ryssland bombar varandras matproduktion och rysk oljeproduktion till ingenting.

Varför? Jo, det bästa för svenskarna som folk är att 90% av alla vuxna svenskar hamnar hos kronkalle och det nya normala i Sverige blir "Sverige är ett fattigt land" och "jag har låg social status för jag är asfattig och inte kan äga något pga kronkalle, sluta importera högstatusblattar som kan dominera mig på stan eftersom de inte har några skulder och därför kan glassa med visakort och bilåkande" eller "vi måste göra något åt den svenska fattigdomen dvs hjälp mig". Det är först när svenne har blivit av med allt som han har någon motivation till att kräva politisk förändring. När han sedan blir nekad skuldsanering och tillsagd av de politiker han trodde var "hans eget lag" att jobba och betala av skulder som han inte ens kommer att kunna betala räntan på, så kommer han att få dåndimpen. Vägrar han jobba så blir han hemlös.

Jag tror att du inte förstår vilket fängelse svenne byggt åt sig själv genom sitt eviga jasägande. Numera kan kronkalle ta ett fordon om en utmätt använder den. Det betyder att är du utmätt, så kan du inte köra en bil, oavsett vem den är registrerad på, och du kan inte vara skriven på en bostad som används av någon som inte är utmätt, för då kommer kronkalle och utmäter på din adress och det är upp till den icke utmätta att sedan bevisa i tingsrätten att denne äger egendomen som kronkalle fraktade bort.

Nya folkbokföringslagar betyder att du måste vara skriven på en fastighet klassad som bostad annars blir du utskriven och blir juridiskt död och slutar existera. Men om du är skriven på en fastighet som är klassad som bostad, så kommer kronkalle också att ha någonstans att göra en räd på. Det betyder att är du utmätt så kan du inte vara skriven på samma adress som en icke utmätt utan du kommer att behöva vara skriven på en bostadsklassad adress med andra utmätta som inte har någonting. När någon gör en ratsitslagning på dig så kommer de att se är du är skriven på samma hus som 400 andra svenne bonnläppar och genast förstår alla att du är utmätt. Du har därmed blivit en juridisk spetälsk som bor i en fattigstuga tillsammans med andra fattiga. Precis som på 1800-talet. Sweden yes!
Citera
2026-07-28, 15:41
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Givet den oljeproduktion som redan fallit bort plus den kommande matbristen så blir det något i stil med 1991. Det vore det absolut värsta utfallet eftersom det skulle innebära att endast en minoritet av de mest belånade åker dit. Det har noll effekt eftersom den majoritet svenska vuxna som klarade sig kommer att gratulera sig själva till hur smarta de var och sedan fortsätta vara oansvariga vuxenbarn för de har ju inte drabbats av någonting personligen. Det bästa är en amerikansk invasion av Iran och att Ukraina och Ryssland bombar varandras matproduktion och rysk oljeproduktion till ingenting.

Varför? Jo, det bästa för svenskarna som folk är att 90% av alla vuxna svenskar hamnar hos kronkalle och det nya normala i Sverige blir "Sverige är ett fattigt land" och "jag har låg social status för jag är asfattig och inte kan äga något pga kronkalle, sluta importera högstatusblattar som kan dominera mig på stan eftersom de inte har några skulder och därför kan glassa med visakort och bilåkande" eller "vi måste göra något åt den svenska fattigdomen dvs hjälp mig". Det är först när svenne har blivit av med allt som han har någon motivation till att kräva politisk förändring. När han sedan blir nekad skuldsanering och tillsagd av de politiker han trodde var "hans eget lag" att jobba och betala av skulder som han inte ens kommer att kunna betala räntan på, så kommer han att få dåndimpen. Vägrar han jobba så blir han hemlös.

Jag tror att du inte förstår vilket fängelse svenne byggt åt sig själv genom sitt eviga jasägande. Numera kan kronkalle ta ett fordon om en utmätt använder den. Det betyder att är du utmätt, så kan du inte köra en bil, oavsett vem den är registrerad på, och du kan inte vara skriven på en bostad som används av någon som inte är utmätt, för då kommer kronkalle och utmäter på din adress och det är upp till den icke utmätta att sedan bevisa i tingsrätten att denne äger egendomen som kronkalle fraktade bort.

