Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
9 av 10 bränder i Frankrike var anlagda hörde jag på radion igår.
Dock är det den globala uppvärmningen som orsakar bränderna matas man med i media i stort.
Känns agendastyrt.
Det som egentligen skulle behövas i många länder nu är att göra, så att spridningen inte kan bli så här omfattande.
I flerfamiljshus har du att det ska ta 1 h för elden att lyckas sprida sig från en lägenhet till en annan.
I USA så har du att man gjort stora vallar/backar som alltså ska stoppa branden från en sida till andra.
Problemet de dock haft nyligen som gjort att det inte har fungerat är att man inte har haft aktivt underhåll på detta utan buskagen har växt upp också här elden ändå lyckats vandra från en sida till andra.
Ytterligare ett sätt att släcka stora skogsbränder och som användes här med i Sverige med väldigt bra resultat och som jag tycker det borde testas mer av för att få fram någon lämplig åtgärd är ju att helt enkelt bomba branden för att på så sätt få bort syret och släcka den.
Jag skulle säga att merparten av bränderna beror säkert på ren oaktsamhet.
Har du ett land på 70 miljoner invånare och hyfsat många som röker, så finns det en väldigt hög riskfaktor för att något sådant här kan inträffa.
amerikansk-militar-ta-efter-sverige-och-bomba-skogsbranderna