2026-07-28, 12:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag sa inte att din definition inte är korrekt, den är såklart korrekt för dig.

Du får gärna rätta mig.
Citera
2026-07-28, 12:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du får gärna rätta mig.
Det kan jag inte, eftersom jag håller med om att 'woke' är ett luddigt begrepp. Vi behöver inte definiera det på samma sätt. Sen kan jag väl hålla med om att flera om dom saker du tog upp inte är attraktiva - men jag skulle ändå inte kalla till exempel 'färga håret' för att vara woke.
Citera
2026-07-28, 12:40
Medlem
Anybodykillers avatar
Woke som i en sorts social medvetenhet kring orättvisor tycker jag helt ok. Jag var själv som yngre intresserad i vissa sådana frågor oavsett om det var klimatet, djur, kulturer, rättigheter, frihet eller jämlikhet.

Det woke jag har svårt för är väl mer när det blir en yuppie grej eller hipsters sociala värdesignalerande. Du vet som när snubbarna i sotarmössa och runda glasögon eller estetelever lägger armarna i kors för att du använder ett "problematiskt språkbruk" eller "post-koloniala vita narrativ om den rasifierad kroppen".

Sen finns det vissa saker inom woke kulturen jag gillar. De är mer intresserade och värderar konst, litteratur, kultur, männsikor och musik (generellt). Typiska höger personer är oftast mer orienterade efter mekanik/teknik, filosofi, ekonomi osv. Det är lite som att sociologen möter antropologen.
Citera
2026-07-28, 12:56
Medlem
AndersPersson99s avatar
En kvinna som är woke kommer bli en dålig mamma. Så hennes kanske viktigaste egenskap kommer vara dålig.

Först kommer hon vilja vara 38 när hon börjar försöka bli gravid. Sen om det blir en unge, som med stor risk kommer vara mongo, så kommer hon inte vilja ta hand om den som förväntat. Inte amma för länge. Inte vara föräldraledig för länge. Allt ska delas upp 50.000% lika. Därefter kommer hon vilja bryta normer. Pojken ska gå i klänning. Flickan får inte leka med dockor. Man ska gå på pride hela familjen. Inget kött får ätas för det är dåligt för miljön. Kanske hamnar man i ett tvångsblandat område. Ni ser var det här är påväg. Det blir ett helvete helt enkelt.
Citera
2026-07-28, 12:57
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Vad är den korrekta definitionen då?

Woke betyder vaken med du verkar mest sova under en sten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Woke
Citera
2026-07-28, 13:06
Medlem
Citat:
Jag har hört att det finns vissa saker som kvinnor finner avtändande hos en kille.

Det kan bland annat vara att man fiser, rapar och framstår som aldeles smutsig.

Men då tänkte jag: Woke

Borde inte Woke vara ett ick också? Det riktas oftast till män, men båda dom två könen kan vara få för sig av vara Woke.

Woke är lite av ett löst begrepp, men det handlar mycket om att vara vänster. Färga håret, protestera, neka viss typ av fakta, konsumera lågprisprodukter som framställs i reklam som ekovänliga, acceptans av övervikt, hormonbehandling, vill byta kön, bråkig osv.

Vad tycker ni?
Jag tycker Woke är ett ick och bara beta-män/kvinnor kan vara Woke.

Beror på hur mycket. Har inga problem med om någon är engagerad på ett vettigt sätt. Eller att de har politiskt engagemang. Men när det innebär att det styr hela deras liv och de måste följa den senaste trenden funkar det inte. Samma sak om det är som så att det gör att de tappar sin logik.
Citera
2026-07-28, 13:10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
W0k3, är icks, ticks.

Vi säger bara NiX, till allt det är.

De peeps som lever efter det är INT' "mer" int'llek'tella än andra.

Cyklopernas ideologi: Dessa kamrater kan ha gått fina utbildningar men deras mål är bara att skapa en totalt en-ögd värld där ingen ifrågasätter '68-vänsterns numer cementerade normer om identitet, kön, ras, klasskamp och kultur.

I deras värld, så är ALLA goda för PaLLest1na och H@mas är en "frihetsrörelse".

Sverige drabbades av smittan redan efter '68-rörelsens totala segertåg tidigt 70-tal bland kulturknuttar, mediafolk, konstnärer, författare, poeter, filmskapare, filmvätare, akademiker, studenter, läskunniga.

Nära nog alla med Ordet och med Bilden som redskap blev smittade.

Sverige har inte tillfrisknat sedan dess.
Citera
2026-07-28, 13:17
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Ja nu 'dejtar' jag inte men woke-regnbågs-feminazis står definitivt inte högt på listan nej.
Citera
2026-07-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det kan jag inte, eftersom jag håller med om att 'woke' är ett luddigt begrepp. Vi behöver inte definiera det på samma sätt. Sen kan jag väl hålla med om att flera om dom saker du tog upp inte är attraktiva - men jag skulle ändå inte kalla till exempel 'färga håret' för att vara woke.
Ja, woke har blivit så uttunnat och luddigt att den ursprungliga innebörden drunknat. Att vara ”vaken” på 60- och 70-talen är idag historia, men post woke och new woke har väl det gemensamt att de är pk?
Citera
2026-07-28, 13:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Ja, woke har blivit så uttunnat och luddigt att den ursprungliga innebörden drunknat. Att vara ”vaken” på 60- och 70-talen är idag historia, men post woke och new woke har väl det gemensamt att de är pk?
Jag skulle vilja säga att woke som skällsord är typ vapeniserad PK, påtvingad DEI och kvotering till exempel.
Citera
2026-07-28, 13:46
Avslutad
Ja woke är icky
Citera
2026-07-28, 13:51
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Det beror sig på vad man väljer att lägga in under paraplytermen woke.

Om det menas att vara vaken och uppmärksam på sociala orättvisor ser jag inget fel med det men om man med woke menar att man är en 250 kgs man med lösbröst och blåfärgadperuk och ring i näsan som identifierar som en galapagospingvin och är fågelholkssexuell och som kräver att få köra kuken i fågelholkar för annars är det diskriminering mot hens genderqueera personlighet och som även utifrån pseudovetenskap som intersektionell analys anser att att det är upprätthållande av postkoloniala makstrukturer att som vit sätta sin röv på en stol med svart stolsdyna och att vita inte får äta thaima,lyssna på negerjazz,kolla på anime osv för det är kulturell appropriering så ja då är woke ett stort jävla ick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in