2026-07-28, 09:36
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
TS skulle nog må bra av värnplikten och att skaffa vänner.

Det är lite detta som är problemet jag pratar om. Nästan som att män blir kvinnor och kvinnor blir män, så behöver vi neurotiskt försöka kompensera oss ifrån det.
Citera
2026-07-28, 09:42
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Det är lite detta som är problemet jag pratar om. Nästan som att män blir kvinnor och kvinnor blir män, så behöver vi neurotiskt försöka kompensera oss ifrån det.
Inte blir män kvinnor av värnplikten inte.

Den klipper navelsträngen mellan son och mor.

Eller du kanske menade tvärtom.
Citera
2026-07-28, 09:49
Medlem
Citat:
Undanflykter. Du blir inte kvinna av att ha vänner.
Citera
2026-07-28, 09:51
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Inte blir män kvinnor av värnplikten inte.

Den klipper navelsträngen mellan son och mor.

Eller du kanske menade tvärtom.

Så sett så spelar den sin roll. Men militären är för ensidig, den ser mannen som endimensionell. Den fångar inte upp navelklippta män på ett tillräckligt sätt. Alla är inte ämnade att anfalla, försvara, beordra eller underhålla detta. Inte enbart i alla fall.
Citera
2026-07-28, 09:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag skulle tro att vi blir mer vilsna och att det tar längre tid för oss att mogna.

Det är nog ingen slump att våra förfäder satte stor vikt vid en rit de passage, där barnet symboliskt dog och en vuxen människa föddes. Jag tror våra bleka kopior (studenten, konfirmationen) inte riktigt har samma genomslagskraft.
Enig med ovanstående. Utan manbarhetsrit dräller framförallt städerna av vuxna pojkar på skateboard och vars största intresse är sneakers och sitt skägg
Citera
2026-07-28, 09:53
Medlem
saksis avatar
Citat:
Undanflykter. Du blir inte kvinna av att ha vänner.

Svårt att veta vilket djur du valt att argumentera som nu. Intresset för det är dock stadigt sjunkande.
Citera
2026-07-28, 09:57
Medlem
Citat:
Så sett så spelar den sin roll. Men militären är för ensidig, den ser mannen som endimensionell. Den fångar inte upp navelklippta män på ett tillräckligt sätt. Alla är inte ämnade att anfalla, försvara, beordra eller underhålla detta. Inte enbart i alla fall.
Du överskattar din roll i samhället.
Citera
2026-07-28, 09:58
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:

Nej inte enbart men männen bör kunna samarbeta och vid behov försvara vårt land.

Inte gå på glödande kol eftersom det blir man inte en vuxen man/människa av.
Citera
2026-07-28, 10:01
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nej inte enbart men männen bör kunna samarbeta och vid behov försvara vårt land.

Inte gå på glödande kol eftersom det blir man inte en vuxen man/människa av.

Jo. Och glödande kolen misstänkte jag skulle komma tillbaka till mig. Den var mer metaforisk eller hur man ska säga.
Citera
2026-07-28, 10:02
Medlem
saksis avatar
Citat:
Du överskattar din roll i samhället.

Hur vet du det? Se efter om du kan svara på den frågan utan att överskatta din egen roll.
Citera
2026-07-28, 10:04
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Jo. Och glödande kolen misstänkte jag skulle komma tillbaka till mig. Den var mer metaforisk eller hur man ska säga.
Jag förstår.

Ett mandomsprov efter lumpen skulle kunna vara att bli avsläppt i Jokkmokk och att helt ensam lista ut hur man på egen hand tar sig till Smygehuk.
Citera
2026-07-28, 10:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ett problem är dock att militären inte direkt är avsett för hela människan, endast den del som fogar sig till auktoriteter.
Svensk militär var en lekstuga när jag gjorde lumpen och idag med woke och jägarsoldater som gråter i media för befälen varit elaka tror jag knappast att militären fostrar män.

I övrigt så har TS svaret på sin fråga runt sig vart som helst i samhället. Fetton med skägg och mobilen som främsta intresse är knappast något som signalerar manlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in