2026-07-27, 01:00
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Efter den muslimska terroristattacken mot ett pride-event i Berlin, väljer såväl Jonas Gardell (Expressen Kultur) som Andreas Gustavsson (ETC) att sätta "högerextremism" i fokus.

Citat:
Terrordådet i Berlin och just Tiergarten har en särskild symbolisk betydelse.

Jonas Gardell om en attack mot dagens priderörelse och dess historia.

Ett attentat i Tyskland med sin mörka historia blir extra skrämmande nu när det högerextrema AfD vuxit sig så stora.

https://www.expressen.se/kultur/terrordadet-ar-en-attack-pa-var-historia/

Citat:
Vidrig attack mot Pride. En reaktionär, bakåtsträvande attack. Denna gång av allt att döma en islamist. Men det är en bred rekyl mot basala mänskliga rättigheter vi ser, där olika typer av högerextremism delar fokuspunkt.

https://x.com/a_gustavsson/status/2081278545922306401

Jag är läst flertalet artiklar i tysk media utan att se något som tyder på att den muslimska gärningsmannen har högerextrema sympatier. Har jag missat något?

Diskutera varför media med slagsida åt vänster ständigt undviker att se politisk islam som ett problem?
Citera
2026-07-27, 01:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Efter den muslimska terroristattacken mot ett pride-event i Berlin, väljer såväl Jonas Gardell (Expressen Kultur) som Andreas Gustavsson (ETC) att sätta "högerextremism" i fokus.

Jag är läst flertalet artiklar i tysk media utan att se något som tyder på att den muslimska gärningsmannen har högerextrema sympatier. Har jag missat något?

Diskutera varför media med slagsida åt vänster ständigt undviker att se politisk islam som ett problem?

Ja, Gardell är (omedvetet) rolig. När en muslim dödar homosexuella i Tyskland, så är det stora hotet mot homosexuella i Tyskland ett parti som hela tiden har försökt stoppa musliminvandring... Jag fattar inte att vissa orkar leva med sig själva, faktiskt!
Citera
2026-07-27, 01:17
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:

För att dom är rädda.
Citera
2026-07-27, 01:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är en folksport nu: man tar en händelse, så gäller det att kravla sig mot ett podium och fäkta för sina käpphästar. Redaktören borde klivit in och bett honom hålla ordning på hästarna. Fast om en enda näve från högerextrema vevas mot Pride i veckan så vinner Gardell en poäng.
Citera
2026-07-27, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
För att dom är rädda.

En muslim attackerade ett pride-event. Rimligen är det muslimen man är rädd för, men Expressen och ETC skriver om sin oro för "högerextremism" trots att den muslimske gärningsmannen inte har kända högerextrema kopplingar. Utveckla gärna vad de är rädda för.
Citera
2026-07-27, 01:53
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
En muslim attackerade ett pride-event. Rimligen är det muslimen man är rädd för, men Expressen och ETC skriver om sin oro för "högerextremism" trots att den muslimske gärningsmannen inte har kända högerextrema kopplingar. Utveckla gärna vad de är rädda för.
Dom vågar inte kritisera.
Citera
2026-07-27, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Dom vågar inte kritisera.

Vem vågar inte kritisera vem, och varför?
Citera
2026-07-27, 02:00
Medlem
glockenreins avatar
Lmao de är fan så retarded att det blir komiskt! För att besvara din frågeställning tror jag att det har nåt att göra med att vänstern anser sig stå på de svagas/utsattas/offrens eller minoriteters sida och att de ser muslimer som offer, av vilken anledning de inte kan kritisera islamistiska terrordåd.
Citera
2026-07-27, 02:03
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, Gardell är (omedvetet) rolig. När en muslim dödar homosexuella i Tyskland, så är det stora hotet mot homosexuella i Tyskland ett parti som hela tiden har försökt stoppa musliminvandring... Jag fattar inte att vissa orkar leva med sig själva, faktiskt!

Lol, tänkte exakt samma! Tillämpar samma efterblivna logik i detta fall som när de säger att högern är ”kvinnohatare” trots att det är högern som vill skärpa straff för bl.a. sexualbrott och minska invandring från länder med pissig kvinnosyn. Så jävla korkade att klockorna stannar!
Citera
2026-07-27, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Lmao de är fan så retarded att det blir komiskt! För att besvara din frågeställning tror jag att det har nåt att göra med att vänstern anser sig stå på de svagas/utsattas/offrens eller minoriteters sida och att de ser muslimer som offer, av vilken anledning de inte kan kritisera islamistiska terrordåd.

Sisådär en fjärdedel av världens befolkning är muslimer, och en fjärdedel av världens länder har muslimsk majoritet. Varför anser vänstern att muslimer är en minoritet?
Citera
2026-07-27, 02:10
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Sisådär en fjärdedel av världens befolkning är muslimer, och en fjärdedel av världens länder har muslimsk majoritet. Varför anser vänstern att muslimer är en minoritet?

För att de varit i minoritet i västvärlden antar jag. Därtill har de väl nåt slags oikofobiskt vithat eftersom att de ser den vita mannen som källan till all världens ondska pga kolonialismen (som om kolonialism inte utövats av andra ”raser” och var ett direkt resultat av vitas hudfärg lmao), så de föraktar ju oss västerlänningar, inklusive sig själva och hyllar andra ”raser”. Komiskt med tanke på att vita är i minoritet globalt sett.
Citera
2026-07-27, 02:11
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Vem vågar inte kritisera vem, och varför?
Gardell är nog den mest kända offentliga gaylorden i Svea. ”Fredens religion” har utfört terrorattack mot ett sekt event (pride) men han flyttar fokus.. Det säger mig att han innerst inne är rädd för att kritisera dessa öppet. Han och hans gelikars vågar ju inte ens strida för deras rättigheter i dessa länder där dom får flyga från taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in