2026-07-21, 23:58
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt

. . .

Ett exempel, signerat "KaptenDilbert" i hens inlägg från tråden som hen skapade
den 2026-07-15:

"Israels public diplomacy - budget "hasbara" har ökat från 7milj$ 2020 -> 150milj$2025"

(FB) Israels public diplomacy - budget "hasbara" har ökat från 7milj$ 2020 - 150milj$2025

"Samer är terrorister som tyvärr har alltför mycket stöd utomlands från blödiga vänsterjournalister.
De bråkar bara i sametinget där de gång på gång röstar fram extremister och shamaner.
Vi vill bara utrota varenda jävel och ha vårt land intakt inom Guds givna gränser, men tyvärr har vi fått skit för det från NGOs och andra länder med "moral high ground".
Nyckeln är USA där vi vill få opinionen på vår sida.
Tack vare att vi har 7300 miljoner kronor kommer vi dock nu att kunna ersätta Bari Weiss på CBS med Richard Jomshof som tar över CBS och kan hjälpa till att stödja reportrar som kan fokusera på sanningen och den stolta nationen Sverige."

alltså det jag skrivit i bold text (""Samer är terrorister . . ."") är ju satir(!) - förstod du inte det?

///

Ett exempel, signerat "KaptenDilbert" i hens inlägg från tråden som hen skapade
den 2026-07-15:

"Israels public diplomacy - budget "hasbara" har ökat från 7milj$ 2020 -> 150milj$2025"

///

detta däremot är fakta, står i budgeten ju.

: : :

The reported progression is approximately:

Year Approx. budget Notes
Before Oct. 2023 (around 2020–2023) ~US$7–8 million/year Traditional government public diplomacy budget before the Gaza war.
2025 ~US$150 million The Israeli government approved a dramatic increase—roughly 20× the previous level.
2026 ~US$730–750 million (NIS 2.35 billion) Another increase of nearly 5× over 2025, bringing the budget to roughly US$730 million depending on the exchange rate.

källa:
https://www.timesofisrael.com/israel-just-quintupled-its-pr-budget-to-730-million-experts-say-it-wont-work/
Israel just quintupled its PR budget to $730 million; experts say it won’t work
Skeptic say that country’s image after Oct. 7 has become so tarnished by government policy and dereliction that even with vast public relations funds, it’s too late for a face lift
By Asaf Elia-Shalev
30 April 2026, 3:11 pm

So the growth is approximately:

2020/pre-war: ~$7 million
2025: ~$150 million (≈20× increase)
2026: ~$730–750 million (≈5× increase over 2025, ≈100× increase over the pre-war level)

källa: Jerusalem Post:
https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-879369
Smotrich, Sa'ar approve NIS 2.35 billion in hasbara budget for campaigns, influencers in 2026
The budget will be used for campaigns to raise awareness and promote Israel worldwide, with NIS 1 billion already authorized by the government.

The announced 2026 budget is intended to fund a wide range of public diplomacy activities, including:

international media campaigns,
social media advertising,
partnerships with NGOs,
delegations to Israel,
outreach to influencers and opinion leaders,
and other efforts to shape Israel's international image.
Citera
2026-07-22, 00:02
Medlem
Att ha en positiv inställning till Israel idag måste ju vara som att fortsätta tro på tomten fast man är gammal nog att veta bättre.
Citera
2026-07-22, 16:13
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
alltså det jag skrivit i bold text (""Samer är terrorister . . ."") är ju satir(!) - förstod du inte det?

Nej, jag förstår bara själva texten.
Jag har angående yttranden (påståenden) om "samer" och om "Hamas" redan utgått ifrån
att hen som skrev inte tror på vad hen själv skrev.

Att detta om samer nu skulle vara "satir" kan inte bevisas.
Det enda som är uppenbart är själva ordalydelsen.

Det uppstår en misstanke om ett mer utstuderat maliciöst uppsåt,
där budskapet om att "utrota" samer gömmer sig bakom en humoristisk förklädnad.

Men vad avsikten är med anomyma "inlägg" på internet är alltid höljt i dunkel.
Mest sannolikt är avsikten antisemitisk i flertalet ämnen angående Israel.

Oavsett avsikten blir resultatet antisemitism, som är ett beteende styrt av biologiska
omständigheter och därför inte respekterar normala lagar och regler.

Lagarna har istället ändrats till judarnas nackdel, kringgåtts eller ej efterlevts i de flesta fall,
när den speciella biologiska driften att utrota judar är för stark att övervinnas.

Att grov hets mot folkgrupp, gällande samer, ursäktade sig med att vara "satir" har vi konstaterat nu.

