2026-07-27, 00:14
Medlem
Huvudpunkter:

- Iran kallar upp Ukrainas chargé d’affaires i Teheran för att framföra klagomål gällande ukrainska anfall mot iranska fartyg i Kaspiska havet.

- Enligt Iran krävde anfallet en sjömans liv och skadade flera andra på fartygen.

- Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att landets styrkor slagit till mot mål i Kaspiska havet, ”inklusive fartyg som använts för militära godstransporter, där Iran varit inblandat”.

Ryssland har länge använt iranskt designade "Shahed-drönare" i krigsföringen mot Ukraina – ett vapen som analytiker ibland kallar för ”fattigmannens kryssningsrobot”. Det ska också ha varit målet för Ukrainas avfyring.

I ett inlägg på X meddelar Irans utrikesminister Abbas Araghchi att han nu diskuterat om ett svar med sin ryske motsvarighet och med EU.

”I samtal med EU:s höga representant Kallas och utrikesminister Lavrov klargjorde jag att det som Kievs snyltare har gjort INTE KAN LÄMNAS OBESVARAT”, basunerar Araghchi ut.

Källa: https://www.cnbc.com/2026/07/26/ukraine-strikes-iranian-vessels-tehran-accuses-kyiv-of-hostile-act.html
Citera
2026-07-27, 00:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nähä och vad tänker Iran göra åt det?
Citera
2026-07-27, 01:11
Medlem
Bone Collectors avatar
Hahaha, jag garvar ihjäl mig.

"Säger att man inte kan tåla det" "...kan inte lämnas obesvarat"

Som om iranierna hade någonting att sätta emot för att stoppa Ukraina, eller för att hämnas på dem.

"Ger man sig in i leken, får man leken tåla". Som man brukar säga till tjuriga barn som inte accepterar hur världen funkar.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-27 kl. 01:13.
Citera
2026-07-27, 06:40
Medlem
Trump borde tacka Zelensky för att Ukraina hjälper dem med Iran. Nu har han fått ett land som hjälper till. Kan ju skicka några Tomahawk som tack.
Citera
2026-07-27, 07:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Trump borde tacka Zelensky för att Ukraina hjälper dem med Iran. Nu har han fått ett land som hjälper till. Kan ju skicka några Tomahawk som tack.
Ja om de lovar att bara använda dessa till ryska vapentransporter till Iran borde ju Trump gilla detta.
Räckvidden på ett par hundra mil är gott och väl tillräckligt. USA kan säkert bistå med intel om fartyg och positioner mm
Citera
2026-07-27, 07:15
Medlem
Klandalfs avatar
Jaha? Irantillverkade drönare har regnat över Ukraina i fyra år, de ska enbart hålla käften.
Citera
2026-07-27, 13:05
Medlem
Skojgruppens avatar
Väldigt märkligt att ukraina väljer att attackera ett fartyg med ryskproducerad militärmateriel på väg till iran - man borde väl rimligen vara tacksamma för att materielen inte hamnar hos ryska trupper som med 100 procent säkerhet skulle skjuta dem mot någon del av det ukrainska samhället. Ryssland är på motsvarande sätt naturligtvis nöjda med att stora mängder av västvärldens materiel - som skulle kunna hamnat i ukraina - levereras till länderna runt persiska viken istället. Jag antar att ryssland aldrig skulle störa den ordningen av uppenbara skäl.
Senast redigerad av Skojgruppen 2026-07-27 kl. 13:12.
Citera
2026-07-27, 13:14
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Väldigt märkligt att ukraina väljer att attackera ett fartyg med ryskproducerad militärmatriel på väg till iran - man borde väl rimligen vara tacksamma för att matrielen inte hamnar hos ryska trupper som med 100 procent säkerhet skulle skjuta dem mot någon del av det ukrainska samhället. Ryssland är på motsvarande sätt naturligtvis nöjda med att stora mängder av västvärlden matriel - som skulle kunna hamnat i ukraina - levereras till länderna runt persiska viken istället. Jag antar att ryssland aldrig skulle störa den ordningen av uppenbara skäl.

Var det verkligen fartyg på väg till Iran?

Zelensky skriver på X om fartyg på väg från Iran:

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2080955671894253693
Citera
2026-07-27, 13:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Väldigt märkligt att ukraina väljer att attackera ett fartyg med ryskproducerad militärmateriel på väg till iran - man borde väl rimligen vara tacksamma för att materielen inte hamnar hos ryska trupper som med 100 procent säkerhet skulle skjuta dem mot någon del av det ukrainska samhället. Ryssland är på motsvarande sätt naturligtvis nöjda med att stora mängder av västvärldens materiel - som skulle kunna hamnat i ukraina - levereras till länderna runt persiska viken istället. Jag antar att ryssland aldrig skulle störa den ordningen av uppenbara skäl.
På väg FRÅN Iran.
Citera
2026-07-27, 13:33
Medlem
Skojgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Var det verkligen fartyg på väg till Iran?

