2026-07-26, 15:12
Medlem
Får inte loss strömkabel från generatorn. Har provat ovanifrån och underifrån bilen. Har testat alla möjliga sätt både med händerna och olika tångar och från alla möjliga håll. Går att hålla in spärren en bit men går inte att få ut sen.

Har ett högt missljud och tror det kommer från generator. Men vill testa starta utan ström till generator och se om ljudet försvinner. Eller räcker det att ta bort minuspolen/jord från generatorn och starta?

//Tack
Citera
2026-07-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Får inte loss strömkabel från generatorn. Har provat ovanifrån och underifrån bilen. Har testat alla möjliga sätt både med händerna och olika tångar och från alla möjliga håll. Går att hålla in spärren en bit men går inte att få ut sen.

Har ett högt missljud och tror det kommer från generator. Men vill testa starta utan ström till generator och se om ljudet försvinner. Eller räcker det att ta bort minuspolen/jord från generatorn och starta?

//Tack
Rekommenderar att du släpper på generatorremmens spännanordning så att generatorn står stilla när du låter motorn gå på tomgång.

Innan denna operation kan du lyssna på generatorn medelst en hammare som du placerar mellan örat och generatorn, samtidigt som du låter motorn gå på tomgång.
Jämför ljudet med servostyrningens- och AC-pumpens ljud.

Generella råd, jag vet ju inte vad det är för bil och hur fysiskt åtkomliga komponenterna ovan är.
Citera
2026-07-26, 16:14
Medlem
Är det Volvo gissar jag på frihjulskopplingen till generatorn, ser du om multiremmen fladdrar/hoppar ?
Hur som, denna går byta på plats..
Citera
2026-07-26, 19:29
Medlem
Tack för svar. Yaris P1 1.0. Bra idé med hammare men för kort tog stål-rör förstärkte ljudet rätt bra.
Citera
2026-07-27, 01:20
Medlem
Citat:

//Tack

Oj då, du bör genast sluta försöka med det du håller på med, och läsa på. Du kan förstöra mycket mer än du lyckas fixa med det du försöker åstadkomma.

For what it's worth, om du tror att ljudet kommer från generatorn, så skulle jag säga att det mest sannolika är att det är ett lager i någon av rullarna till drivremmen som är slut. Det är det vanligaste felet och ger upphov till oljud.

Be någon som kan något om motorer att lyssna, den som kan hör som regel direkt vad som är problemet.
Citera
2026-07-27, 07:57
Medlem
Jag brukar lite försiktigt spruta tex wd 40 på ingående axel när den snurrar och då kan ljudet minskas eller tillfälligt försvinna helt så hittas ljudet snabbt då det kan vara riktigt svårt att lokalisera. Undvik att få det på remmen bara.
Citera
2026-07-27, 08:25
Medlem
hippilis avatar
Ett tips är att hålla ett finger på generatorn "utan att få in fingret i grejor som rör sig" så brukar man känna små vibrationer av dåliga lager men man måste vara väldigt försiktigt och ha koll på vad man gör.

Ett annat tips är att ta 1.5 meter trädgårds slang hålla ena änden in i örat och den andra ändan på slangen söker man av generator servopump vattenpump remmhjul då hittar man exakt varifrån ljudet kommer ifrån och är även bra att lyssna efter läckage på avgassystem det tipset kan jag verkligen rekommendera om man vill hitta varifrån något ljud kommer från
Citera
2026-07-27, 14:35
Medlem
Citat:

//Tack
Du måste skämta. Vad hade du tänkt uppnå med att ta bort pluskabeln? Generatorn kommer ju fortfarande snurra.
Lättast är väl att demontera multiremmen, men med tanke på hur du verkar fungera borde du låta någon annan göra det.
Citera
2026-07-28, 07:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Du måste skämta. Vad hade du tänkt uppnå med att ta bort pluskabeln? Generatorn kommer ju fortfarande snurra.
Lättast är väl att demontera multiremmen, men med tanke på hur du verkar fungera borde du låta någon annan göra det.

Ja detta låter inte bra alls kompetensmässigt , han bör lämna bort detta 🤕
Citera
2026-07-28, 10:52
Medlem
Såg en man på Youtube som hade samma ljud från generator. Han kopplande bort strömkabel medan motor gick och ljudet försvann helt när han kopplade bort kabel. Samma ljud har jag och det låter från generator. Har bara 3 hjul och inga spännar hjul. Remmen justeras av en skruv som flyttar generatorn.

Har bara generator, vattenpump och längst ner drivhjlul från motor som snurrar allt.

Hade lös remmen för en vecka sedan och startade bilen och ljudet var helt borta. Har snurrat och känt på generator hjulet och inget glapp inget missljud men lite trögt kan inte snurra jättefort så vet inte hur det låter i högre hastighet. Vattenpumpen hade ett litet missljud så den bytte jag remmen åxå men ljudet är kvar och verkar komma från generator helt klart.

Tack för alla svar. Jag måste veta att jag kan få bort strömkabel innan jag beställer ny generator för 1500kr. Det är väldigt trångt både uppifrån och underifrån att komma åt. Man trycker med fingrarna och ibland klickar den till och då ska man dra rakt ut men det går inte. Sitter fast som sten. Det är alltså en äldre Yaris P1 1.0. Man kanske får prova sticka in en mini-skruvmejsel och försöka bända upp snart.
Senast redigerad av Konta-Kinte 2026-07-28 kl. 10:59.
Citera
2026-07-28, 11:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Såg en man på Youtube som hade samma ljud från generator. Han kopplande bort strömkabel medan motor gick och ljudet försvann helt när han kopplade bort kabel. Samma ljud har jag och det låter från generator. Har bara 3 hjul och inga spännar hjul. Remmen justeras av en skruv som flyttar generatorn.

Har bara generator, vattenpump och längst ner drivhjlul från motor som snurrar allt.

Hade lös remmen för en vecka sedan och startade bilen och ljudet var helt borta. Har snurrat och känt på generator hjulet och inget glapp inget missljud men lite trögt kan inte snurra jättefort så vet inte hur det låter i högre hastighet. Vattenpumpen hade ett litet missljud så den bytte jag remmen åxå men ljudet är kvar och verkar komma från generator helt klart.

Tack för alla svar. Jag måste veta att jag kan få bort strömkabel innan jag beställer ny generator för 1500kr. Det är väldigt trångt både uppifrån och underifrån att komma åt. Man trycker med fingrarna och ibland klickar den till och då ska man dra rakt ut men det går inte. Sitter fast som sten. Det är alltså en äldre Yaris P1 1.0. Man kanske får prova sticka in en mini-skruvmejsel och försöka bända upp snart.

Då är ett kullager i generatorn slut om det är lastberoende
Citera
2026-07-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Då är ett kullager i generatorn slut om det är lastberoende

Ja exakt så är det nog!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera