2026-07-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Som ungdom volleyboll, brottning, simning, fotboll, fäktning och parkour.
Bäst av dessa gick parkour även om man inte tävlar i det.

Parkour som den gode (och högaktuella) Tentoglou. Allt idrottande ser ut att ha skapat en enormt vältrimmad kropp, men att så snabbt nå elitnivå i en så träningskrävande gren som 400m är enastående. Hoppas att han också testar 400m häck.

Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Nu dök det här upp på YLE det är google översatt.
https://yle-fi.translate.goog/a/74-20238058?_x_tr_sl=fi&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp

Det finska originalet.
https://yle.fi/a/74-20238058

Tack, artikeln stärkte min uppfattning om att han är en talang långt utöver det vanliga. Nått att hålla ögonen på under Finnkampen!
Citera
2026-07-27, 16:34
Medlem
FNLSs avatar
Bästa kastare 2006 var Magnus Arvidsson som tia i spjut och Anna Söderberg, elva i diskus. Så där kommer vi istället förbättra oss kraftigt.
Citera
2026-07-27, 16:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Bästa kastare 2006 var Magnus Arvidsson som tia i spjut och Anna Söderberg, elva i diskus. Så där kommer vi istället förbättra oss kraftigt.
Men två medaljer i höjd och medaljer på 100m häck och i sjukamp lär vi näppeligen ta.

Min kalkyl bygger på att kastarna får full pott (tre medaljer) och så Mondo. Då krävs det att både Åskag och Almgren tar medalj (Karlström känns ju jäkligt osäker). Det blir ju ett maxutfall och sådana brukar ju knappast inträffa. Vi skulle behöva ett par stycken (3-5) klara medaljkandidater till för att vi skall ta sex eller fler medaljer.
Citera
2026-07-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Säger inget om eventtråd men flikar in att herrarnas 1500 måste bli spelens höjdpunkt. Glödhete Kerr mot säsongens dominant Cam Myers med Jake Wightman (2:12 på 1000m nyligen) och båda Cheruiyots med i matchen kommer bli häftigt.

Utan tvivel höjdpunkten. Kerr dessutom ännu mer på hemmaplan än senast i London.

Även 100m högprofilerat med t ex Ajayi, Omanyala & Kennedy m.fl.
Citera
2026-07-27, 17:53
Medlem
https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/thid-blir-thailandare-os-mojligheterna-det-centrala/
Man tror inte det är sant? En smittsam sjukdom.
Citera
2026-07-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men två medaljer i höjd och medaljer på 100m häck och i sjukamp lär vi näppeligen ta.

Min kalkyl bygger på att kastarna får full pott (tre medaljer) och så Mondo. Då krävs det att både Åskag och Almgren tar medalj (Karlström känns ju jäkligt osäker). Det blir ju ett maxutfall och sådana brukar ju knappast inträffa. Vi skulle behöva ett par stycken (3-5) klara medaljkandidater till för att vi skall ta sex eller fler medaljer.
Ett försök från mig att uppskatta sannolikheten för medalj för de svenska deltagarna, uttryckta i procent.
Duplantis 95, Kamga 65, Ståhl 50, Almgren 50, Roos 40, Johansson 30, Bengtström 30, Edlund 30, Åskag 15, någon annan (Karlström, Pihlström, Ekman, Petersson) 15.
Skulle ge förväntat utfall 4,2 medaljer.
Citera
2026-07-27, 18:16
Medlem
absolut koffes avatar
Trist med Thid.
Kan ju bara hoppas det ger eko och att SOK börjar reagera när unga idrottare byter nationer.
Citera
2026-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut koffe
Trist med Thid.
Kan ju bara hoppas det ger eko och att SOK börjar reagera när unga idrottare byter nationer.
De har målat in sig i ett hörn och ser det som ett nederlag om de ändrade sig. Vill inte förlora ansiktet. Och övriga förbund ville behålla nuvarande regler.
Citera
2026-07-27, 18:28
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ett försök från mig att uppskatta sannolikheten för medalj för de svenska deltagarna, uttryckta i procent.
Duplantis 95, Kamga 65, Ståhl 50, Almgren 50, Roos 40, Johansson 30, Bengtström 30, Edlund 30, Åskag 15, någon annan (Karlström, Pihlström, Ekman, Petersson) 15.
50% för Almgren att ta medalj låter lågt. 50% för guldet möjligtvis. Men att minst ta ett brons torde vara högre än 50%.
Citera
2026-07-27, 18:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag har skapat en eventtråd för Samväldesspelen: (FB) Samväldesspelen 2026 - friidrott så att vi kan diskutera EM-uttagningarna och de svenska medaljchanserna samt värdelösa SOK i denna tråd.
Citera
2026-07-27, 18:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

Låga procentsatser för Ståhl, Roos och Åskag tycker jag.
Citera
2026-07-27, 18:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Vi har alltså kommit till ett läge där SOK - som borde eftersträva så stora svenska idrottsframgångar som möjligt - driver unga svenska friidrottare till att byta nationstillhörighet och att sluta tävla för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in