Men inom vilken litterär stil hamnar då följande citat från KaptenDilbert nedan som uttrycker aktivt stöd för "Hamas"?

"Hamas" är en terrorist-stämplad organisation enligt Sveriges regering, och enligt hela EU,
samt ett flertal länder, utom möjligen de muslimska länderna.

Enligt Wikipedia på såväl svenska som engelska är det en terroristorganisation:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamas

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas

Citat från KaptenDilbert:

"jag hämtar ut feta checkar från Hamas"

(FB) Israels public diplomacy - budget "hasbara" har ökat från 7milj$ 2020 - 150milj$2025

"de är absolut inte en mördarsekt. de är en motståndsrörelse.
jag stöder dem."

(FB) Om ni bott i Palestina, hade ni gjort motstånd mot Israel?

"Jag stödjer Hamas. Hamas slåss för sitt eget folks oberoende."

(FB) FN: Hamas saboterar och stjäl nödhjälpen till Gaza

"Och varför skulle man inte stödja Hamas? De är de enda som kan avskräcka från ännu mer utökat folkmord i dagsläget i Gaza."

(FB) Green Party - framgångar (växer i opinion och val) i Storbritannien led:Zack Polanski

KaptenDilbert är med ledning av hens citat ovan om stödjande av Hamas en misstänkt terrorist för det första.

För det andra har det även framkommit att Kapten Dilbert förutom att vara stödjare av Hamas
("Jag stödjer Hamas") inte är någon större kulturpersonlighet:

För ge perspektiv och bakgrund till hens uppenbara IF (intellektuella funktionsnedsättning)
som redan framgår av hens sjukliga fixering vid Israel och hens förvirrade engagemang i ämnet
som getts utrymme på forumet, valde jag hens musiksmak som en mer allmängiltig indikator på
vilken social respektabilitet som kan tillmätas hens person.

Jag menar att inte vara någon större kulturpersonlighet är fan värre än terrorist, vågar jag påstå.

Vad KaptenDilbert själv hamnar på en skala från 0-1000 beskrivande ett spektrum från Usama Bin Laden till Albert Einstein förstår man när hen skriver att Leva, Lekman, och Green (se nedan) är genier.
Genom sig själv känner man andra:

"Men visa mig en AI-låt som jag inte kan skilja från ett verk av ett geni som Tomas di Leva eller Jens Lekman, eller Adam Green."

(FB) Ai musik
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-07-22 kl. 17:05.
Citera
2026-07-22, 16:32
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Att ha en positiv inställning till Israel idag måste ju vara som att fortsätta tro på tomten fast man är gammal nog att veta bättre.

Jämförelsen haltar.
Att folk ändrar inställnig beror på att åsikter är en smittsam sjukdom.
Citera
2026-07-22, 17:31
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
...
(1) KaptenDilbert är med ledning av hens citat ovan om stödjande av Hamas en misstänkt terrorist för det första.

...

... Tomas di Leva eller Jens Lekman, eller Adam Green.
...
(1) du är lite ohälsosamt upptagen av min person.
tyvärr finner jag dig inte motsvarande intressant längre.

sen gör du bara konstiga påhopp.

kallar du verkligen nån "terrorist" som bara luftar lite åsikter på Flashback mest på skoj?

(2) det här jävligt bra artister, det ska du bara ha förbannat satans klart för dig
Citera
2026-07-22, 21:57
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
(1) du är lite ohälsosamt upptagen av min person.
tyvärr finner jag dig inte motsvarande intressant längre.

sen gör du bara konstiga påhopp.

kallar du verkligen nån "terrorist" som bara luftar lite åsikter på Flashback mest på skoj?

(2) det här jävligt bra artister, det ska du bara ha förbannat satans klart för dig

Du har helt rätt.

Din person är en olägenhet för människors hälsa redan som trådstartare,
här omskriven som "kioskmongot":

Jag försöker bara förhindra ett tredje världskrig, och har i samband därmed trots mitt strikta
fokus på saklighet inte kunnat undvika att nämna några få personer vars mentala tillkortakommanden inte har kunnat bortses ifrån.

Den ohälsosamhet du förknippar med upptagenheten av din person är för mig personligen rentav
livshotande.

Men man får ställa en temporär insats, hur ohälsosam den än må vara, mot de hälsoproblem
som skulle uppstå i samband med att kioskmongots propaganda skulle starta ett tredje världskrig.

De personer du tidigare omskrev som genier, Tomas di Leva, Jens Lekman, och Adam Green har
nu mer korrekt kallats "jävligt bra artister".

Det är över förväntan att ett krigshetsande kioskmongo kan stava till geni, men den gräsliga svordomsspäckade retoriken om "artister" bekräftar bara bilden och perspektivet av en lättroad och kulturlös underklass som i kompensation för sin otillräcklighet beundrar lika kulturlösa "artister".

