2026-07-26, 10:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag har väl aldrig nekat till att jag har delat detta klipp, och vill ha en diskussion om eventuell israelisk kolonisering även utanför Levanten?

Jag undanber mig bara ditt överdrivna känslobabbel och dessa långa hysteriska utläggningar. Varje gång jag har en dialog med dig (och andra Israel first:ers) så kommer jag osökt att tänka på det gamla litterära greppet "unreliable narrator":

https://en.wikipedia.org/wiki/Unreliable_narrator

Ett regelverk för Israel, ett annat regelverk för alla andra. Det vet ni mycket väl, men väljer ändå att fortsätta med det greppet. Det är er strategi.

I ljuset av den typen av utbrett beteendemönster i en specifik ingrupp, som i detta fallet israeliska nationalister, och i kombination med hur utbrett det med nationalism inom den israeliska ingruppen (inte alla, men en majoritet) så har man absolut tillåtselse att skrapa på ytan gällande distinkta kulturella fenomen inom gruppen.

Det har ingenting med att sprida hat eller vara rasistisk att göra, och att hävda det är vetenskapsfientligt och anti-intellektuellt.

Men, det är precis det du vill. För skrämmer man människor att prata om ALLA kulturer och kulturella beteendemönster genom häxjakt och gläpord som om delaren av videoklippet vore en företrädare för Rasbiologiska institutet, så gömmer man därigenom också de problematiska israeliska kulturella beteendena. Och det är det viktigaste av allt. För slutmålet för dig och andra nationalistiska israeler är alltid utan undantag att kratta för att dödandet av araber, perser och turkar samt de olagliga ockupationerna och de koloniala äventyren ska få fortsätta obehindrat.

Då får det vara värt att ingen kultur kan granskas.

Vi är inte naiva nog att gå på det skitsnacket, tyvärr.
Oj, måste detta förklaras?

Dom använder barn/minderåriga, för att smutskasta deras nationella folkgrupp. Som jag förstår reglerna måste vårdnadshavare ge sitt godkännande för att barn ska få användas på Youtube på detta vis.

Tror du de har fått detta, av samtliga barn?

Vi har ju lagstiftning i Sverige också som skyddar barn.

Speciellt när det gäller barn är man extra sträng.

Vi har ett forum här som många av oss är glada för finns. Om denna film även bryter mot Svensk lagstiftning finns risken att ett upprepat sådant postade skulle kunna ge forumet problem.

Jag tycker att det är bra att det finns sträng lagstiftning mot att hänga ut barn.

Vad tycker du själv om att videon använder barn? Du tänkte aldrig att det kanske var bättre att anmäla videon istället för att dela den?
Citera
2026-07-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Dom använder barn/minderåriga, för att smutskasta deras nationella folkgrupp. Som jag förstår reglerna måste vårdnadshavare ge sitt godkännande för att barn ska få användas på Youtube på detta vis.

Vi har ett forum här som många av oss är glada för finns. Om denna film även bryter mot Svensk lagstiftning finns risken att ett upprepat sådant postade skulle kunna ge forumet problem.

Jag tycker att det är bra att det finns sträng lagstiftning mot att hänga ut barn.

Vad tycker du själv om att videon använder barn? Du tänkte aldrig att det kanske var bättre att anmäla videon istället för att dela den?

Här är originalfilmen som klippet härstammar från:

https://www.imdb.com/title/tt1377278/

Du kanske kan skicka ett mail till regissören och moralisera för vederbörande. Här får du inga sympatier för din anti-yttrandefrihet.
Citera
2026-07-26, 12:13
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Här är originalfilmen som klippet härstammar från:

https://www.imdb.com/title/tt1377278/

Du kanske kan skicka ett mail till regissören och moralisera för vederbörande. Här får du inga sympatier för din anti-yttrandefrihet.
Dokumentären Defamation är känd för att ha filmat personer och organisationer (bland annat Anti-Defamation League) i känsliga situationer. Att använda råmaterial som innehåller personer som inte godkänt att materialet sprids utanför filmens ursprungliga sammanhang kan, utöver upphovsrättsbrott, även bryta mot personuppgiftslagstiftning (GDPR) eller lagar om förtal och personlig integritet. []

Du tänker alltså att barnens/ungdomarna vårdnadshavare har godkänt detta?

Det kan man ju fundera på.
Citera
2026-07-26, 13:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Skulle inte kalla det kolonialism, utan snarare lebensraum.
Citera
2026-07-26, 20:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vad är då problemet?

