2026-07-27, 13:02
Medlem
Wajis avatar
Bakgrund

Ledarskribent på NT snappade upp att SD fått flera valaffischer nerrivna och förstörda. Den lokala SD politikern sade att det var ett hot emot demokratin. Men som vanligt, så vill ju korrupta journalister inte skriva om problemet utan allt handlar om att svartmåla SD.

Men skribenten vill inte tala om att man rivit ner valaffischerna utan om SD fått ett felaktigt försprång.. (Tror alla kan inse hur sjukt det är)

skribenten lägger all fokus på att svartmåla SD

https://www.norrteljetidning.se/ledare/nedrivna-affischer-blottlade-fragan-fick-sd-ett-forsprang-av-kommunen/ (tyvärr pga av svaret har man nu lagt hela hennes inlägg bakom betalning )

Men då svarar SD på detta briljanta vis.

https://www.norrteljetidning.se/debatt/replik-och-svar-direkt-nar-fakta-inte-passar-berattelsen/

Klipper ut den innan även den hamnar bakom betalvägg.

Citat:
NT:s ledarskribent Ellen Lind ställer sig frågan om kommunen gett Sverigedemokraterna ett otillbörligt försprång genom reklam vid Sportcentrum. Problemet är att frågan bygger på en felaktig utgångspunkt.

Kampanjen i fråga är en del av Sverigedemokraternas nationella kampanj och förekommer på privata kommersiella annonsytor runt om i landet. Annonsytan vid Sportcentrum ägs av Bauer Media Group, inte av kommunen. Att reklampelaren råkar ligga vid Sportcentrum innebär inte att kommunen eller Sportcentrum har någonting med den att göra, de används enbart som geografisk referens. Hursomhelst faller därmed hela tesen om att Norrtälje kommun skulle ha gett SD ett lokalt försprång.

[...]

Vi tänker inte dra på oss någon offerkofta. Men det är svårt att tro att en nationell reklamkampanj på en privat annonsyta hade blivit föremål för samma "granskning" om avsändaren varit ett annat parti. Kanske har nyhetstorkan och semestervikariatet spelat in. Oavsett vilket hade vi förväntat oss betydligt mer av NT ledarsida.

Det verkligt anmärkningsvärda är nämligen inte att ett parti köper reklam på en privat annonsyta. Det anmärkningsvärda är att laglig politisk reklam vandaliseras och att fokus därefter flyttas från själva angreppet till en teori om ett kommunalt försprång som saknar faktisk grund.

[...]

Andrea Kronvall (SD), oppositionsråd
Jacob Heitmann (SD), vice gruppledare
Dennis Ekström (SD), ordförande

Det här visar ju hur korrupta SD-motståndarna är när det gör allt i sin makt för svartmåla SD

Så här kommer det se ut varje dag fram till valet. Hoppas folk förstår hur skadliga journalister och ledarskribenter är när det drivs av egen politisk agenda.

---
Redigerade citerat text av upphovsrättskäl. Var jag kortat framgår av hakparenteserna. Motvillig, i egenskap av moderator
.
Senast redigerad av Motvillig1.2 2026-07-27 kl. 14:12.
Citera
2026-07-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det här visar ju hur korrupta SD-motståndarna är när det gör allt i sin makt för svartmåla SD

Så här kommer det se ut varje dag fram till valet. Hoppas folk förstår hur skadliga journalister och ledarskribenter är när det drivs av egen politisk agenda.
Fantastiskt bra svar av sd kan jag tycka, trots att jag inte kommer rösta på dom. Klumpigt av NT att inte ha mer koll på hur det fungerar med reklam, men så brukar det vara, journalister går aldrig in till sin egna annonsavdelning.

Sedan är man inte korrupt för att man på ledarplats skriver något som följer ens egen agenda. Det är tvärt om liksom vitsen att man skriver sånt just där.

Fegt av dem att lägga en ledare bakom betalvägg. Kanske mitt svar sett annorlunda om om jag hade fått läsa.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 13:43.
Citera
2026-07-27, 13:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fantastiskt bra svar av sd kan jag tycka, trots att jag inte kommer rösta på dom. Klumpigt av NT att inte ha mer koll på hur det fungerar med reklam, men så brukar det vara, journalister går aldrig in till sin egna annonsavdelning.

Sedan är man inte korrupt för att man på ledarplats skriver något som följer ens egen ageda. Det är tvärt om liksom vitsen att man skriver sånt just där.

Fegt av dem att lägga en ledare bakom betalvägg. Kanske mitt svar sett annorlunda om om jag hade fått läsa.

Ska se om jag kan få fram den. Har inte heller köpt något men den låg ut fritt tills SD svar och då låste man den.

