Igår, 11:38
Medlem
Hej.
För ett tag år sedan dömdes jag till ”försök till ringa narkotikabrott”.
Jag står nu åtalad för ”ringa narkotikabrott, eget bruk” samt ”ringa narkotikabrott: innehav”.

Vad tror ni om straffpåföljden denna gång?
Skall jag förbereda mig på att åka in/bli inlåst på något sätt denna gång, eller hur ser det ut?
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag körde din fråga hos ChatGPT och fick detta svar. Hoppas du känner dig lite lugnare.
Mitt råd är ändå att ta lärdom av detta och försöka komma ur ditt drogbehov för att slippa låna en fängelsecell nästa gång.

Utifrån det du beskriver är det inte sannolikt att du får ett fängelsestraff, men det går inte att säga säkert eftersom påföljden påverkas av flera omständigheter.

Om den tidigare domen gällde försök till ringa narkotikabrott och du nu är åtalad för:

ringa narkotikabrott – eget bruk, och
ringa narkotikabrott – innehav,

så är det fortfarande brott som normalt ligger på en relativt låg straffnivå.

Vanliga påföljder är:

Dagsböter (vanligast för enstaka ringa narkotikabrott).
Villkorlig dom, ibland i kombination med böter, om det finns tidigare belastning eller andra omständigheter.
Skyddstillsyn kan bli aktuell om det finns ett missbruk eller behov av övervakning.

Att dömas till fängelse enbart för ringa narkotikabrott av den typ du beskriver är ovanligt. För att fängelse ska bli aktuellt krävs normalt att det finns exempelvis:

många återfall under kort tid,
annan samtidig brottslighet,
eller att den samlade brottsligheten gör att böter eller annan påföljd inte anses tillräcklig.

Den tidigare domen kommer däremot att vägas in av domstolen, särskilt om den inte ligger alltför långt tillbaka i tiden.

Om du vill kan du berätta:

Hur länge sedan var den första domen?
Fick du böter, villkorlig dom eller någon annan påföljd då?
Har du några andra domar i belastningsregistret?
Gäller åtalet endast eget bruk och innehav, eller finns det fler åtalspunkter?

Med den informationen går det att ge en mer träffsäker bedömning av vad som är mest sannolikt i ditt fall.
Citera
Igår, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag körde din fråga hos ChatGPT och fick detta svar. Hoppas du känner dig lite lugnare.
Mitt råd är ändå att ta lärdom av detta och försöka komma ur ditt drogbehov för att slippa låna en fängelsecell nästa gång.

Utifrån det du beskriver är det inte sannolikt att du får ett fängelsestraff, men det går inte att säga säkert eftersom påföljden påverkas av flera omständigheter.

Om den tidigare domen gällde försök till ringa narkotikabrott och du nu är åtalad för:

ringa narkotikabrott – eget bruk, och
ringa narkotikabrott – innehav,

så är det fortfarande brott som normalt ligger på en relativt låg straffnivå.

Vanliga påföljder är:

Dagsböter (vanligast för enstaka ringa narkotikabrott).
Villkorlig dom, ibland i kombination med böter, om det finns tidigare belastning eller andra omständigheter.
Skyddstillsyn kan bli aktuell om det finns ett missbruk eller behov av övervakning.

Att dömas till fängelse enbart för ringa narkotikabrott av den typ du beskriver är ovanligt. För att fängelse ska bli aktuellt krävs normalt att det finns exempelvis:

många återfall under kort tid,
annan samtidig brottslighet,
eller att den samlade brottsligheten gör att böter eller annan påföljd inte anses tillräcklig.

Den tidigare domen kommer däremot att vägas in av domstolen, särskilt om den inte ligger alltför långt tillbaka i tiden.

Om du vill kan du berätta:

Hur länge sedan var den första domen?
Fick du böter, villkorlig dom eller någon annan påföljd då?
Har du några andra domar i belastningsregistret?
Gäller åtalet endast eget bruk och innehav, eller finns det fler åtalspunkter?

Med den informationen går det att ge en mer träffsäker bedömning av vad som är mest sannolikt i ditt fall.

Tack för svaret.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusaEr
Tack för svaret.

Tacka inte mig, tacka ChatGPT då jag har noll koll.
Citera
Igår, 12:30
Medlem
Citat:
Hej.
Jag står nu åtalad för ”ringa narkotikabrott, eget bruk” samt ”ringa narkotikabrott: innehav”.

Skall jag förbereda mig på att åka in/bli inlåst på något sätt denna gång, eller hur ser det ut?

Först och främst får man ju ta och gratulera till ditt första begågna brott, lite pinsamt om det hade stannat vid försök. Du får nog kämpa på om du satsar på inlåsning, det vore nog lika bra att försöka åka på ett narkotikabrott av normalgraden åtminstone. Upprepa det några gånger så kanske du får 14 dagar.

Som jag skulle gissa nu så får du inget värre än villkorligt.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Jag vet flera som har tvåsiffrigt antal ringa utan att ha suttit inlåst. Så du bör kunna känna dig rätt trygg skulle jag säga.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Hej.

Dagsböter, standard 30 stycken + 500 kr till brottsofferfonden.
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag vet flera som har tvåsiffrigt antal ringa utan att ha suttit inlåst. Så du bör kunna känna dig rätt trygg skulle jag säga.
Men det är ju inte som att bötern för ringa narkotikabrott inklusive andra avgifter dom kräver av en är speciellt låga i Sverige. Har du blivit dömd för ringa narkotikabrott 20 gånger du har nog totalt över 100k i skulder att behöva betala. Bara för att du knarkar.

Det kostade mig över 5k totalt senast jag blev dömd för att ha haft THC i blodet...
Senast redigerad av NapoleonLaRue Igår kl. 21:28.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Men det är ju inte som att bötern för ringa narkotikabrott inklusive andra avgifter dom kräver av en är speciellt låga i Sverige. Har du blivit dömd för ringa narkotikabrott 20 gånger du har nog totalt över 100k i skulder att behöva betala. Bara för att du knarkar.

Det kostade mig över 5k totalt senast jag blev dömd för att ha haft THC i blodet...
Givetvis kostar det, men frågan var ju om ts riskerade inlåsning.

Och dom flesta som har 20+ ringa brukar ärligt talat inte betala sina böter utan de får bli liggande hos fogden i evigheter.
Citera
Idag, 15:13
Medlem
Tack för alla fina svar, de uppskattas verkligen.
Jag tycker mig läsa till att detta är ett ”artbrott”, och att fängelse då skall dömas ut så ofta som det går. Jag hoppas på annorlunda omständigheter i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in