Jag skrev att det var typiskt. Men det är klart att det kan vara värre. Eftersom en liten grupp har svårare att stå emot en större grupp. Mest illa är det om det sker i en ständig upprepning.
Eller om agendan är att piska upp hat.

Ibland är serotyper bara ett missförstånd, eller okunskap av betraktaren.
Vi som Svenskar kan betraktas som kalla, men det är av folk som inte förstår oss.

Kultur är enligt min mening när ett folk och en plats växer i hopp. Vår kultur passar bara här i norden. Ljusa sommar, mörka kalla vintrar och våran natur har format vår kultur. Vi är ett med vår plats. Det växer mossa i min själ och luktar av våt sten och barr. Det enda som kan mäta sig med våra skogar är vårt stormiga nordiska hav. Om vi fråntas vårt land men aldrig glömmer vilka vi är kommer vi aldrig vara helt hemma fören vi är tillbaka.

Fördriva människor ska glömmer vilka de är inom 200 år och absorberas. Men när inte det händer. Vem kan klandra de för att återvända?

Det kanske var av längtan, har du tänkt på det? Det finns absolut en glädje i sion.

"De kommer till Sion med jubel,

krönta med evig glädje.

Fröjd och glädje följer dem,

sorg och suckan flyr."

Kanske de olika folken alla känner sig hemmahörande av de som lever i området nu?

Får vi ett fritt Iran, vem vet kanske Parserna återvänder, de har ju inte heller glömt vilka de är. Som jag förstår vill de inte återvända nu men utan en islamistisk diktatur, vem vet.

Ja, vi svenskar passar bara in i den fennoskandiska miljön. Klipphällarna i skärgården, flyttblocken i skogarna, vassen i sjöarna, åkersenapen längs grusvägarna. Vi gruffar åt duggregnet i mörka november, men vi låter det inte hindra oss. Vi gruffar åt blötsnö i mars, sedan skottar vi bort den.

Jag klandrar inte israelerna för att dom känner längtan. Jag klandrar israelerna för att dom anser sig ha rätt att ta för sig med våld.

Vad gör man när flera olika folk känner sig hemma i ett område? Jag har inget bra svar. Men jag ser att det israeliska tillvägagångssättet inte fungerar.

Vi kan hoppas att parserna någon gång kan återvända till ett land som inte styrs av islamistisk diktatur. Tyvärr verkar den islamistiska regeringens grepp ha stärkts av kriget.
Citera
2026-07-26, 21:17
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Haha du är ju spritt språngande du. Som vanligt kokar hjärnan din över i ivern att hitta någon liten vinkling du kan använda till Israels försvar, oavsett vad för skit dom ställer till med.

Detta är alltså ett olagligt klipp nu också, och det är riskabelt för Flashback att det länkas till klippet? Berätta lite fort om åtalspunkterna som klippet kvalar in under tack. Sen också gärna en scenarioförklaring kring hur exakt dessa åtalspunkter mot klippet som ligger på Youtube i förlängningen skulle kunna slå mot Flashback

Vanföreställningar.
Citera
2026-07-26, 21:39
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du blandar inte ihop judendomen med islam, då? Fan, till och med London och New York är ju praktiskt taget öppet muslimska nu...
Kändes aldrig som man fick höra något mer om jude-tunnlarna i New York? Jag menar... Inte sett några muslimer bygga avancerade tunnelsystem med vad som ser ut som blodfläckar på väggarna. Inte i NYC och inte nån annanstans heller.
Citera
2026-07-27, 09:22
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Haha du är ju spritt språngande du. Som vanligt kokar hjärnan din över i ivern att hitta någon liten vinkling du kan använda till Israels försvar, oavsett vad för skit dom ställer till med.

Detta är alltså ett olagligt klipp nu också, och det är riskabelt för Flashback att det länkas till klippet? Berätta lite fort om åtalspunkterna som klippet kvalar in under tack. Sen också gärna en scenarioförklaring kring hur exakt dessa åtalspunkter mot klippet som ligger på Youtube i förlängningen skulle kunna slå mot Flashback

Vanföreställningar.
Här du inga problem med att man använde barn i propaganda videor? Tror du att de ha gett sig medgivande?

Det hade varit lätt att blurrat ansikterna så de inte blev identifierbara.