Zelensky skriver på X om fartyg på väg från Iran:

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2080955671894253693

Jag har läst någonstans att det var rysk materiel på väg till iran - jag hittar tyvärr ingen länk till vart jag läst detta.
Citera
2026-07-27, 13:37
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag har läst någonstans att det var rysk materiel på väg till iran - jag hittar tyvärr ingen länk till vart jag läst detta.

Det är ju inte omöjligt att det förekommer. Ryssland har säkert behov av att tjäna pengar. Skit samma för dem om det dör några extra ryssar på slagfältet tack vare det. Dessutom vill man nog hålla liv i sin vapenexport så att den inte försvinner.
Citera
2026-07-27, 13:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Iran besegrade ju USA när det krigades senaste gången? Tvingade Trump till förhandlingsbordet och fick amerikanska flottan att linka iväg från Hormuzsundet till en mer ”säker” position ute i havet. Iran kan säkert ställa till bekymmer för Ukraina också.

Man kan ju verkligen fråga sig, behöver Ukraina fler fiender? Nazilandet verkar attackera alla hejvilt. Först Nordstream och nu iranska fartyg. Är det så man beter sig när man blivit ”fullskaligt invaderad”?
Att vinna på hemmaplan är det vanliga. Man slåss ju in i det sista, för sitt land. Så småningom tvingas du inse samma sak om Ukraina.

Har du några idéer om hur Iran kan gå till motangrepp?

Har de långdistansvapen som når hela vägen till Ukraina?
Kan Iran avfyra dem, utan att vapnen passerar genom minst två länder, eller NATO-landet Turkiet?

Ska Iran skicka marktrupper till Ukraina för att tvinga dem på knä? Såklart inte.

Ska Iran skicka ännu fler vapentransporter till ryssland för att hjälpa dem att betvinga Ukraina? Utan att Ukraina bara sänker dem?

Jag har mycket svårt att se att Iran kan gå till motangrepp på ett betydelsefullt sätt, som får ukrainarna att ångra sig.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att befinna sig i krig med ett annat land definieras inte av ifall det har lämnats en formell krigsförklaring eller inte, man kan vara medkrigförande på olika sätt (eller öppet och direkt krigförande utan att förklara krig, naturligtvis). Det är en helt accepterad norm inom internationell rätt, och i praktiken också inom diplomati. USA var i praktiken medkrigförande i Afghanistan (mot Sovjet) på 1980-talet, oavsett att man inte gick in med egna divisioner, Man slussade in en strid ström av vapen ikch ammunition till den afghanska gerillan, där en hel del var islamister. Utan detta stöd hade gerillan inte haft en chans.

Naturligtvis visste man i Moskva att det låg till på det sättet, men man undvek att öppet svara med militära medel mot USA.

Det går mycket väl för sig att se en del NATO-länder som medkrigförande i fallet Ukraina, särskilt Storbritannien och delvis även USA. Men ämnet för denna tråd äööör inte proxies i allmänhet och jag har i stort sett lämnat debatten om Ukrainakriget bakom mig här på Flashback, så jag sätter slutstreck för det spåret här.
Tycks vara begreppsförvirring från din sida. Man kan inte vara medkrigförande utan att vara krigförande.

Det vore som att vara "medbrottsling utan att vara brottsling".

Man kan inte vara krigförande, utan att begå krigshandlingar.

Att förse ett krigförande land med intel är inte en krigshandling mot landet de krigar emot.

Att hjälpa ett land att försvara sig, genom att förse dem vapen, är inte en krigshandling mot landet de försvarar sig emot.

USA var inte medkrigförande mot Sovjet i Afghanistan, eftersom USA inte utförde krigshandlingar mot Sovjet.
Sovjet var inte medkrigförande mot USA i Vietnam, eftersom Sovjet inte utförde krigshandlingar mot USA.
NATO är inte medkrigförande mot ryssland i Ukraina, eftersom NATO inte utfört krigshandlingar mot ryssland.

Ett exempel på faktiska medkrigförande länder är Finlands och Tysklands gemensamma krigande mot Sovjet.

Här kan du läsa på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Medkrigförande
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-27 kl. 14:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in