Nya folkbokföringslagar betyder att du måste vara skriven på en fastighet klassad som bostad annars blir du utskriven och blir juridiskt död och slutar existera. Men om du är skriven på en fastighet som är klassad som bostad, så kommer kronkalle också att ha någonstans att göra en räd på. Det betyder att är du utmätt så kan du inte vara skriven på samma adress som en icke utmätt utan du kommer att behöva vara skriven på en bostadsklassad adress med andra utmätta som inte har någonting. När någon gör en ratsitslagning på dig så kommer de att se är du är skriven på samma hus som 400 andra svenne bonnläppar och genast förstår alla att du är utmätt. Du har därmed blivit en juridisk spetälsk som bor i en fattigstuga tillsammans med andra fattiga. Precis som på 1800-talet. Sweden yes!
I klarspråk så menar du att det bästa för landet - enligt dig - är att alla svenskar förlorar sin ekonomiska grund och trygghet, för att de i så fall skulle göra revolt mot den rådande struktur, som är det som har möjliggjort den trygghet de har? För endast om alla blir lika fattiga som du så kan du känna stolthet och slippa irritera dig på svennar och invandrare som trots en mycket sämre grundsituation har lyckats bättre i livet än du? Hmmm… ok?

Sen harvar du på om att kronofogden har fått nya verktyg att mäta ut egendom för de som inte gör rätt för sig, och att det på något sätt skulle vara fel att vi har en folkbokföringslag som tar hänsyn till om en adress är klassad som bostad eller ej. Det är knappast relevant för just den här diskussionen, men jag misstänker att den passusen förklarar en hel del om grunden för- och ursprunget till ditt inlägg.

Din ”kvalitativa analys” är en märklig kombination av konspirationsteorier och ett russinplock av data som knappast stöds av den ekonomiska helhetsbilden eller den politiska verkligheten. Du lär inte få ett nobelpris i ekonomi, så varför inte använda din ursinniga energi till något produktivt istället? Det hat som dina inlägg utstrålar kan verkligen inte vara hälsosamt.
Citera
2026-07-28, 22:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Dessutom så kommer det att bli en global matkris. Dels på grund av bristen på nitrater och svavel från Gulfstaterna och Ryssland, och dels på grund av att Ukrainas bombade av Ryssland har gjort att ryssarna inte kunnat bärga hem hela årets skörd. Det betyder att när oljepriserna når en korrekt nivå, med all mellanösternolja väck och det mesta av rysk olja väck, dvs med cirka 25% av världsproduktionen väck, så kommer svenne bonnläpp också drabbas av en matprischock på precis allting relaterat till mat för även djur äter odlad mat. Mjölk, ägg, ost, smör osv kommer att bli riktigt dyrt.

Utan att säga vare sig bu eller bä om din förmåga som siare, så glömmer du här en sak: ryssarna verkar precis ha börjat attackera ukrainska handelsfartyg i Svarta Havet igen, som vedergällning för ukrainska attacker på fartyg -- något som man tidigare slutit avtal om att inte göra eftersom det ledde till risker för den globala matförsörjningen som på märkligt stort sätt verkar vara beroende av ukrainskt vete.

Du får lägga till det i din sammanställning under matkrisrubriken. Om inte amerikanerna kan täcka upp.
Citera
2026-07-30, 14:04
Medlem
infidels avatar
Citat:
I klarspråk så menar du att det bästa för landet - enligt dig - är att alla svenskar förlorar sin ekonomiska grund och trygghet, för att de i så fall skulle göra revolt mot den rådande struktur, som är det som har möjliggjort den trygghet de har?

Ja. Den här tryggheten är en tillfällig illusion. Den moderne svensken är inte kompetent till att bygga Sverige. Han är inte ens kompetent att förvalta Sverige. Svensken förstår inte varifrån hans välstånd och trygghet kommer. Han tror att detta kommer ur någon slags naturlagar och att det alltid varit så och att det alltid kommer att vara så. En normal svensk man förstår inte ens basal naturvetenskap och teknik och han kan inte räkna. Svenska kvinnor är ännu värre, de lever i en konstant pyskos. När jag försöker förklara hur Sverige och världen fungerar för normala svenskar så är de i 19 av 20 fall inte kapabla till att förstå för de vägrar att ens lyssna. Den 20:e har redan upptäckt det mesta på egen hand.

Citat:
För endast om alla blir lika fattiga som du så kan du känna stolthet och slippa irritera dig på svennar och invandrare som trots en mycket sämre grundsituation har lyckats bättre i livet än du? Hmmm… ok?

Det här är din idiotiska projektion, typisk för småborgerliga svenne bonnläppar. För en svensk avgörs vad som är sant av vem som säger det och var han säger det. Om en rik överklassmänniska som svensken idoliserar säger i DN att månen är gjord av ost så är månen gjord av ost. Det har blivit den nya Respektabla Åsikten. Skit samma om det är sant eller inte. Om jag sedan säger att månen är gjord av sten så kommer svenne bonnläpp att kalla mig en konspirationsteoretiker.