Kompetens är ju viktigt för den som uttalar sig om hela folkgrupper
och länder i ett världsproblematiskt perspektiv.

I brist på dokumentation i saken, förbehåller jag mig rätten, utan att beröra privata angelägenheter,
att själv avgöra trovärdighet och kompetens, gärna då i nedsättande termer av "idioter" och liknande.
Jag har även utarbetat en manual, där vissa går fetbort direkt, så man slipper bli
"ohälsosamt upptagen" av dem mer än nödvändigt.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-07-22 kl. 22:08.
Citera
2026-07-22, 22:11
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:

De personer du tidigare omskrev som genier, Tomas di Leva, Jens Lekman, och Adam Green har
nu mer korrekt kallats "jävligt bra artister".

haha thank you mister ordbajsare, see you on the next one
Citera
2026-07-25, 23:05
Medlem
KaptenDilberts avatar
ännu mer statistik om att Israel är netto-impopulärt i USA, från CNN:

https://www.youtube.com/watch?v=Pi-2yLRdDtU
Iran war inflation, Trump tariffs, Israel disapproval & more | Enten roundup CNN
Israel:
från +51% 2018
till -16% 2026 (juli)
Citera
2026-07-26, 08:51
Avstängd
Graavargs avatar
Alla som läser israelisk media och inbillar sig att Israel är ett land som står upp för demokrati och västerländska värderingar bör sätta sig in i den nya medialagstiftning som den utgående Netanyahu-regeringen nu godkänt.

Israels kommunikationsminister Shlomo Karhi tackade igår Netanyahu för att den nya lagen: "Mr prime minister, I want to thank you and tell you that the mission you gave me four years ago – to deliver right-wing reform of the media – was today successfully completed."

Netanyahu, som står åtalad för korruption gällande just media, fick inte själv vara med och rösta eftersom han är jävig.

Lagstiftningen går i praktiken ut på att "Fox News":a Israels medialandskap, alla krav på saklighet och sanning och någon form av journalistisk standard avlägsnas och lagen öppnar också för monopolägande av media.

Journalistförbundet har tillsammans med andra demokratiska organisationer och med stöd av oppositionspartierna fört lagen till domstol med motiveringen att den träder i kraft direkt och därför kommer att påverka det israeliska valet (den 27 oktober). Domstolen höll delvis med och har därför preliminärt stoppat delar av lagen från att träda i kraft. Regeringen ska nu inkomma med sina svar innan domstolen fattar ett slutligt beslut.

Andra kritiker säger att den nya lagstiftningen bara cementerar hur israelisk media redan beter sig, den är kraftigt vinklad och censurerad och ger en falsk bild av verkligheten både i Israel och utanför. T.ex. när Trump 2020 påstod att han förlorade det amerikanska presidentvalet genom fusk var Israel det land som överlägset mest spred de lögnerna via media (betydligt mer än USA).

Att israelisk media är så snedvriden gör förstås att en massa israeler inte ens förstår varför en överväldigande majoritet av världens länder och befolkning anser att ISrael är en skurkstat. Det går helt enkelt inte ihop med den alternativa verklighet de lever i.
Citera
2026-07-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Alla som läser israelisk media och inbillar sig att Israel är ett land som står upp för demokrati och västerländska värderingar bör sätta sig in i den nya medialagstiftning som den utgående Netanyahu-regeringen nu godkänt.

Israels kommunikationsminister Shlomo Karhi tackade igår Netanyahu för att den nya lagen: "Mr prime minister, I want to thank you and tell you that the mission you gave me four years ago – to deliver right-wing reform of the media – was today successfully completed."

Netanyahu, som står åtalad för korruption gällande just media, fick inte själv vara med och rösta eftersom han är jävig.

Lagstiftningen går i praktiken ut på att "Fox News":a Israels medialandskap, alla krav på saklighet och sanning och någon form av journalistisk standard avlägsnas och lagen öppnar också för monopolägande av media.

Journalistförbundet har tillsammans med andra demokratiska organisationer och med stöd av oppositionspartierna fört lagen till domstol med motiveringen att den träder i kraft direkt och därför kommer att påverka det israeliska valet (den 27 oktober). Domstolen höll delvis med och har därför preliminärt stoppat delar av lagen från att träda i kraft. Regeringen ska nu inkomma med sina svar innan domstolen fattar ett slutligt beslut.

Andra kritiker säger att den nya lagstiftningen bara cementerar hur israelisk media redan beter sig, den är kraftigt vinklad och censurerad och ger en falsk bild av verkligheten både i Israel och utanför. T.ex. när Trump 2020 påstod att han förlorade det amerikanska presidentvalet genom fusk var Israel det land som överlägset mest spred de lögnerna via media (betydligt mer än USA).

