2026-07-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Väldigt ofta vill föräldrar ha en diagnos som förklarar varför deras unge är som den är (=ouppfostrad).
Det är väldigt behändigt att kunna skylla på en diagnos, för en diagnos går inte att göra något åt (=man slipper uppfostra).

Sen finns det många inom skola, socialtjänst och vård som gladeligen ställer upp på att ungen inte ska behöva träna på det som är svårt. Jätteskönt att kunna skylla på något som man inte kan påverka.

För 50 år sen så tyckte man att ungarna skulle träna på det som dom var dåliga på och konstigt nog så fungerade det. Måste ha varit helt andra människor på den tiden.

Sebastians dotter behöver träna sitt tålamod. Det är jobbigt och det klarar inte Sebastian. Stackars Sebastian, han behöver säkert nån lämplig diagnos själv så han inte känner sig misslyckad.
Även om det skulle existera några sådana fall så har ju många invånare idag riktiga diagnoser som påverkar deras liv vare sig man vill det eller ej, i vissa fall är det en begränsning där det ibland går att anpassa saker och ting så det funkar bättre, i andra fall ett riktigt stort handikapp där man kanske inte ens har någon arbetsförmåga, allt beror ju på många omständigheter. Det finns också väldigt många olika grader och varianter av adhd t.ex. eller tror du att adhd inte finns bara för att diagnosen delas ut lättvindigt och vissa blir feldiagnostiserade? Adhd är rätt så dokumenterat och inget påhitt. Sen om det är rätt att gå före i kön är en annan fråga.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2026-07-27 kl. 19:55.
Citera
2026-07-27, 20:08
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Entré+åkpass 625kr under högsäsong.

Finns ju Max o billigare ställen att käka på.
Slänger du på en måltid med glass är du över tusingen din fattiga jävel
Citera
2026-07-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ja, men alla ungar har inte ADHD. Om det var så att det är konstaterat med läkarintyg att ungen inte funkar i vardagen kanske tanken var att det åtminstone skulle kunna underlätta på en plats som ska vara sammankopplat med något roligt utanför vardagen.

Men det gäller alls ungar, ADHD eller ej.
Citera
2026-07-27, 20:23
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Men det gäller alls ungar, ADHD eller ej.

Ja, alla ungar har svårt att köa. Men om det ska vara någon mening med att diagnosticera barn med kroniska syndrom måste det ju medföra någon slags förändring/förbättring kan man väl tycka.
Citera
2026-07-27, 22:21
Medlem
Förstår att de låter konstigt men Man kan faktiskt få det på papper att man ska få gå före i kön på exempelvis gröna lund
Citera
2026-07-27, 22:38
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninomister
Förstår att de låter konstigt men Man kan faktiskt få det på papper att man ska få gå före i kön på exempelvis gröna lund

Det kan man på nöjesfält i hela världen om man har ett dokumenterat handikapp. Flygplatser och konserter med. Väldigt konstigt... Det är precis som att de respekterar handikappade. Skjuter vi inte dem mer alltså?
Citera
2026-07-28, 00:53
Medlem
Alla "har sitt" olika diagnoser,religionsåsikt,osv.Hur mkt.ska man ursäkta i detta Sverige? Glass o ballong för alla utom för "vanliga medborgare" Har gått väl långt med acceptans för vissa medborgare.
Citera
2026-07-28, 07:31
Medlem
EnLitenkilles avatar
Har väntat på en tråd om detta fenomen.
Helt sjukt är det enligt mig.
ADHD har blivit den nya fibromyalgin.

Lata kärringar har fibromyalgi.
Ouppfostrade ungar har ADHD.

Har sett det på nära håll så jag vet vad jag talar om
Citera
2026-07-28, 14:47
Medlem
Idag var jag ute och sträckte på benen lite för att komma igång efter en efterhängsen förkylning/något virus. Jag promenerade genom Drakenbergsparken där en unge på väg upp till en lite rutschkana bryter av en stor gren från en pil. Jag säger genast till föräldrarna att ni kan väl för fan inte låta ungen bryta sönder buskaget (pilen var inte ännu ett träd). Svaret jag fick av morsan: "han måste få göra det, han har autism"! Jaha ska du komma dragandes det där jävla autist-argumentet? Dra åt helvete fick jag till svar.

Man behöver fan inte vara barnpsykiatriker för att förstå att det måste vara av största vikt att redan från början sätta klara gränser för en unge som har (påstådd?) autism. Typisk jävla äckel-föräldrar boendes på Södermalm. Kräks på sådana jävla människor. Kart ungen måste få hugga ditt barn med sax, han har ju autism!

Sjuk nutid vi lever i.
Citera
2026-07-28, 15:47
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det handlar ju inte riktigt om att EN går förbi hundratals. Det är snarare tvärtom. Enstaka skötsamma barn får stå i den ”vanliga” kön och kommer aldrig fram för att majoriteten får gå i diagnoskön. Så vanligt är det med dessa diagnoser nuförtiden.

Jag hade kunnat accepterar det om de diagnosticerade dessutom fick nackdelar men så är det ju inte.
Citera
2026-07-28, 15:51
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Idag var jag ute och sträckte på benen lite för att komma igång efter en efterhängsen förkylning/något virus. Jag promenerade genom Drakenbergsparken där en unge på väg upp till en lite rutschkana bryter av en stor gren från en pil. Jag säger genast till föräldrarna att ni kan väl för fan inte låta ungen bryta sönder buskaget (pilen var inte ännu ett träd). Svaret jag fick av morsan: "han måste få göra det, han har autism"! Jaha ska du komma dragandes det där jävla autist-argumentet? Dra åt helvete fick jag till svar.

Man behöver fan inte vara barnpsykiatriker för att förstå att det måste vara av största vikt att redan från början sätta klara gränser för en unge som har (påstådd?) autism. Typisk jävla äckel-föräldrar boendes på Södermalm. Kräks på sådana jävla människor. Kart ungen måste få hugga ditt barn med sax, han har ju autism!

Sjuk nutid vi lever i.

Trädet mår inte bättre för att barnet har autism. Ett våldtaget barn mår inte bättre för att gärningsmannen diagnosticerats som pedofil.
Citera
2026-07-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen

Sjuk nutid vi lever i.
Alla barn behöver lära sig vad som gäller, men det är ju extra viktigt om ungen dessutom har någon reell eller inbillad diagnos. Har man t ex en unge som visar tecken på ADHD-personlighet bör man ju t ex helt rensa hemmet på skärmar, bort med Teve, dator och som förälder får man också anpassa sig och t ex byta från smartphone till vanlig fast telefon (kallas kanske inte vanlig längre i och för sig) eftersom man vet hur lätt dessa barn fastnar i skärmberoende.

Om ett barn uppvisar autismtecken såsom överdrivet smala specialintressen eller undvikande av ögonkontakt får man lägga rejält med tid på att öva på ögonkontakt. Man kan säga t ex ”jag förstår att du tycker det är obehagligt med ögonkontakt, det tycker nästan alla, men du måste titta folk i ögonen ändå”. Man får begränsa tillgången till specialintresset och förklara tydligt att andra inte är det minsta intresserade av tågtidtabeller i Blekinge under 60-talet och att det därför inte får nämnas med ett enda ord.

Och tycker barnet att det är jobbigt att stå i kö, ja då övar man på att stå i kö.

Allt handlar ju om att barnet ska nå fram till vuxenlivet med så lite begränsningar som möjligt till följd av sin medfödda personlighet.
Då kan man liksom inte hålla på och uppmuntra och premiera det avvikande beteendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in