Citat:
Sen harvar du på om att kronofogden har fått nya verktyg att mäta ut egendom för de som inte gör rätt för sig, och att det på något sätt skulle vara fel att vi har en folkbokföringslag som tar hänsyn till om en adress är klassad som bostad eller ej. Det är knappast relevant för just den här diskussionen, men jag misstänker att den passusen förklarar en hel del om grunden för- och ursprunget till ditt inlägg.

Koncept som "predatory lending", "debt trapping", "credit poisoning" med mera existerar inte i Sverige för att svenne är en ignorant bonnläpp. Det där om att "göra rätt för sig" är något du kommer att få höra i all oändlighet efter den stora kraschen för du kommer att bli en av dem som är utmätt resten av livet. Att du har blivit blåst i ett komplext bedrägeri som du själv samtyckt till kommer du aldrig att förstå. Det svenska valutasystemet är i sig en form av pyramidspel. Svensken förstår inte ens att moderna ekonomier inte bygger på kapital utan på antikapital i form av skuld. Varje gång jag ser någon idiotsvenne på FB bräka om "kapitalismen" så vet jag att jag har att göra med en svenne bonnläpp.

Citat:
Din ”kvalitativa analys” är en märklig kombination av konspirationsteorier och ett russinplock av data som knappast stöds av den ekonomiska helhetsbilden eller den politiska verkligheten. Du lär inte få ett nobelpris i ekonomi, så varför inte använda din ursinniga energi till något produktivt istället? Det hat som dina inlägg utstrålar kan verkligen inte vara hälsosamt.

Du är en ignorant bonnläpp som tror att allt som inte står i DN eller sägs på SVT är konspirationsteorier och russinplock. Det är onaturligt att en människa som du kör bil, bor i egen bostad och äter kött varje dag. Du är ju inte mer än en blek form av neger som råkar bo i barrskog istället för i djungel. Din levnadsstandard borde vara åka på traktorflak, bo i logement och äta potatis och rödbetor varje dag.

Det är därför det är bra om den kommande kraschen blir så massiv som möjligt. Om jag minns rätt så blev ca 300 000 svenne bonnläppar permanentfångade hos kronkalle efter kraschen 1991. Det var inte tillräckligt många för att det skulle göra någon form av avtryck i det svenska grupptänkandet. Det krävs att en massiv majoritet hamnar i samma läge för att svenskens självbild och världsuppfattning ska ändras. Dessa utmätta kommer aldrig att få någon form av skuldsanering givet hur Sverige fungerar.
Citera
2026-07-30, 14:30
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Utan att säga vare sig bu eller bä om din förmåga som siare, så glömmer du här en sak: ryssarna verkar precis ha börjat attackera ukrainska handelsfartyg i Svarta Havet igen, som vedergällning för ukrainska attacker på fartyg -- något som man tidigare slutit avtal om att inte göra eftersom det ledde till risker för den globala matförsörjningen som på märkligt stort sätt verkar vara beroende av ukrainskt vete.

Du får lägga till det i din sammanställning under matkrisrubriken. Om inte amerikanerna kan täcka upp.

Det har en effekt men den är inte så stor jämfört med bortfallet av gödningsmedel. Ungefär 50% av den globala produktionen av mat är en konsekvens av gödningsmedel, nu har hälften av nitratgödseln försvunnit och genom bortfallet av svavel urvunnet från olja så har också en hel del av fostfatproduktionen försvunnit. Så mellan tummen och pekfingret så har matproduktion för minst 1 miljard människor redan fallit bort utan Ukraina och Ryssland inräknat. Det här kommer att bli en rejäl käftsmäll i Afrika, södra Asien och Indien. Samtidigt som svenne blir utmätt och vräkt så kommer Sverige att drabbas av en ny flyktingvåg när rika utlänningar skickar hit sina anhöriga till släktingar i Sverige för här finns det fortfarande käk om än till högt pris. T.ex MENA importerar massor av ukrainskt och ryskt spannmål.

Amerikanarna kan inte täcka upp för den här bristen. I det värsta utfallet som jag beskrev tidigare i tråden så kommer det att bli värre 2027 och ännu värre 2028. Det land som imploderar först i Europa kommer att vara Storbögbritannien för det landet är groteskt överbefolkat och svårt importberoende samtidigt som landet är totalt genomplundrat och sönderkört av den dekadenta anglojudiska överklassen, en överklass som vår egen dekadenta överklass har starka band med.

