2026-07-26, 14:40
Medlem
Denoms avatar
Jag har frågat chatGPT om sätt att förstå det bättre men begriper ändå inte riktigt hur det är möjligt och varför det skiljer sig från alla andra dimensioner. Vad gör fyra dimensioner så speciellt i det avseendet?
Citera
2026-07-27, 08:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har frågat chatGPT om sätt att förstå det bättre men begriper ändå inte riktigt hur det är möjligt och varför det skiljer sig från alla andra dimensioner. Vad gör fyra dimensioner så speciellt i det avseendet?
Frågan är lite oklar, men nej, 4D är inte inte särskilt speciell jmf m andra dimensionstal när det det gäller mångfalder eller delmångfalder.

Kan du vara lite mer specifik eller ge något exempel eller citat på vad du tänker på?
Citera
2026-07-27, 13:39
Medlem
nerdnerds avatar
Äsch, hittade själv. Ja, 4-mångfalder verkar ha flera speciella egenskaper jmf m andra dimensionstal.

https://en.wikipedia.org/wiki/4-manifold#Special_phenomena_in_4_dimensions
med bl a
  • In any dimension other than 4, a compact topological manifold has only a finite number of essentially distinct PL or smooth structures. In dimension 4, compact manifolds can have a countably-infinite number of non-diffeomorphic smooth structures.
  • Four is the only dimension n for which Rn can have an exotic smooth structure. R4 has an uncountable number of exotic smooth structures; see exotic R4.

Tyvärr är det för matematiskt för mig, jag är ju bara en fysiker.
Citera
2026-07-27, 16:23
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Äsch, hittade själv. Ja, 4-mångfalder verkar ha flera speciella egenskaper jmf m andra dimensionstal.

https://en.wikipedia.org/wiki/4-manifold#Special_phenomena_in_4_dimensions
med bl a
  • In any dimension other than 4, a compact topological manifold has only a finite number of essentially distinct PL or smooth structures. In dimension 4, compact manifolds can have a countably-infinite number of non-diffeomorphic smooth structures.
  • Four is the only dimension n for which Rn can have an exotic smooth structure. R4 has an uncountable number of exotic smooth structures; see exotic R4.

Tyvärr är det för matematiskt för mig, jag är ju bara en fysiker.
ChatGPT skrev bland annat:

Citat:
Det mest kända exemplet är :
Det vanliga fyrdimensionella euklidiska rummet, �, har inte bara en slät struktur.
Det finns oändligt många, faktiskt oknuteligt många, olika släta strukturer på �. Alla är topologiskt samma rum, men de skiljer sig i hur man kan definiera "släta" koordinatbyten.
Jag har lite svårt att greppa omfattningen bara och hur det går att tillämpa.
Citera
2026-07-27, 17:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
ChatGPT skrev bland annat:

Jag har lite svårt att greppa omfattningen bara och hur det går att tillämpa.
Tillämpningen av det mest allmänna fallet vet jag inte, men s k metriska mångfalder är den matematiska grunden för relativitetsteorin och dess krökta 4D rumtid.

Så vad menas med mångfald? Väsentligen en mängd tsm m en topologi som talar om vilka punkter i mängden som är nära varandra, och DET kan tydligen göras på väldigt många sätt i just 4D. Men när jag försöker skriva något vettigt och förståeligt om detta känner jag att snabbt hamnar på djupt vatten, så jag ger nog hellre ännu en länk och önskar lycka till med den!
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ngfald_(matematik)
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-27 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in