2026-07-27, 15:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag syftade inte specifikt på partnervåld.

Kanske bara bra att killar och unga män dricker måttligt-inget alls med tanke på att de utsätts för mest våld av alla och att alkohol/droger mer än ofta är inblandade i de fallen

En positiv konsekvens blir då också att de har lättare för att bedöma om de kan/får sätta på tjejen eller inte

Håller med om att det är sorgligt att det ska behövas en lag för detta, men här är vi alltså nu. Kommunikationen bland unga är på botten, vi går sakta bakåt till apstadiet. Som sagt, har inte föräldrarna tid att lära sina barn får samhället göra det

Och när vuxna advokater med lång erfarenhet och som till och med anses vara experter på området och till och med varit med och tyckt till om lagen innan den klubbades just i form av expert uttrycker att lagen är svårtolkad, otydlig och rättsosäker så tycker du gum69mo att unga killar ska kunna tolka lagen och alla eventuella signaler eller uteblivna signaler perfekt annars ska samhället lära dem veta hut genom att ge dem 3 års fängelse, skadestånd på 250.000 kr samt ett livslångt stigma som våldtäktsmän.
Citera
2026-07-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och när vuxna advokater med lång erfarenhet och som till och med anses vara experter på området och till och med varit med och tyckt till om lagen innan den klubbades just i form av expert uttrycker att lagen är svårtolkad, otydlig och rättsosäker så tycker du gum69mo att unga killar ska kunna tolka lagen och alla eventuella signaler eller uteblivna signaler perfekt annars ska samhället lära dem veta hut genom att ge dem 3 års fängelse, skadestånd på 250.000 kr samt ett livslångt stigma som våldtäktsmän.
Men din dumma fan, i ditt fall handlar det om inte om nån som agerar trots UTEBLIVNA samtyckessignaler utan om nån som agerar på GIVNA samtyckessignaler!
Citera
2026-07-27, 15:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ahh moget. Fast fortsätt du att bilda dig uppfattningar ur tomma intet.

Och ja, vi vet redan din åsikt här. Klart han kunde köra upp ett fingrar i henne, varför skulle hon ha någon rätt till sexuell integretet.

Om hon givit samtycke så är det klart att han har rätt till det.

Den läskiga obehagliga frågan som du halmgubbat dig runt i en vecka nu är: Hur bör rätten göra när hon säger att hon inte givit samtycke och han säger att hon gav samtycke?
Citera
2026-07-27, 15:52
Medlem
Citat:
Om hon givit samtycke så är det klart att han har rätt till det.

Den läskiga obehagliga frågan som du halmgubbat dig runt i en vecka nu är: Hur bör rätten göra när hon säger att hon inte givit samtycke och han säger att hon gav samtycke?
I ditt fall är det ju enkelt att bedöma , du säger att du inte behöver samtycke utan gör som du vill så länge hon inte säger aj/stopp/sluta.
Citera
2026-07-27, 16:08
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du kan ju läsa de 140 domar gällande oaktsam våldtäkt. Dessa bör ge dig en redig grund att stå på.

Och är man osäker på om man har samtycke eller inte, så kan man alltid fråga.

Om man behöver läsa samtliga domar för att förstå lagen så skulle jag säga att det är ett tecken på att lagen är svår att tolka.

Hur ofta ska man fråga? Om det är musik, mörkt och sex bakifrån i en säng som guppar. Hur vet man om man har samtycke. Och hur ofta ska man fråga ifall man är osäker.
Citera
2026-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Om man behöver läsa samtliga domar för att förstå lagen så skulle jag säga att det är ett tecken på att lagen är svår att tolka.

Hur ofta ska man fråga? Om det är musik, mörkt och sex bakifrån i en säng som guppar. Hur vet man om man har samtycke. Och hur ofta ska man fråga ifall man är osäker.

Du behöver inte läsa alla domar, men läser du npgra så kommer du se att det egentligen rör sig om våldtäkter, med skillnaden att förövaren var klantig och dålig på att vara lyhörd snarare än hade uppsåt att våldta.