Tyvärr är det så att ju fler svenskar som blir förödmjukade i den kommande kollapsen så är det desto mer sannolikt att något gott kommer ur den. Annars blir det bara tillbaka till det vanliga efter att krisen passerat.
Citera
2026-07-31, 01:26
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ja. Den här tryggheten är en tillfällig illusion. Den moderne svensken är inte kompetent till att bygga Sverige. Han är inte ens kompetent att förvalta Sverige. Svensken förstår inte varifrån hans välstånd och trygghet kommer. Han tror att detta kommer ur någon slags naturlagar och att det alltid varit så och att det alltid kommer att vara så. En normal svensk man förstår inte ens basal naturvetenskap och teknik och han kan inte räkna. Svenska kvinnor är ännu värre, de lever i en konstant pyskos. När jag försöker förklara hur Sverige och världen fungerar för normala svenskar så är de i 19 av 20 fall inte kapabla till att förstå för de vägrar att ens lyssna. Den 20:e har redan upptäckt det mesta på egen hand.
Visst visst, du tillhör den 95e percentilen av Sveriges intelligentia, himlen är röd och grisar kan flyga. Det enda du har att komma med är ett oresonligt hat och ad hominem-attacker. Men det är nog få som blir provocerade av att just du kallar dem öknamn, för min del förstärker det bara min syn på dig som en tragisk figur. Jag misstänker att du inte kan förklara för folk för att de inte orkar lyssna på en förvirrad människa som svamlar om saker som h*n uppenbarligen inte förstår.

Citat:
Det här är din idiotiska projektion, typisk för småborgerliga svenne bonnläppar. För en svensk avgörs vad som är sant av vem som säger det och var han säger det. Om en rik överklassmänniska som svensken idoliserar säger i DN att månen är gjord av ost så är månen gjord av ost. Det har blivit den nya Respektabla Åsikten. Skit samma om det är sant eller inte. Om jag sedan säger att månen är gjord av sten så kommer svenne bonnläpp att kalla mig en konspirationsteoretiker.
Floskler, halmgubbar och helt onödiga hyperboler. Du har dock rätt i att få lyssnar på en person som är så endimensionell att h*n inte ens har fantasi att komma på andra epitet än ”bonnläpp”.

Citat:
Koncept som "predatory lending", "debt trapping", "credit poisoning" med mera existerar inte i Sverige för att svenne är en ignorant bonnläpp. Det där om att "göra rätt för sig" är något du kommer att få höra i all oändlighet efter den stora kraschen för du kommer att bli en av dem som är utmätt resten av livet. Att du har blivit blåst i ett komplext bedrägeri som du själv samtyckt till kommer du aldrig att förstå. Det svenska valutasystemet är i sig en form av pyramidspel. Svensken förstår inte ens att moderna ekonomier inte bygger på kapital utan på antikapital i form av skuld. Varje gång jag ser någon idiotsvenne på FB bräka om "kapitalismen" så vet jag att jag har att göra med en svenne bonnläpp.
”Svenne”, ”bonnläpp” igen. Du skriver som en högstadieelev och kommer som vanligt aldrig med några argument utan envisas med att alla kommer att råka illa ut. Nåja, man måste ha skulder för att bli utmätt så jag är inte så orolig - men om jag en dag ändå skulle hamna på ruinens brant så kan jag iallafall se tillbaka på en sjuhelsikes livsresa.

Citat:
Du är en ignorant bonnläpp som tror att allt som inte står i DN eller sägs på SVT är konspirationsteorier och russinplock. Det är onaturligt att en människa som du kör bil, bor i egen bostad och äter kött varje dag. Du är ju inte mer än en blek form av neger som råkar bo i barrskog istället för i djungel. Din levnadsstandard borde vara åka på traktorflak, bo i logement och äta potatis och rödbetor varje dag.
Du menar att jag borde ha din levnadsstandard? Den som har gjort dig till en bitter liten människa som sitter i misär och önskar olycka åt andra? Nej tack. Men potatis och rödbetor är gott, det äter jag gärna, och jag kan åka på eget traktorflak eftersom jag har traktorer på en av mina fastigheter. Missunnar du mig till och med att bo i min egen bostad nu? Beror det på att du bor på gruppboende? Dina ”argument” tyder ju alltmer på det.

Citat:
Det är därför det är bra om den kommande kraschen blir så massiv som möjligt. Om jag minns rätt så blev ca 300 000 svenne bonnläppar permanentfångade hos kronkalle efter kraschen 1991. Det var inte tillräckligt många för att det skulle göra någon form av avtryck i det svenska grupptänkandet. Det krävs att en massiv majoritet hamnar i samma läge för att svenskens självbild och världsuppfattning ska ändras. Dessa utmätta kommer aldrig att få någon form av skuldsanering givet hur Sverige fungerar.
Jaja, sitt du där och vänta. Vi andra lever livet så länge, och oddsen är att du bara kommer att fortsätta marinera i din avund och grämelse i en fåfäng väntan på något som aldrig sker.
Citera
2026-08-01, 11:35
Medlem
Trappistens avatar
Citat:
”Samhället” är även samlingsord för de institutioner som ansvarar för att saker fungerar även i kristid, och här menade jag specifikt sjukvården och myndigheter som ansvarar för detta - utifrån lärdomarna från covid har de skapat nya rutiner, system och arbetssätt som lär underlätta kraftigt om (när!) nästa pandemi kommer. Vilket du säkert hade förstått om du läste mitt inlägg med en vilja att förstå istället för att direkt bli defensiv bara för att ditt dravel fick mothugg.

