2026-07-27, 20:03
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men vad fan, hur är det ens möjligt?
Trodde han safeade lite nu och väntade med maxbelåning tills trenden var stigande.

”Känner” Du A.A vet du att spela ”safe” inte ens finns på hans karta. Han föraktar alla som inte är så vågade och riskvilliga som han. Hur kan över huvud taget sova och släppa den krampaktiga blicken på skärmen? Märklig man, minst sagt.
Citera
2026-07-27, 21:10
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men vad fan, hur är det ens möjligt?
Trodde han safeade lite nu och väntade med maxbelåning tills trenden var stigande.
Redan Aristoteles talade om horror vacuii, naturens avsky för tomrummet. Finns ett tomrum vill naturen fylla upp det.
AA är en modern interpretation av Aristoteles; finns ett låneutrymme ska det fyllas upp. Ett outnyttjat låneutrymme strider mot den gudomliga ordningen.
Citera
2026-07-27, 22:06
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Redan Aristoteles talade om horror vacuii, naturens avsky för tomrummet. Finns ett tomrum vill naturen fylla upp det.
AA är en modern interpretation av Aristoteles; finns ett låneutrymme ska det fyllas upp. Ett outnyttjat låneutrymme strider mot den gudomliga ordningen.
Ofan! Jag trodde att AA var en random stolle? Nu visar det sig att han är ättling i rakt nedstigande led till de gamla grekerna
Citera
2026-07-27, 22:16
Medlem
Från kvällens live:

När står Hexatronic i 130kr frågar en medlem. AA tror inom 3-5 år men betonar att det är en gissning Medlemmen verkar ryggat AA o lagt sin framtid i världens finaste bolag. När Hexatronc står i 130kr kan den medlemmen gå ned till halvtid.

AA tror också att Hexatronics vinst / aktie blir 5-6kr 2028 el 2029. Det är sannolikt enligt AA o ingen gissning.

AA vidhåller att AMD är en grundbult för sitt upplägg med belåning. AA "får inga nya pengar att handla för" om han säljer AMD. Han tycker de är fullvärderade just nu men tror ändå de kan stiga mer. Enligt AA försvinner den magiska belåningseffekten om han säljer AMD, det går inte att få igen med någon annan aktie, även om den har samma belåningsgrad. Det är den avancerade akademiska nivån AAs medlemskanal ligger på

Någon frågar om AAs uttagsstrategi. "Jag tar ut när jag behöver".

AA får mycket beröm för sina utmärkta företagsanalyser o pensionsvideor. AA mår som en kung

AA verkar inte blivit mer överbelånad idag men det var på håret.
Citera
2026-07-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

AA vidhåller att AMD är en grundbult för sitt upplägg med belåning. AA "får inga nya pengar att handla för" om han säljer AMD. Han tycker de är fullvärderade just nu men tror ändå de kan stiga mer. Enligt AA försvinner den magiska belåningseffekten om han säljer AMD, det går inte att få igen med någon annan aktie, även om den har samma belåningsgrad. Det är den avancerade akademiska nivån AAs medlemskanal ligger på

Sa han verkligen så? Det måste väl vara möjligt att byta AMD mot en eller flera aktier som också har hög belåningsgrad?
Citera
2026-07-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmolol
Sa han verkligen så? Det måste väl vara möjligt att byta AMD mot en eller flera aktier som också har hög belåningsgrad?

Han sa så, dock använde han inte uttrycket "den magiska belåningseffekten", det är mitt påhitt. Men andemeningen var sån. Han har sagt ett antal gånger att det är inte bra för honom att sälja AMD i de belånade portföljerna. De få AMD han har sålt senaste tiden har varit i de obelånade portföljerna. Han fick följdfråga om att byta till en annan aktie men det skulle inte bli bra.

Trots att jag hört honom berätta det många gånger kan jag inte förklara det
Citera
2026-07-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Trots att jag hört honom berätta det många gånger kan jag inte förklara det

Han måste tänkt snett alltså. Klart han kan sälja AMD och köpa en/flera nya till ungefär samma belopp om han tycker att AMD nått sin potential.

Undra vad hans plan är för AMD nu då! Om han har fått för sig att den inte går att sälja utan att förlora magiskt belåningsvärde. Är han fast med AMD för all framtid?
Citera
2026-07-28, 07:54
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmolol
AMD har en belåningsgrad om 70%. Därtill lite extra enligt någon algoritm jag inte fattar om portföljen är diversifierad.
Andra aktier det är tänkbart att investera i är Hexatronic, Intrum och Nobia. Dom har alla belåningsgrader 40-60%. Alltså att byta AMD mot Nobia kostar belåningsutrymme. AA verkar ha många fobier, en är mot 85%-bolag som Investor, Bank, Lundberg.

Så ironin är att eftersom han ogillar kvalitetsbolag är är det inte så lätt med alternativ till AMD med den sortens bolag AA vill ha.

Det slår mig att AA kanske är smartare än alla här. Hans placeringar är ju öken. Men han får pengar till sin Coca-Cola från medlemsavgifterna. Och att taxera ut 299 kr för råd som köp Investor, Lundberg och Axfood går inte. Så han kan nog leva något år till på råd om att gå all in i Hexatronic.
Citera
2026-07-28, 09:14
Medlem
Varje krona upp må vara 100.000kr i värde upp för hans hexatronic aktier, men samma gäller ner, som bonus ned får dock trassla med sin överbelåning. Han har fina dagar AA
Citera
2026-07-28, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockesons
Varje krona upp må vara 100.000kr i värde upp för hans hexatronic aktier, men samma gäller ner, som bonus ned får dock trassla med sin överbelåning. Han har fina dagar AA

Ja och ner går det!
Hexatronic är ner 1,17kr nu till 38,05 kr.
Men inte kan AA ha varit så desperat att han legat maxbelånad sedan Hexatronics rapportrusning?

Inser AA vad det faktiskt kostar att täcka en överbelåning och sedan köpa tillbaka aktierna när belåningsutrymnet återvänder?

Han måste sälja aktier för 153.000 kr för att täcka en överbelåning på 100.000 kr, när han sedan köper tillbaka aktierna när det uppstått låneutrymme igen på 153.000 kr så snittar han ju upp sig och får därmed färre aktier för 153.000 kr än antalet han sålde.

Men AA har garanterat någon sätt att lura sig själv att det inte är så.

Och utöver dessa förluster så betalar han 5% ränta på belåningen för detta nöje!

Edit: 37,82 kr nu, räcker det för att han ska vara överbelånad?
Citera
2026-07-28, 09:54
Medlem
Någon intradag hit och dit är mest brus, även för AA. Problemet är hur det går för hans investeringsmodell vid en tids ihållande nedgång, eller bara stiltje, i portföljen. Räntor och konsumtion tickar obönhörligen på…
Citera
2026-07-28, 10:01
Medlem
Svettigt i bastun idag. Hexatronic i en sektor i fritt fall just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in