2026-07-26, 22:40
Medlem
Idag kan man ju använda kameror och allt möjligt. Men även om varken speglar eller kameror någonsin hade funnits så hade vi ju ändå kunnat rita och måla av varandra och då fick en ungefärlig bild av hur vi ser ut.

Men tänk om inget av det någonsin hade varit möjligt. Inga speglar, inga kameror, inga avbildningar alls. Vilka konsekvenser hade det fått för världen?
Senast redigerad av HouseofKnowledge 2026-07-26 kl. 22:53.
Citera
2026-07-26, 22:53
Medlem
Straminskys avatar
Selfie-sticks hade sålt väldigt dåligt.
Citera
2026-07-26, 22:55
Medlem
proconsuls avatar
Innan speglar fanns så kunde man vär på sin höjd se sin spegelbild i vattnet. Extremt få människor blev avbildade och av dem var det väldigt få som gav en fotorealistisk avbildning. Så det vore ju där vi hamnar igen, på gott och ont. Vi får lita på vad andra säger om vårt utseende. Och man lär ju märka det själv också, hur attraktiv man är.
Citera
2026-07-26, 23:34
Medlem
"Hur hen ser ut"?
Jo jag vet hur en höna ser ut....
Citera
2026-07-26, 23:36
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky

Tack för ett gott skratt
Citera
2026-07-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Innan speglar fanns så kunde man vär på sin höjd se sin spegelbild i vattnet. Extremt få människor blev avbildade och av dem var det väldigt få som gav en fotorealistisk avbildning. Så det vore ju där vi hamnar igen, på gott och ont. Vi får lita på vad andra säger om vårt utseende. Och man lär ju märka det själv också, hur attraktiv man är.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
"Hur hen ser ut"?
Jo jag vet hur en höna ser ut....

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tack för ett gott skratt

Ni är tyvärr dumma i huvudet som förstör årets filosofiska fråga förutom proconsul som föröakte ge en någorlunda okej svar. Jag får höra av mig till filosofiska rummet eller någon annan bra filosofipodd helt enkelt då detta var öite för svårt för flashback.
Citera
2026-07-26, 23:49
Medlem
laughingducks avatar
Ytlighet/ ytligheten hade inte existerat
Citera
2026-07-27, 00:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ni är tyvärr dumma i huvudet som förstör årets filosofiska fråga förutom proconsul som föröakte ge en någorlunda okej svar. Jag får höra av mig till filosofiska rummet eller någon annan bra filosofipodd helt enkelt då detta var öite för svårt för flashback.

Om utseendefixeringen (genom reklam osv) vore densamma skulle det vara ett evigt frågande om "hur ser jag ut", samt en ökad förmåga att läsa av omgivningens reaktioner på ens uppenbarelse.
Senast redigerad av Passepartout 2026-07-27 kl. 00:11.
Citera
2026-07-27, 00:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Människor hade inte haft problem med sina kroppar som de har idag med alla sorters ätstörningar!
Citera
2026-07-27, 00:32
Medlem
det hade inte varit verkligheten, eftersom man alltid har en spegelbild i vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Idag kan man ju använda kameror och allt möjligt. Men även om varken speglar eller kameror någonsin hade funnits så hade vi ju ändå kunnat rita och måla av varandra och då fick en ungefärlig bild av hur vi ser ut.

Men tänk om inget av det någonsin hade varit möjligt. Inga speglar, inga kameror, inga avbildningar alls. Vilka konsekvenser hade det fått för världen?
Citera
2026-07-27, 00:39
Medlem
J.Doessons avatar
Det är väl bara att luta sig mot nåt stilla vattendrag.
Citera
2026-07-27, 02:07
Medlem
glockenreins avatar
Man hade speglat sig i vattnet istället. Människor är utseendefixerade till sin natur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in