Du själv talar om att ”systemet” har preferenser, hur går det till? Om vi får en energikris pga AI-utvecklingen, så kommer det att adresseras av de samhällsfunktioner som ansvarar för detta, genom regleringar och lagstiftning. Vi vet inte exakt hur framtiden kommer se ut, men dina konspirationsteorier om ebola och giftiga vaccin ger jag inte mycket för.

Jag säger inte emot dig. Covid var en repövning, det är uppenbart. Men det är inte bara institutionerna som "lärt sig" (t.ex. genom att överge Tegnells strategi, för att nästa gång vidta långt mer repressiva åtgärder), utan en och annan människa därute har fattat vad det egentligen handlar om.

Vid nästa utlysning av en pandemi finns alltså ingen anledning att bli hysterisk, det funkar nämligen inte på samma sätt som "vetenskapen" tror att det funkar. Om irankriget fortsätter och det hela utvecklas till en energikris kommer det alldeles säkert att utlysas en pandemi. Detta då begreppet "pandemi" är ett annat ord för att energin är slut och att den mänskliga stocken följaktligen måste minskas ner. Folk kommer sedan alldeles säkert att bli sjuka och dö, men det handlar inte om något virus utan det är en social konstruktion, på samma sätt som ett krig är en social konstruktion. När människor får panik av det slaget som de får när massmedierna hetsar upp till storm blir de väldigt farliga för varandra och orsakar sjukdomar hos varandra. Även om det inte existerar något virus kan det därför vara av stor vikt att isolera sig och endast tillåta kontakt med människor som inte är farliga i syfte att undvika att bli sjuk (orsakar någon människa ångest? Den personen är sannolikt farlig för dig).

Sen behöver det knappast sägas att man naturligtvis inte ska ta något vaccin, detta då pandemins hela syfte är det mänskliga kollektivets svar på en energikris till följd av en rekonfigurering av världsordningen samt en omfördelning av energi från människor till AI robotar.

P.S. Dock innehåller strategin att isolera sig ett inbyggt problem, nämligen att det är bara möjligt att isolera sig till en viss grad som människa. Om man inte sitter på väldigt stora resurser behöver man kontinuerligt tillflöde av energi utifrån, och detta uppnås endast i kollektiv. Förmodligen blir det nödvändigt att uppgå i ett starkt kollektiv om man ska klara sig. Men då är vi tillbaka i samma problem som innan, bara att vi bytt ut en gemenskap (majoritetssamhället) mot en annan (sekten).
Senast redigerad av Trappisten 2026-08-01 kl. 12:13.
Citera
2026-08-02, 22:46
Medlem

Del 1 av 2

Citat:

Det som kommer att hända inom 1-2 månader är att de oljelager som just nu täcker upp för den oljeexport som saknas från Mellanöstern torkar ut. Det betyder att oljepriset kommer att nå den nivå som ett bortfall på 10% av världens oljeproduktion motiverar, dvs cirka det dubbla mot idag. Men det här är bara början, på grund av kriget i Ukraina så har även Rysslands oljeexport begränsats, och när kriget mot Iran tar ny fart i höst med en markinvasion så kommer Iran att skjuta bort de oljeterminaler och pipelines som går förbi Hormussundet. Då ryker det 10% till av den globala oljeproduktionen.

Just den här biten som infidel påpekar bör den normal-insatte Flashback-läsaren komma ihåg inte är infidels eget påhitt, utan det här är väl något som är allmänt erkänt bland analytiker. De stora medierna, inklusive affärspressen, är väl dock rätt restriktiva med att låta den här informationskomponenten sippra ner till bredare folklager. I alla fall sätter man inte denna faktor speciellt högt på agendan, som t ex värmeböljor i Sydeuropa som man i sin tur låter förklara med för mycket CO2-utsläpp (vilket implicit är ett speciellt stort problem i Sverige trots att det samtidigt tydligen skall finnas väldigt gott om el till nya serverhallar för amerikanska tech-jättar, tillverkning av grönt stål o s v).