Jag förstår vad du menar med inte korrupt. Min poäng är ju att man använder och hittar på saker för att vinkla det som att det är SD fel att de får sina valaffischer nerrivna som exempel. Journalister som föraktar SD och de ska bekämpas över allt annat, är i mina ögon korruption då man vilseleder medvetet.

Som du säger. SD svar är verkligen pinsamt för ledarskribenten som verkligen visar att hon har noll koll.
Citera
2026-07-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag förstår vad du menar med inte korrupt. Min poäng är ju att man använder och hittar på saker för att vinkla det som att det är SD fel att de får sina valaffischer nerrivna som exempel. Journalister som föraktar SD och de ska bekämpas över allt annat, är i mina ögon korruption då man vilseleder medvetet.
Så har det alltid varit med ledarsidor. Alla morgontidningar och även kvällspressen har en politisk agenda som de uttrycker på ledarplats, inget konstigt med det. Sedan bör man såklart ha koll på vad man skriver. Det här blev ju bara pinsamt för NT.
Citera
2026-07-27, 14:48
Medlem
Balisers avatar
Man kan lugnt säga att Ellen Lind hade bestämt sig för hur det måste vara, fakta är då ointressant. SD har eller gör per definition nämligen alltid fel. Amatörmässigt.
Citera
2026-07-27, 14:52
Medlem
Pancevs avatar
Hennes svar sen är ju ännu värre:

"Svar direkt:

I min ledare frågade jag mig hur kommunen samtidigt kan ha en överenskommelse om att inte affischera inför valet, och politiska affischer på kommunal mark. Min upplevelse är att en valaffisch och politisk reklam har snarlik funktion. Ledaren betonar även att denna poäng gäller för samtliga partier.

Andrea, Jacob och Dennis berättar nu att kommunen inte kan rå över annonsytan, utan att den ägs av ett företag. Det verkar alltså inte vara kommunen som gett ett parti försprång, utan snarare att företag kan bevilja annonsering oavsett vad kommunen kommit överens om. Det kanske är det som egentligen är det intressanta.

Ellen Lind, vik. ledarskribent Norrtelje Tidning"

Hon är ju dum på riktigt och inte bara åsikter och tyckande som man kan ifrågasätta.

Hade kommunen fått bestämma över all annonsering av privata bolag så hade ju det varit det intressanta. Hon måste ju förstå att kommunens beslut endast berör vad de ska tillåta på kommunens mark och inte är ett kommunalt övergripande förbud.

Det är ju valtider.. ska inget parti få locka väljare eller få fram sina budskap? Ellen alltså...
Citera
2026-07-27, 15:00
Medlem
Det med valaffischer avser väl dom som "skräpar" ner omgivningen och man vill inte ha dessa flera månader i förväg i statsmiljön.
Tycker sedan att man skall ställa högre krav (böter) om dom inte är borttagna inom typ tre dar efter valet.
Citera
2026-07-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
I min ledare frågade jag mig hur kommunen samtidigt kan ha en överenskommelse om att inte affischera inför valet, och politiska affischer på kommunal mark.
Har alltså kommunen satt regler för vad man får göra reklam för på privata företags reklamplatser?

Har de verkligen rätt att göra så?

Inför förra valet kryllade det av skyltar som sattes upp lite varstans, sånt slipper jag gärna och det får kommunerna gärna göra något åt. Men om ett företag säljer annonsplats så torde det väl vara okej.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 15:09.
Citera
2026-07-27, 15:24
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Har alltså kommunen satt regler för vad man får göra reklam för på privata företags reklamplatser?

Har de verkligen rätt att göra så?

Inför förra valet kryllade det av skyltar som sattes upp lite varstans, sånt slipper jag gärna och det får kommunerna gärna göra något åt. Men om ett företag säljer annonsplats så torde det väl vara okej.
nej, men hon Ellen insinuerade ju att det borde ha varit så, eller så är hon så pantad att hon tror kommunen kan göra så.
Citera
2026-07-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
nej, men hon Ellen insinuerade ju att det borde ha varit så, eller så är hon så pantad att hon tror kommunen kan göra så.
Okej, hon har alltså missuppfattat skillnaden mellan att ställa upp affischer lite här och var med att sälja reklamplats.

Vad tycker hon om att hennes egna tidning säljer reklam, och även för politiska budskap? Ska kommunen även förbjuda det och hennes levebröd?
Citera
2026-07-27, 15:31
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Okej, hon har alltså missuppfattat skillnaden mellan att ställa upp affischer lite här och var med att sälja reklamplats.

Vad tycker hon om att hennes egna tidning säljer reklam, och även för politiska budskap? Ska kommunen även förbjuda det och hennes levebröd?
exakt... hon är ju bara ointelligent eller saknar perspektiv/analysförmåga.
Citera
2026-07-27, 16:15
Medlem
Room531s avatar
Bra att du snappar upp och lyser lampan på lokala landsförrädare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in