2026-07-28, 07:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Kan man ha olika VM igång men en som huvud instans och den återgår och alla andra körs samtidigt i bakgrunden? Som retroarch "on top". Med plex, nextcloud och annat backup i bakgrunden?

Jag tror det. Varje modul tror jag fungerar som en VM, men du måste väl ändå ha en huvudinstans om du kör flera olika OS samtidigt.
Citera
2026-08-01, 20:11
Medlem
afsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det. Varje modul tror jag fungerar som en VM, men du måste väl ändå ha en huvudinstans om du kör flera olika OS samtidigt.
Huvudinstansen är ju själva hypervisorn, alltså proxmox.
Citera
2026-08-02, 08:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afsk
Huvudinstansen är ju själva hypervisorn, alltså proxmox.

Men man måste väl ha en modul med huvud-OS om man har flera moduler samtidigt med olika OS på? Eller körs alla moduler som virtuella maskiner så att man kan växla OS?
Citera
2026-08-04, 12:42
Medlem
kvm
https://linux-kvm.org/page/Main_Page
Citera
2026-08-07, 01:59
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men man måste väl ha en modul med huvud-OS om man har flera moduler samtidigt med olika OS på? Eller körs alla moduler som virtuella maskiner så att man kan växla OS?
Man växlar inte OS, man kör flera virtuella maskiner samtidigt och var maskin har sitt eget OS. Sen vet jag inte vad du menar med moduler.

Alltså, du installerar Proxmox på samma sätt som man installerar ett vanligt OS.

Sen skapar du virtuella maskiner i Proxmox och väljer hur mycket minne varje VM ska ha, samt hur mycket hårddisk VM ska ha. VMs minne och hårddiskutrymme tas förstås från datorn, så om du har 32 GB RAM kan du inte köra 3 VMs med vardera 16 GB samtidigt eftersom minnet inte räcker till. Men du kan köra en, stänga ner den och starta en annan.

Sen startar du de virtuella maskinerna och installerar OS i dem som i vilken fysisk dator som helst. Du kan t ex installera Debian Linux i en, Windows i en annan och OpenBSD i en tredje. Men du växlar inte OS utan du startar den VM som har det OS du vill köra för tillfället. Eller så startar du alla samtidigt om du har minne så det räcker.
Citera
2026-08-07, 12:21
Medlem
Mitt försök att förvirra ännu mer ( eller tanken är väl att kanske hjälpa, nå ... )

Det finns två sorters (minst) av virtuella hypervisors.

typ 1) Installeras direkt på hårdvaran. Exempel proxmox

typ 2) Installeras på ett underliggande operativsystem. Exempel virtualbox

I bägge fallen installerar du sedan ett operativsystem i den miljö som hypervisorn skapar. Har din dator gått om resurser ( minne ) så kan du ha många olika operativsystem igång på samtidigr. Det går att byta vilket "program" du för tillfället arbetar mot från tangentbordkommandon.

Ett ytterligare alternativ om du vill ha flera olika saker som körs samtidigt på en server utan att störa varandra är docker. Det är en lite "lättare" typ 2 där de virtuella maskinerna drar lite mindre resurser i datorn. Många typiska server-appikatinoner finns som färdiga dockers-paket, kolla på docker hub
Citera
2026-08-08, 12:50
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Mitt försök att förvirra ännu mer ( eller tanken är väl att kanske hjälpa, nå ... )

Det finns två sorters (minst) av virtuella hypervisors.

typ 1) Installeras direkt på hårdvaran. Exempel proxmox

typ 2) Installeras på ett underliggande operativsystem. Exempel virtualbox
För att förvirra ytterligare: VMWare ESXi är ett exempel på en hypervisor som kör direkt på hårdvaran (bör dock undvikas som pesten sedan Broadcom köpte det).
Proxmox kör däremot på underliggande Debian Linux. När man installerar Proxmox får man hela paketet med Debian, så man behöver inte installera Debian separat.
Citera
2026-08-08, 12:57
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Linux
Citera
2026-08-08, 14:59
Medlem
ruskinarmss avatar
Nej. NordVPN har inte haft port forwarding sedan typ 2019, av säkerhetsskäl (delad IP-pool, CGNAT, etc).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in