Frågan är hur de som kontrollerar Trump och och andra västerländska politiker bakom kulisserna tänkt sig att den oljekris som är pipeline skall detonera. Uppenbart är att man successivt tömt reservlagren för att minimera kostnadsökningen vid diesel-/bensinpumpen och när räkningen kommer för villaoljan. De som hittills hänt verkar vara att påslaget på diesel jämfört med råolja före skatter och distributionskostnader ökat från 10 % till typ 100 %. Mainstream-förklaringen till detta skall tydligen vara att det blivit brist på tyngre former av råolja eftersom oljan från Persiska viken tillhör de tyngre sorterna. De höjda priserna på jet-bränsle förklaras på samma sätt.

Men även med mainstream-förklaringen (utan manipuleringar av derivat-marknaderna och liknande) så kommer man till slut till en punkt där oljepriserna måste stiga drastiskt vilket i sin tur kan få det ekonomiska korthuset i de skuldtyngda västländerna att rasa ihop. Och frågan är alltså hur våra string-pullers tänkt att denna ekonomiska bomb skall brisera.

Uppenbarligen har man försökt undvika långvarigt uppskruvade oljepriser. Sannolikt för att hålla tillbaka det interna motståndet hos den breda allmänheten mot kriget. Man blurrar också på det här viset kausal-sambandet mellan Israels och USA:s initiala anfall mot Iran och de höjda oljepriserna som drabbar väljaren själv. Ju större tidsgap mellan det initiala anfallet mot Iran och konsekvenserna för en själv desto lättare blir det att intala den breda allmänheten att det är Iran som orsakat de höga oljepriserna, inte USA och Israel. Visst, en allmänt sämre ekonomi kommer obevekligen att innebära att republikanerna kommer att förlora några platser i kongressen i mellanårsvalet i november i år även om magkänslan hos flertalet väljare liksom är att Iran orsakat problemen och inte USA/Israel (det här indikerar väl att västvärldens string pullers har ganska saftiga påtryckningsmedel för att kunna tvinga Trump och republikanerna i kongressen att kriga mot Iran). Samma politiska magkänsla hos den breda allmänheten kommer också att dominera i Sverige. Speciellt då Magdalena Andersson kort efter det initiala USA/Israel-anfallet mot Iran deklarerade att krigsutbrottet även var Irans fel (trots att Iran tidigare gått med på JCPOA-avtalet om kärnteknik som som Trump upphävde 2018).

Om de höjda olje-/bränslepriserna i relativt hög grad kommer att skyllas på Iran så kommer det att framstå som mer legitimt att fimpa Iran totalt genom ett kärnvapenanfall. Om folk vill kunna tanka billigt så ser nog också många i den breda allmänheten mellan fingrarna med en sådan liten detalj.

Jag är dock osäker på hur långt man tänkt sig gå när det gäller att skapa en ekonomisk kris. Fimpar man större delen av Iran med kärnvapen innan Iran hunnit förstöra pipelines m m i Gulf-länderna och sedan tar över oljeanläggningarna i Iran så kan man väl antagligen komma undan med mindre störningar i världsekonomin. Kanske i och för sig tillräckligt för att ett tag få ner priser på aktier och fastigheter som under krisen 2008 till i början på 2009 och för att öka budgetunderskott och statsskuld tillräckligt för att få ett ja i den svenska folkomröstningen om euron 2030 o dyl. Man kommer i och för sig i just Sverige sannolikt sträva mot att sabotera ekonomin fram tills folkomröstningen 2030, precis som inför EU-omröstningen för drygt 30 år sedan. Men jag är osäker på om man tänkt sig den typ av kris man såg till att skapa i början på 90-talet - eller något värre i den stilen, som infidel förutspår. Kanske nöjer man sig med att öka statsskulden rejält genom att öka försvarsutgifterna från 1 % av BNP till 5 % av BNP.

Men även om man ser till att skapa en kris typ den i början på 90-talet eller värre så tror jag inte att detta kommer att väcka den breda allmänheten. Så skedde ju inte ens i mindre grad i början på 90-talet. Varför skulle reaktionen bli annorlunda idag? Det går att smälla i folk vad som helst om man kontrollerar huvuddelen av medierna och opinionsledarna. Den vanlige svennen är rent biologiskt samma typ av varelse som tillbad kuk-guden Frej för 1100 år sedan och var med om att offra människor till gudarna vid bloten eller i samband med begravningen av någon storman eller stormaninna. Folk sprang inte till skogs för att minimera risken att bli offrad. Så skedde heller inte i de keltiska kulturerna där man riskerade att hamna i en Wicker Man.

