Citat:
Ursprungligen postat av
seventeen38
Eftersom jag känner till killen bra så vet jag ju att han inte var kriminell. Kände honom inte personligen, men alla i området vet vem han är och vilka hans vänner är. Vet inte vad det är för domar då jag inte tänker betala för dem, men jag vet att de flesta i hans umgänge var kriminella. Anledningen till att han ändå umgicks med dem, var för det var hans barndomsvänner. De växte upp tillsammans, bodde i gårdarna vid varandra mm.
Han valde en bättre väg för sitt liv och det är otroligt tragiskt att folk på flashback slänger ur sig fördomar och antaganden om honom. Han blev mördad, trots att han inte deltog i den kriminella världen som hans barndomsvänner levde i.
Om en stor del av ens närmaste krets är gängkriminella och man umgås med dessa på en regelbunden basis så är man i allra högsta grad med i den kriminella världen. Begriper du inte varför detta är ett problem? Normala människor börjar rimligtvis med att hjälpa sina vänner ur det kriminella livet, men om viljan inte finns där börjar man distansera sig mot dem. Dels för att normala människor gärna inte gillar att ha torpeder eller knarklangare som vänner, och dels för att en själv och t.om. ens familj utsätts för fara. Med tanke på hans umgängeskrets bör hans två domar för narkotikabrott dessutom vara rätt anmärkningsvärt.
Givetvis finns det folk som hatar, det är Flashback, men det är också många som är riktigt jävla trötta på den här skenheligheten som målas upp om brottsoffer relaterat till gängkriminalitet. Man ser detta från förortsmänniskor konstant. Offren som gjort allt i sin makt för att leva ett skötsamt och bra liv, men som ändå hamnar i skärselden för vansinnesdåd. Det är sjukt beklagligt att detta sker, men det hela vattnas liksom ur när man också läser att personer som varit så skötsamma och haft stora ambitioner också gjort aktiva val att beblanda sig med människor som är djupt insyltade i gängkriminalitet. Min poäng här är att orten bör betona att det är jävligt dumt att göra detta, är du med?