Läs på regler när det gäller att använda barn i videor. Man får inte hänga ut ungar hur som.
Citera
2026-07-27, 10:19
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, vi svenskar passar bara in i den fennoskandiska miljön. Klipphällarna i skärgården, flyttblocken i skogarna, vassen i sjöarna, åkersenapen längs grusvägarna. Vi gruffar åt duggregnet i mörka november, men vi låter det inte hindra oss. Vi gruffar åt blötsnö i mars, sedan skottar vi bort den.

Jag klandrar inte israelerna för att dom känner längtan. Jag klandrar israelerna för att dom anser sig ha rätt att ta för sig med våld.

Vad gör man när flera olika folk känner sig hemma i ett område? Jag har inget bra svar. Men jag ser att det israeliska tillvägagångssättet inte fungerar.

Vi kan hoppas att parserna någon gång kan återvända till ett land som inte styrs av islamistisk diktatur. Tyvärr verkar den islamistiska regeringens grepp ha stärkts av kriget.
Nu har väl Israel varit mer possetiv till tvåstatslösning en Palestina. Även om för mig känns det mer som om det är något andra vill mer en bägge berörda parter.

Innan 1967 hade Israel eller judar inte tillgång till klagomuren. Den låg då på den jordanskstyrda sidan av Östra Jerusalem.

Så när vi diskuterar 1967 års gränser. Betyder det en återgång till att Israel inte har tillgång till klagomuren. Det blir att frånta Judar deras mest heliga plats. Jag har svårt att se att Israel eller för den delen något annan gå med på en sådan sak.

Du skriver att du klandrar israelerna för att dom anser sig ha rätt att ta för sig med våld.

Som om de är en statisk grupp med en och samma mentalitet. Samt äger all skuld till konflikten.

Du tror inte det har med individer att göra på bägge sidor att det blossar upp krig? Kolla på de två senaste krigen, de startades ju inte av Israel. Gaza anföll och invaderade Israel. Hizbolla satte igång dagen efter. Det var inte Israel som anföll det var dom. Senaste kriget i Libanon. Hizbollah som började anfalla. Klarar du inte av att se att de har skuld i konflikten?

Problemet är att Hizbollah och Hamas är påtvingat folket. Det är inte Palestinierna eller lebaneserna själva som står bakom dessa och nödvändigtvis upprepat vill anfalla Israel.

Kan man få bort dessa påtvingade element tror jag att det finns en bättre möjlighet till fred.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I klippet säger en pojke:

That's what makes us special:
that no one can stand us,
but that we are proud of it.
När ett barn säger någonting sådant, så tänker jag att det kommer någonstans ifrån. Det handlar om mer än bara obehagliga intryck från resan. Pojken pratar om "oss", inte "dom". Pojken pratar i nutid och inte dåtid.

Nej. Jag har inte tagit del av undervisningen, men det handlar om mer än bara undervisningen. Det handlar om vilka tankar och budskap barnen har tagit åt sig under uppväxten, och den kultur som barnet har växt upp i. Det handlar även om hur barnet formas av dessa tankar.

Jag tycker att det är obehagligt att höra ett barn uttrycka sig på det sättet. Men jag lägger inte skulden på barnet.

Ja, videon kan betraktas som en del av den självuppfyllande profetian. Det är tydligt att videons skapare tycker illa om israeler. Videon är inte rättvis mot israelerna.

Nej, jag har inte fullt förtroende för programledaren. Nej, jag vill inte lita blint på programledaren. Det som berörde mig var barnens uttalanden.

Ja, flickan som du nämner såg ut som en fin och bra tjej. Vi ska inte hata henne. Vi kan tycka om henne. Det vi kan göra, är att fundera på vad hon säger:

and if a kid knows from the start that he is hated,
it evokes anger toward the other side:
pain, anger, even hate.
Det ligger någonting i dom orden. Men det innebär inte att vi ska hata den människa som uttalar orden.

Jag tror att du har uppfattat någonting helt annat än vad jag försökte säga.

Jag vill prata om offer-rollen och hur den används. Jag vill gärna rikta hård kritik mot många israeler. Men inte mot barnen i videon. Det är inte dessa barn som är bovarna.
Jag verkligen ogillar att man hänger ut barn. Hur försvar är man ens att man gör det?

Nu är väl inte de barn längre. Dessa bilder är från 2009 om jag inte misstar mig. Så de är vuxna nu.

Men jag tror du missförstått vad ungdomarna pratar om. De pratar inte om undervisningen utan om att de har polisen med sig och att det då kan vara farligt för de i Polen efter som det finns hat mot Judar. Någon kille svarar på en fråga varför han ville åka dit.