Apropå det sistnämnda så konstaterar jag att infidel egentligen beskriver svennar och andra européer på samma sätt som den ideologiska motpolen Coudenhove-Kalergi beskrev den vite icke-juden i Praktischer Idealismus på 20-talet. Coudenhove-Kalergi kallade den vita icke-juden för "der Sklavemensch" (slavmänniskan) och verkade här syfta på någon slags begränsad tankeförmåga och någon slags själlöshet. EU delar varje år ett pris till minne av Coudenhove-Kalergi eftersom han lanserade Pan Europa-rörelsen för ett politiskt sammansmält Europa. Juden beskrev Coudenhove-Kalergi å andra sidan som "der geistige Adelsrasse" (den andliga adelsrasen) och "Führerrasse" (ledar-ras). Infidel menar också att svennen inte kan tänka själv precis som Coudenhove-Kalergi. Infidels slutsats är dock inte att svennen skall styras av den intelligensaristokrati som Coudenhove-Kalergi ansåg borde ersätta 20-talets oreglerade demokratiska system. Infidels poäng är i stället att svennen p g a sina mentala tillkortakommanden blir ett lätt offer i ett demokratiskt system för krafter som inte vill svennen väl. Infidel förespråkar därför någon slags nazism. Hitler, en annan motpol till Codenhove-Kalergi, verkar väl ha gjort ungefär samma analys som infidel, och därmed också på sätt och viss Coudenhove-Kalergi. Skillnaden mellan Hitler och motpolen Coudenhove-Kalergi var väl att Hitler & Co såg ett egenvärde i typiska européer eftersom man själv tillhörde den kategorin och eftersom man för dessa liksom kunde påvisa själsliv i andra dimensioner än en nykter verklighetsuppfattning (vilket judar generellt är bättre på, och varit tvungna till att ha om man inte velat/varit tvungen att konvertera, för att i generation efter generation kunna överleva på handel och bankir-verksamhet). Dessa andra dimensioner var väl för Hitler främst olika former av konstnärliga eller estetiska uttryck som arkitektur (här kan man väl också inordna övermänniskoidealet som i viss mån kom att personifieras utåt av Reinhard Heydrich som kombinerade en extremt stark utstrålning, intelligens (inte en typisk nazistisk egenskap) och ett OS-silver i fäktning. Den individ som inte själv var en övermänniska eller dylikt kunde i nazismen som enskild individ förutom något slags egenvärde som "arier" (om man inte var "undermänniska" förstås) även ha ett värde som "byggsten" eller "kugge" i det estetiskt föredragna nazistiska samhällsbygget. Frågan är vilken roll en vit icke-jude skall anses ha i ett samhälle diskret präglat av en mentalitet typ Coudenhove-Kalergis. Frågan är också om en vit icke-jude i den typen av samhälle direkt eller indirekt ses som ett potentiellt problem eller rent av som en potentiell fiende till samhället. Jag tycker att det är svårt att komma ifrån det faktum att man vid universitet i västvärlden undervisar i "Critical Race Theory" (vid Karlstads universitet, där man undervisar i en svensk ämnesvariant, är beteckningen "Kritiska vithetsstudier" och Tobias Hübinette höll i fler år i undervisningen).

Coudenhove-Kalergis idéer i Praktischer Idealismus och Neocon-ideologin är f ö inte alls samma sak som t ex de idéer som låg till grund för den amerikanska konstitutionen och dess tillägg, som inspirerades av tänkare som Montesquieu och i viss mån Voltaire. Jag skulle snarast vilja kategorisera Montesquieu och Voltaire som motpoler till Coudenhove-Kalergi och dagens Neocons. Jag tror också att det var detta motsatsförhållande som i slutändan ledde till Charlie Kirks död. Candace Owens, Baron Colemans och Stew Peters analys av åtalet mot den utpekade mördaren Tyler Robinson indikerar onekligen i minst lika hög grad som för mordet på John F Kennedy att det är fråga om en "konspiration".

FORTSÄTTNING NEDAN
Senast redigerad av Tarningen 2026-08-02 kl. 22:54.
Citera
2026-08-02, 22:47
Medlem
/FORTS

Del 2 av 2

Klart är väl att ett politiskt kluster som inte har några problem att ha ett Coudenhove-Kalergi-pris samt skapade 90-talskrisen och 1971 såg till att legalisera barnporr (vill minnas att man backade i slutet på 70-talet när Studio S sänt ett reportage om saken) inte är speciellt benäget att vilja skydda sin befolkning mot hårda törnar av olika slag. Om den enda motvikten är risken att förlora nästa val (till en motståndare som är andra sidan av samma mynt varefter myntet flippas igen efter några år) och välbetalda mutkolvsjobb efter den politiska karriären alltid finns tillgängliga om man tryckt på rätt knapp i riksdagen så är incitamenten rätt svaga för att minimera verkningarna av en ny kris. Frågan är dock om incitamenten verkligen finns där för en totalkrasch hos våra string-pullers som kontrollerar våra politiker. En mer långvarig och djupare kris i hela västvärlden borde ju göra att Väst försvagas globalt jämfört med Kina och Ryssland. Så jag är väl mer benägen att tro på en ny omfördelningsomgång av tillgångar typ 2008-2009 än på något mer utdraget typ Depressionen på 1930-talet. Det kan ju också vara möjligt att man i ett eller flera länder vidtar åtgärder för att förvärra krisen eller snabbt öka skuldsättningen, ungefär som man gjorde i Sverige innan EU-omröstningen 1994.

