2026-07-24, 23:55
Medlem
Hejsan! Ska börja ta MC lektioner nästa vecka. Väldigt spännande. Som del av min plan för att skaffa körkort så har jag tänkt skaffa någon halvbillig MC för att öva privat hemma på gården. Den ligger så pass långt ut i skogen att det inte finns någon risk för något. Gräs också, ifall man ramlar. Har ingen lärare för det, men tänker mig att man kan öva på att åka segt och sådant. Det är väl det som är svårast skulle jag tro. Har haft bilkörkort i tretton år så när man väl fått upp balansen och hittat samspelet mellan koppling och växel så borde man ju kunna (i teorin iallafall) rulla runt i trafik och sådant relativt snabbt.

Men medans MC kortet är en bit bort då jag börjar ganska sent på säsongen så skadar det inte att hålla koll på MC kläder. Dom är ju inte direkt billiga så därav kan man ju bygga sitt kit över tid. Därav min fråga dock. Vad exakt behöver man? Såg en video nyligen om hur "AA" inte är speciellt hållbart om man väl glider över asfalt. Men kollar man efter AAA så kostar ju allt som fan, plus man lär väl dö om man har en AAA läderjacka på sommaren? Och jag fattar inte riktigt tanken bakom vissa saker. Ta denna jacka till exempel: https://biketrollhattan.se/halvarssons-skyddsjacka-edane-svart

Level 2 skydd på armbåge och sånt, men Level 1 på ryggrad? Är väl ryggraden jag verkligen vill skydda? Den är ju livsviktigt, bokstavligen!

Även tyg som är rated AAA lär väl slitas itu mycket snabbare än läder som är rated AAA, så är tanken att man ska ha typ en "AA" jacka med något under den för att göra upp för det saknade "A"et?

Vore tacksam för råd om hur man bäst ska skydda sig när man väl beger sig ut i trafik!
Citera
2026-07-25, 00:19
Medlem
Goretex skyddar bra mot regn och vind.
Skinn skyddar hyggligt om du vill kana asfalt.
Ryggskydd skyddar lite om du vill kasa in i en stolpe.
Försäkring ger som mest plåster på såren efter självrisken är betald.
Inget skyddar mot dumhet!

Det är väl typ det.
Citera
2026-07-25, 00:22
Medlem
Hur mycket vill du slå ihjäl dig när du kraschar?
Citera
2026-07-25, 00:30
Medlem
ArtificialElegances avatar
Är läkare och stöter på personer som önskar att de hade klätt sig bättre inför övningskörning/körning på MC...

Så fixa:

Helt ny ECE 22.06-integralhjälm som passar ditt huvud perfekt.

Ryggskydd - fullängdsryggskydd enligt EN 1621-2, nivå 2. Se till att storleken täcker rätt del av ryggen och att skyddet inte kan flytta sig när du sitter framåtlutad på hojen.

Begagnat set (byxor och jacka) med AAA. Både byxor och jacka ska passa bra och vara oskadade. Jackan bör ha axel- och armbågsskydd, byxorna höft- och knäskydd.

MC-stövlar, CE-märkta enligt EN 13634 med med fotleds-, vrid- och gärna skenbensskydd.

MC-handskar, CE-märkta enligt EN 13594, med lång krage, handledslås, knogskydd och förstärkt handflata.

Visir eller godkända MC-glasögon.
Citera
2026-07-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Är läkare och stöter på personer som önskar att de hade klätt sig bättre inför övningskörning/körning på MC...

Så fixa:

Ryggskydd - fullängdsryggskydd enligt EN 1621-2, nivå 2. Se till att storleken täcker rätt del av ryggen och att skyddet inte kan flytta sig när du sitter framåtlutad på hojen.

Begagnat set (byxor och jacka) med AAA. Både byxor och jacka ska passa bra och vara oskadade. Jackan bör ha axel- och armbågsskydd, byxorna höft- och knäskydd.

MC-stövlar, CE-märkta enligt EN 13634 med med fotleds-, vrid- och gärna skenbensskydd.

MC-handskar, CE-märkta enligt EN 13594, med lång krage, handledslås, knogskydd och förstärkt handflata.

Vilken del av ryggen är "rätt del"?

Jag använder endast crosstövlar. Det enda som är tillräckligt tåligt.
Citera
2026-07-25, 01:29
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vilken del av ryggen är "rätt del"?

Jag använder endast crosstövlar. Det enda som är tillräckligt tåligt.

Jag var lite vag där. ”Rätt del” är framför allt bröst- och ländryggen, alltså ryggraden från ungefär nackbasen ned över svanken - men egentligen gärna även med täckning ned mot korsben/svanskota.

För nybörjare är ett full back-ryggskydd att föredra - FB, nivå 2.
Citera
2026-07-25, 02:11
Medlem
Citat:
Jag var lite vag där. ”Rätt del” är framför allt bröst- och ländryggen, alltså ryggraden från ungefär nackbasen ned över svanken - men egentligen gärna även med täckning ned mot korsben/svanskota.