Du får kolla på original dokumentärer som klippen kommer ifrån. Man ville säkert få fram bilder där ungdomarna reflekterade över hotet mot dem. Dokumetärern handlar om antesemetism. Sedan tycker jag att en mening i original dokumentären som tanten säger är fel. Hon säger något om att de inte får prata med folk när de är där för att det fortfarande finns folk som vill de illa. Hon borde sagt det "snällare" helt klart.

Judar och Israeler har levt och lever under en större hotbild en oss. Det är klart att det påverkar deras mentalitet.

Sedan är det lite på kant med dessa resor, kanske man kan tycka. Vi gör ju de också när ungarna är ca 15 år. De är väl ungefär också i den åldern. Det är ju en fruktansvärd historiebit de ska ta del av. Är man kännslig måste det vara tuft att ta in oavsett om man är Svensk eller Israel, det är väl därför man väntar till 15.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-27 kl. 10:28.
Citera
2026-07-27, 10:23
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Här du inga problem med att man använde barn i propaganda videor? Tror du att de ha gett sig medgivande?

Det hade varit lätt att blurrat ansikterna så de inte blev identifierbara.

Läs på regler när det gäller att använda barn i videor. Man får inte hänga ut ungar hur som.

Nu flyttar du målstolparna igen, som du grundlöst anklagar mig för att göra. Du tar din juridiska anklagelse...

Citat:

...och försöker ändra det till en moralisk anklagelse.

När du har gjort den typen av hysteriskt övertramp utan att förklara varför eller tydligt backa genom att erkänna att det var helt felaktigt, är det svårt att fortsätta diskussionen om denna mildare moraliska anklagelse. Så innan vi går vidare, erkänner du att den juridiska vinkeln om att klippet är olagligt och att Flashback kan drabbas av länkingen var helt befängt?
Citera
2026-07-27, 11:42
Medlem
Pripps0.0s avatar
”Stor-Israel” betyder olika saker för olika rörelser. I sin mest begränsade form avses Israel tillsammans med hela Västbanken och Gaza. I andra versioner ingår även dagens Jordanien.

I den maximala bibliska visionen sträcker sig territoriet mot Nilen och Eufrat och kan, beroende på tolkning, omfatta delar av dagens Libanon, Syrien, Irak, Egypten och nordvästra Saudiarabien.

Denna maximala vision är inte officiell israelisk statsdoktrin. Men den har verkliga anhängare inom den religiösa sionismen och bosättarrörelsen, vars representanter numera innehar centrala regeringsposter.

Finansminister Bezalel Smotrich har förespråkat full israelisk suveränitet över Västbanken, omfattande bosättning och ett definitivt stopp för en palestinsk stat. Han har presenterat kartor och uttalanden som sträcker de religiösa och territoriella ambitionerna bortom dagens israeliska gränser.

Strategin bygger inte på att omedelbart erövra allt, utan på att steg för steg skapa oåterkalleliga fakta: fler bosättningar, vägar, administrativa förändringar och militär kontroll, tills en självständig palestinsk stat blir praktiskt omöjlig.

Karta som visar en expansiv biblisk och ideologisk tolkning av begreppet Stor-Israel
Kartan illustrerar en av de mest expansiva bibliska och ideologiska tolkningarna av begreppet ”Stor-Israel”. Karta: CIA/Aiden/Wikimedia Commons/Public domain. (i länken)
Netanyahu har i sin tur beskrivit sig som förbunden med ett historiskt och andligt uppdrag och med visionen om Stor-Israel. Formuleringarna är öppna för tolkning, men får en annan betydelse när regeringen samtidigt expanderar bosättningar och behåller territorier utanför Israels internationellt erkända gränser.

https://nyadagbladet.se/analys/kriget-mot-iran-kan-forandra-varlden/
Citera
2026-07-27, 11:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Ok. Barnen behöver skyddas.

Vad jag kunde se, så identifierades barnen enbart med förnamn.

Det riktades kritik mot barnens nationella folkgrupp, till viss del orättvis kritik. Men jag kunde inte se någon kritik riktas mot barnen själva.

Jag anser inte att det är fel att barn får förekomma i videoinslag. Jag anser inte att det är fel att barnen får uttala sig, att deras ord får spridas, och att deras ord får begrundas. Barnens ord är ett bra vittnesmål av hur det är att växa upp i deras kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in