Är man lyhörd, så kommer man inte göra sig skyldig till oaktsam våldtäkt.
Citera
2026-07-27, 16:13
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Inte? Hur vet du det? Det är bara ett antagande du gör. Jag gör antagandet att det händer fortfarande, bara det att det inte kommer till vår kännedom pga att det var samtyckt. Precis som då.

Enligt er är ju svenska kvinnor horor och luder och ligger med 20-40 olika män innan 20. Så tydligen pågår massor med samtyckt sex fortfarande eftersom bara 140 blivit dömda för oaktsam våldtäkt på 8 år.

Du är helt jävla störd

Med de premisserna du gav mig så antar jag att Hugo och Hannah knullar. Att de tar hänsyn till varandra osv

Så inga svar igen alltså. Du vet inte hur samtyckeslagen ska tillämpas. För att den är diffus och godtycklig för tolkning.
Citera
2026-07-27, 16:13
Medlem
Citat:
Om du bara visste hur fel du har. Du påstår alltså att en tjej måste berätta att hon inte samtycker längre.

Dina svar tydliggör ju bara hur svårtolkad och otydlig den här lagen är.

JAG HOPPAS ATT DINA MEDHÅLLARE HÄR INNE LÄSER DITT SVAR I DETTA INLÄGG

Jag har läst och jag, till skillnad från dig, fattar vad Pipsi menar.
Citera
2026-07-27, 16:16
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du behöver inte läsa alla domar, men läser du npgra så kommer du se att det egentligen rör sig om våldtäkter, med skillnaden att förövaren var klantig och dålig på att vara lyhörd snarare än hade uppsåt att våldta.

Är man lyhörd, så kommer man inte göra sig skyldig till oaktsam våldtäkt.

Jag förlitar mig på:

● Alla de experter som kritiserat lagen.
● Det faktum att lagtexten och förarbetet är motstridiga och kan tolkas godtyckligt.
● De artiklar och dokumentärer om pojkar som råkat illa ut av lagen.
Citera
2026-07-27, 16:32
Medlem
Citat:

Rätt många lagar klubbas igenom trots att några experter är emot. Som jag och BRÅ påpekat mer än en gång behöver lagen finslipas och standardiseras.

Ja tydligen är dagens unga urusla på kommunikation, studien som Gegge-killen postat på ämnet ett flertal gånger är faktiskt intressant, läs den. Finns mer forskning på ämnet om det fångar ditt intresse. Så summan av kardemumman, troligen blev de 140 stycken på 8 år som blev dömda för oaktsam våldtäkt bättre på att kommunicera efter jämfört med före.

Vem fick 3 år och 250 000 i böter? Killen på krogen som gick från hångel till att stoppa in fingrarna i underlivet på tjejen han nyss träffat på fyllan fick både straffet och skadeståndet sänkt. Hon var också så full att hon knappt kunde gå därifrån själv.

Var inte hon oskuld?

Ännu ett bevis på att killar och unga män borde dricka måttliga mängder om ens något.
Citera
2026-07-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Så inga svar igen alltså. Du vet inte hur samtyckeslagen ska tillämpas. För att den är diffus och godtycklig för tolkning.

Som om du vet hur samtyckeslagen tillämpas. Men jo, jag vet.

Däremot vet jag inte vad två helt fiktiva personer kommer göra när de släckt ljuset och Enya sjunger i bakgrunden. Jag antar att de knullar om de redan kommit till att köra doggy. Eller menar du att Hanna är totalt neddrogad och inte vet om hon ligger ner eller står på alla fyra?
Citera
2026-07-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja din dumma fan, samtycke gäller tills det det tas tillbaka. Genom att fortsätta sexet fortsatte hon att samtycka.

Så du kan lägga ner dina jävla idiottolkningar av hur lagen fungerar.

Hon kanske inte vågade säga att hon inte längre samtyckte? För hon kanske var patetisk och som ett barn?

Men du tycker alltså att det ska vara lagligt att fortsätta sätta på någon som inte längre samtycker bara för att hon är som ett patetiskt barn och inte vågar säga ifrån.

Då vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in