För nybörjare är ett full back-ryggskydd att föredra - FB, nivå 2.
Okej. Jag har en sån här: https://www.speedequipment.se/personlig-utrustning/skydd/skyddsvast/scott-softcon-air-body-armor.html

Den går från nacken och ner till svanken. Skyddet består av D3O som är mjukt som standard men vid smällar så ska det bli stenhårt. Tydligen något material som försvarsmakten också använder i militära skydd, sa de i affären när jag köpte det.
Citera
2026-07-25, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasLa
Hejsan! Ska börja ta MC lektioner nästa vecka. Väldigt spännande. Som del av min plan för att skaffa körkort så har jag tänkt skaffa någon halvbillig MC för att öva privat hemma på gården. Den ligger så pass långt ut i skogen att det inte finns någon risk för något. Gräs också, ifall man ramlar. Har ingen lärare för det, men tänker mig att man kan öva på att åka segt och sådant. Det är väl det som är svårast skulle jag tro. Har haft bilkörkort i tretton år så när man väl fått upp balansen och hittat samspelet mellan koppling och växel så borde man ju kunna (i teorin iallafall) rulla runt i trafik och sådant relativt snabbt.

Men medans MC kortet är en bit bort då jag börjar ganska sent på säsongen så skadar det inte att hålla koll på MC kläder. Dom är ju inte direkt billiga så därav kan man ju bygga sitt kit över tid. Därav min fråga dock. Vad exakt behöver man? Såg en video nyligen om hur "AA" inte är speciellt hållbart om man väl glider över asfalt. Men kollar man efter AAA så kostar ju allt som fan, plus man lär väl dö om man har en AAA läderjacka på sommaren? Och jag fattar inte riktigt tanken bakom vissa saker. Ta denna jacka till exempel: https://biketrollhattan.se/halvarssons-skyddsjacka-edane-svart

Level 2 skydd på armbåge och sånt, men Level 1 på ryggrad? Är väl ryggraden jag verkligen vill skydda? Den är ju livsviktigt, bokstavligen!

Även tyg som är rated AAA lär väl slitas itu mycket snabbare än läder som är rated AAA, så är tanken att man ska ha typ en "AA" jacka med något under den för att göra upp för det saknade "A"et?

Vore tacksam för råd om hur man bäst ska skydda sig när man väl beger sig ut i trafik!

Se filmen ”A twist of the wrist 2”.

Den berättar hur en motorcykel fungerar, vad du behöver tänka på och hur du bör agera.

Ryggskyddet är det första jag drar på mig, ihop med hjälmen då.

Steg 2 är riktiga mc-skor/stövlar.

Men du kan ju köpa allt begagnat oxå, så slipper det bli så dyrt.

Jag tror jag har tre hela uppsättningar av allt, och jag kör inte ens hoj längre.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-25 kl. 06:05.
Citera
2026-07-25, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Goretex skyddar bra mot regn och vind.
Skinn skyddar hyggligt om du vill kana asfalt.
Ryggskydd skyddar lite om du vill kasa in i en stolpe.
Försäkring ger som mest plåster på såren efter självrisken är betald.
Inget skyddar mot dumhet!

Det är väl typ det.

Många försäkringar ger 0kr tillbaks om du inte har använt godkänd skyddsutrustning när du kraschade.

Det kan va bra bra att tänka på när man vill köra i badshorts och tofflor när man bara ska ner till stranden en snabbis…
Citera
2026-07-25, 12:23
Medlem
Vilken typ av kläder du behöver styrs av hur du vill köra.
Skall du köra fort, typ på banor o sådant så kanske ett läderställ är att föredra.
Skall du åka kross så är det naturligt med anpassade kläder för detta.
Landsväg duger allvädersställ väldigt bra.

Vid 100 km/h så glider du i typ 8-9 sekunder vid en omkullkörning. Hur länge glider du när du kör i 140 km/h
Se till att du har kläder som tål denna nötning. Kanske du behöver ett underställ som kompletterar nötningsskyddet.
Detta förutsatt att du glider och inte drar in i ett träd för då är det ändå tack o godnatt.

Antagligen behöver du ett extra ryggskydd. Se till att du har ett som klarar penetrering från skit som ligger på vägbanan men samtidigt dämpar själva smällen mot asfalten när du trillar.
Kanske behöver du ett skydd för framsidan av kroppen. Tydligen är det rätt vanligt med skador där. Mjälten och bröstkorg blir lätt trasigt utan skydd.

Bra handskar och en bra hjälm, knäskydd, armbågsskydd, höftskydd. MC-stövlar är bra o ha då man lätt fastnar i motorcykelns utstickande delar vid en olycka.

Glasögon, för du kommer ibland fälla upp visiret.
En fluga/geting i ögat i 40 km/h är inte kul och kan göra dig blind.

Men det bästa skyddet är att använda insidan av huvudet.
Alla bilar du möter/kör om/ser. Inuti så sitter det en idiot bakom ratten.
Citera
2026-07-25, 15:46
Medlem
Citat:

Så fixa:

Relevant utrustning!

Grejerna måste passa, och det tar tid att bygga upp ett par olika set för olika typ av körning och väderlek. Att öppna upp dragkedjan för svalka sabbar plaggets skyddsförmåga om skydden sitter i plagget.

Jag kör med thoraxskydd dessutom - jag förlorat fler kompisar i aortarupturer än som hamnat i rullstol.

Bra kommentar om hjälmtillpassning.
Det är ett omfattande arbete att prova ut rätt hjälm om man är ny på hoj.
Citera
2026-07-25, 19:57
Medlem
En viktig grej med MC-skyddsutrustning är att man faktiskt tar på sig den när man kör. Ju mer utrustningen skyddar, desto jobbigare brukar den vara att dra på sig.

Ett skinnställ för roadracing + nackskydd + separat ryggskydd + airbagväst + tävlingsstövlar gör ju såklart underverk vid en krasch, men det är ett litet helvete att dra på sig allt det där. Risken att du kör utan blir högre.

Om utrustningen är så jobbig att man struntar i att köra, eller om den är så jobbig att man kör utan, då har man passerat någon sorts gräns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in