Igår, 07:58
Medlem
saksis avatar
Om mandomsprov är den manliga individens bevis på att den är villig att utstå rädsla och smärta för att ingå i gruppen, likt barnafödandet är för kvinnan - vad händer när provet försvinner?

Blir vi mer harmoniska - eller mindre? Mer sammansvetsade - eller mindre? Vad blir barnafödande och fertila kvinnors syn på mannens plats i gruppen? Kommer det att försvinna?

Vilka andra aspekter kan tänkas uppstå i samhället?

Citera
Igår, 08:12
Medlem
Jag skulle tro att vi blir mer vilsna och att det tar längre tid för oss att mogna.

Det är nog ingen slump att våra förfäder satte stor vikt vid en rit de passage, där barnet symboliskt dog och en vuxen människa föddes. Jag tror våra bleka kopior (studenten, konfirmationen) inte riktigt har samma genomslagskraft.
Citera
Igår, 08:16
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Exakt vad för typ av mandomsprov talar du om? Att kunna döda en apex predator ute i busken med pil och båge eller att kunna ta B-kort för att senare kunna ta lastbilskort så att du kan köra long haul?
Citera
Igår, 08:39
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Exakt vad för typ av mandomsprov talar du om? Att kunna döda en apex predator ute i busken med pil och båge eller att kunna ta B-kort för att senare kunna ta lastbilskort så att du kan köra long haul?

Att ta körkort tänker jag mig inte är att utstå rädsla och smärta. Egentligen inte det förstnämnda heller, endast rädsla (ev smärta, men då är det ju mera kört). Kanske brottas med något halvstort djur?

Fast egentligen har väl mandomsprov varit mer ”fastställda”, som att bli biten av en giftig orm och uthärda det, eller käka en svamp, eller gå på glödande kol eller nåt sånt.

Men det är öppet för diskussion, jag tänker detta som ett evenutellt problem, så är intresserad av olika perspektiv och ev lösningar.
Citera
Igår, 08:45
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag skulle tro att vi blir mer vilsna och att det tar längre tid för oss att mogna.

Det är nog ingen slump att våra förfäder satte stor vikt vid en rit de passage, där barnet symboliskt dog och en vuxen människa föddes. Jag tror våra bleka kopior (studenten, konfirmationen) inte riktigt har samma genomslagskraft.

Jag tror också att det kan bli så. Och kanske därför vi har en del av dom diagnoser vi har idag. Vi känner inte vår plats riktigt. Inte samhörigheten, att vi valts in och är en del, en självklar del (och jag tror inte ordnar är svaret på det här).
Citera
Igår, 08:58
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Vad sägs om värnplikten?

Ett utmärkt sätt för unga män att lämna föräldrahemmet för att skolas till självständiga män.
Citera
Igår, 09:05
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vad sägs om värnplikten?

Ett utmärkt sätt för unga män att lämna föräldrahemmet för att skolas till självständiga män.

Problemet med värnplikten är att den syftar till att stöpa in män, men mandomsprov syftar till att frigöra män. Det är som indianernas sätt att låta mannen komma fram och namnges därefter, och inte tvärtom.
Citera
Igår, 09:08
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Problemet med värnplikten är att den syftar till att stöpa in män, men mandomsprov syftar till att frigöra män. Det är som indianernas sätt att låta mannen komma fram och namnges därefter, och inte tvärtom.
Värnplikten är ett utmärkt sätt att fostra unga män och för dem att få uppleva samhörighet. Det är en bristvara idag då alla sitter hemma bakom varsin skärm.

Men det kunde kanske kompletteras med ett slags "mandomsprov" direkt efter eller som avslutning.
Citera
Igår, 09:12
Medlem
saksis avatar
Citat:
Värnplikten är ett utmärkt sätt att fostra unga män och för dem att få uppleva samhörighet. Det är en bristvara idag då alla sitter hemma bakom varsin skärm.

Men det kunde kanske kompletteras med ett slags "mandomsprov" direkt efter eller som avslutning.

Ja, det kanske skulle kunna vara nåt. Eller innan. För att få ingå i gruppen.
Citera
Igår, 09:20
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Ja, det kanske skulle kunna vara nåt. Eller innan. För att få ingå i gruppen.
Ja, det vore något.

Kombinationen skulle innebära att de nya psykologiska processer som sker skulle fästa bättre.

Typ som Pavlovs hundar betingades.
Citera
Igår, 09:24
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ja, det vore något.

Kombinationen skulle innebära att de nya psykologiska processer som sker skulle fästa bättre.

Typ som Pavlovs hundar betingades.

Ett problem är dock att militären inte direkt är avsett för hela människan, endast den del som fogar sig till auktoriteter.
Citera
Igår, 09:26
Medlem
TS skulle nog må bra av värnplikten och att skaffa vänner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in