Att israelisk media är så snedvriden gör förstås att en massa israeler inte ens förstår varför en överväldigande majoritet av världens länder och befolkning anser att ISrael är en skurkstat. Det går helt enkelt inte ihop med den alternativa verklighet de lever i.

Hur står det till med medierna i ditt hemland Turkiet? I det Iran vars propaganda du dagligen sprider?

Ditt Israelhatande propagandainlägg motsäger sig själv om rådande demokrati. Att Högsta domstolen preliminärt stoppade delar av lagen efter överklaganden från oppositionen och civilsamhället bevisar att de demokratiska spärrarna fungerar. I en auktoritär skurkstat finns det varken en oberoende domstol som kan frysa regeringens beslut eller en fri opposition som kan dra staten inför rätta.

Påståendet om USA-valet 2020 är ren lögn, att israelisk media var värst i världen på att sprida lögner om Trumps valfusk saknar helt faktagrund.

Du blandar ihop kommersialisering med statlig censur. En ”Fox News-ifiering” innebär en kommersiell avreglering där vinklade tv-kanaler tillåts sända utan krav på saklighet. Det är en amerikansk mediemodell men det är inte samma sak som statlig censur eller diktatur.

Det faller på sin egen rimlighet att beskylla en befolkning för att leva i en alternativ verklighet samtidigt som man själv hittar på fakta om utländska val för att plocka poänger.

Jämför man med Sverige finns det överhuvudtaget inga krav på att tidningar skall vara opartiska eller neutrala. Det samma gäller tv-kanaler och radiokanaler. Det är endast när det krävs statliga sändningstillstånd som sådana regler blir relevanta. Men det är inte Sverige du kritiserar, eller Turkiet, eller Iran, utan den liberala demokratin Israel, som går till val i höst, och som på demokratirankingar placerar sig mycket högt upp, ofta före många europeiska stater, och före USA.

Tumregel: Varje gång turkiske nyfascisten och sympatisören av terroristorganisationen Gråavargarna, graavarg, skriver om Israel skall allt betraktas som lögn till dess motsatsen är bevisad. Graavarg är ingen annat än en klassisk muslimsk fradgatuggande antisemit som ägnar sitt liv åt att sprida blodslögner och på alla sätt smutskasta allt som har med judar att göra.
Citera
2026-07-27, 08:03
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
. . .
spännande.
alla andra tecken jag hört tyder också på att Israel blir i sig mer fundamentalistiskt.
att liberala judar som tidigare trivts lämnar landet i en (liten men) ökande utsträckning.

i USA skiftar ju judarnas opinion bort från Israel. Man skäms för folkmordet och vill inte associeras med det.
Ungefär hälften och snart mer än hälften av USAs judar vill INTE kalla sig sionister t ex

Jag letar efter jduisk media att läsa firsthand, eller några som sammanfattar, någon som har tips på det?

exempel:

Haaretz (English) – https://www.haaretz.com
Israel's oldest daily newspaper. Editorial orientation is generally described as left/liberal.

The Jerusalem Post
https://www.jpost.com
One of Israel's largest English-language newspapers. Generally regarded as center-right in editorial outlook.

The Times of Israel
https://www.timesofisrael.com One of the most-read English-language Israeli news sites.

Ynetnews
https://www.ynetnews.com English edition of Ynet/Yedioth Ahronoth.
Fast updates on breaking news and major Israeli events.

Israel Hayom (English)
https://www.israelhayom.com English edition of Israel's highest-circulation daily newspaper.
Focuses on Israeli politics, security, and international affairs.

Ynet / Yedioth Ahronoth (ידיעות אחרונות)
https://www.ynet.co.il
Israel's largest commercial news website and one of its most influential newspapers.

Israel Hayom (ישראל היום)
https://www.israelhayom.co.il
Israel's largest-circulation daily newspaper.

Maariv (מעריב)
https://www.maariv.co.il
Long-established daily newspaper with broad national coverage.

Globes (גלובס)
https://www.globes.co.il
Israel's leading financial and business newspaper, while also covering politics and technology.
Citera
2026-07-27, 08:06
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur står det till med medierna i . . .Turkiet? I . . .Iran . . .?
Turkiet har bra rapportering om Gaza.
Iran har iallafall inspirerat till instruktiva LEGO-videos.

kompletterar svenska media som ju famously under 1939-1943 var tämligen tyskvänliga,
och typ är ganska "hegemoniska" om du fattar vad jag menar - nu också

Hej på dig Petronius! Hoppas du har en jättefin sommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in