Om man nu tror att det blir en ny kris med höjda räntor och sänkta börskurser så borde nog den som har en hyfsad aktieportfölj på sin ISK men också huslån ta sig en funderare på att sälja aktierna i ISK:n och amortera ner huslånet, i den mån det nu går. Köpeskillingen bör man nog kanske heller inte låta ligga kvar på ISK:n, även den del som ligger under den skattefria gränsen. Insättargarantin gäller vad jag förstått inte pengar på ISK:n. Ett annat problem är att vare sig aktier på ISK:n eller vanliga värdepapperskonton numera är direktägda utan faktiskt bara utgör en slags fordran på banken som kan användas för bail-ins (som på Cypern för några år sedan). David Rogers Webb har redogjort för det här problemet i "The Great Taking". Enligt Magnus Stenlund (Svea kanal på Rumble) som har både en examen från Handels i Stockholm och en jur kand (och som bl a jobbat som senior kredianalytiker på SE-Banken) så stämmer det David Webb säger i alla fall i teorin. Han har också upplyst om hur pass krångligt det är att få sina aktier (de man har på vanligt VP-konto, för ISK-aktier finns inte möjligheten alls) att få sina aktier registrerade på sig själv. (Stenlunds relativt färska diskussion om en del yngre kvinnors fäbless för äldre rika män kan kanske spontant ge ett oseriöst intryck. Låt dock inte ett sådant intryck färga intrycket av hans diskussion kring The Great Taking. Stenlunds förre arbetsgivare SwebbTV har f ö haft David Rogers Webb som gäst i ett program. Nationalekonomen Micael Hamberg verkade inte tycka att Webb pratade i nattmössan.) Skulle f ö vara intressant att se vad infidel tror om riskscenariot i The Great Taking av David Rogers Webb. Tycker på sätt och vis också att den här boken borde passa rätt bra ihop med hur infidel själv analyserar verkligheten i denna tråds startinlägg. På sätt och vis lyckas väl David Rogers Webb när det gäller vissa delar av verklighetsbeskrivningen säga ungefär samma sak som infidel, fast med en bra mycket högre grad av bibehållen rumsrenhet.

Några ord också om de egna möjligheterna att påverka politiken i en allt mer kringskuren demokrati.

Jag tycker det är synd att Markus Allard i alla fall retoriskt lagt sig så pass långt ut på "extremistkanten" som han gjort. Uppmärksamhetsvärdet blir väl stort genom att göra så. Men på valdagen kan nog folk tveka på grund av sådant här. Det är min gissning. När det gäller Elsa Widdings parti Ambition Sverige så tillhör väl hon inte den kategori som medvetet skulle gå med på ren sabotage-politik. Väljarutrymmet till höger om moderaterna är dock rätt litet. Har heller inte sett att partiet ställer upp kommunalt i välbärgade områden typ Danderyd och Vellinge där partiet kanske skulle kunna ha en målgrupp över promille-nivån.
Citera
2026-08-03, 01:03
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Speciellt då Magdalena Andersson kort efter det initiala USA/Israel-anfallet mot Iran deklarerade att krigsutbrottet även var Irans fel (trots att Iran tidigare gått med på JCPOA-avtalet om kärnteknik som som Trump upphävde 2018).

Har du någon gång deklarerat att krigsutbrottet i Ukraina även är Rysslands fel?

Citat:
Det går att smälla i folk vad som helst om man kontrollerar huvuddelen av medierna och opinionsledarna. Den vanlige svennen är rent biologiskt samma typ av varelse som tillbad kuk-guden Frej för 1100 år sedan och var med om att offra människor till gudarna vid bloten eller i samband med begravningen av någon storman eller stormaninna.

Har alternativmedierna som du konsumerar gjort någon ansträngning för att uppmuntra människor att börja använda kryptovalutor?

Citat:
En mer långvarig och djupare kris i hela västvärlden borde ju göra att Väst försvagas globalt jämfört med Kina och Ryssland.

Varför lär ni er inte kinesiska och ryska då?
https://www.youtube.com/watch?v=yTCR3y_P_ZQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in