2026-07-26, 20:54
Medlem
sonofnatures avatar
Har en Pc

Och såg idag att man kan spela spel gratis med game pass

Hur går detta till ?
Laddar man hem hela spelet ?
Sen får spela sålänge man har game pass ?

Hur funkar det att ladda ner ?
Behövs det program för att öppna spelen ?
Alltså öppna upp filer osv ( ursäkta kan inget

Pc har bara används till enkla saker som att titta på Netflix , YouTube mm
Aldrig spelat datorspel
Givetvis som barn , men då va det att man köpte någon cd och installerade
Eller laddade hem spelet
Men detta va väldigt längesen Så noll kunskap

Behövs det spelkontroll ? 🎮
Såg de kostade runt 200 på netent
Är sådana ok att ha ?

Säger spelen till att denna datorn inte klarar av spelet innan man startar ?

Datorn är några år , men funkar fint

Behövs ej spela de nyaste spelen
Citera
2026-07-26, 21:26
Medlem
searchfunctions avatar
Har du kikat på https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass#join ?

Gratis är det inte, det är prenumerationskostnad.
Har aldrig använt detta själv men antagligen måste du ladda ner en app, och på den appen kan du välja vilka spel du vill ha. Dessa laddas ner. Sen lirar du tills prenumerationen upphör eller spelet tas bort av Microsoft. Ja, det kan hända.
Här verkar appen för PC vara: https://www.xbox.com/sv-se/xbox-on-pc?xr=shellnav

Spelkontroll behövs inte men kan användas om du föredrar det. Fast det kanske beror på spel.

Är det viktigt att det ska vara just gratis? På både Steam och GoG finns mängder med billiga spel och en del som ja är gratis.

Steam gratis spel: https://store.steampowered.com/genre/Free%20to%20Play/
GoG gratis spel: https://www.gog.com/en/partner/free_games
Citera
2026-07-26, 21:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Hur går detta till ?
Laddar man hem hela spelet ?
Sen får spela sålänge man har game pass ?
I stort sett korrekt men det är inte bara så länge man har Game Pass utan så länge spelen finns där. Microsoft har inte nödvändigtvis evighetsrättigheter till alla spel utan en del kommer att finnas under begränsad tid.
Citat:
Hur funkar det att ladda ner ?
Behövs det program för att öppna spelen ?
Alltså öppna upp filer osv ( ursäkta kan inget
För att ladda ner spelen så behöver du Xbox-appen. Det är ungefär som appbutiken i din telefon, fast för spel på din PC.
När ett spel väl är nerladdat och installerat så dyker det upp en genväg i skrivbordet och i din startmeny, någon av dom använder du för att starta spelen - precis som vilket program/app som helst.
Citat:
Pc har bara används till enkla saker som att titta på Netflix , YouTube mm
Aldrig spelat datorspel
Givetvis som barn , men då va det att man köpte någon cd och installerade
Eller laddade hem spelet
Men detta va väldigt längesen Så noll kunskap
Ingen fara - frågar man inte så får man inga svar och ingen kan allt.
Citat:
Behövs det spelkontroll ? 🎮
Såg de kostade runt 200 på netent
Är sådana ok att ha ?
Behövs? Nej. Däremot så är det många spel som är gjorda för handkontroll i första hand. Men alla spel på PC går som regel att spela med mus och tangentbord och en del bara med det.
Den billigaste som jag skulle rekommendera från NetonNet är den här: https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/handkontroll/8bitdo-8bitdo-ultimate-2c-wireless-pad-t-black/1062600.14485/
8Bitdo är kända för att göra bra kontroller.
Citat:
Säger spelen till att denna datorn inte klarar av spelet innan man startar ?
Det vågar jag inte svara definitivt på - det gjorde dom inte när jag hade Game Pass i alla fall.
Citat:
Datorn är några år , men funkar fint
Tyvärr är det ju som så att bara för att den funkar fint att kolla Netflix med så betyder inte det att den klarar av annat än enklare och äldre spel. Är det en stationär eller en laptop?
Citat:
Behövs ej spela de nyaste spelen
Vilka spel din dator skulle orka med är omöjligt att svara på utan att veta vad det är för dator.
Citera
2026-07-26, 22:14
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
I stort sett korrekt men det är inte bara så länge man har Game Pass utan så länge spelen finns där. Microsoft har inte nödvändigtvis evighetsrättigheter till alla spel utan en del kommer att finnas under begränsad tid.

För att ladda ner spelen så behöver du Xbox-appen. Det är ungefär som appbutiken i din telefon, fast för spel på din PC.
När ett spel väl är nerladdat och installerat så dyker det upp en genväg i skrivbordet och i din startmeny, någon av dom använder du för att starta spelen - precis som vilket program/app som helst.

Ingen fara - frågar man inte så får man inga svar och ingen kan allt.

Behövs? Nej. Däremot så är det många spel som är gjorda för handkontroll i första hand. Men alla spel på PC går som regel att spela med mus och tangentbord och en del bara med det.
Den billigaste som jag skulle rekommendera från NetonNet är den här: https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/handkontroll/8bitdo-8bitdo-ultimate-2c-wireless-pad-t-black/1062600.14485/
8Bitdo är kända för att göra bra kontroller.

Det vågar jag inte svara definitivt på - det gjorde dom inte när jag hade Game Pass i alla fall.

Tyvärr är det ju som så att bara för att den funkar fint att kolla Netflix med så betyder inte det att den klarar av annat än enklare och äldre spel. Är det en stationär eller en laptop?

Vilka spel din dator skulle orka med är omöjligt att svara på utan att veta vad det är för dator.

Tack för info

Ja verkar som jag behöver bättre dator
För att spela
Då är det bättre att vänta till ny dator finns än att köpa game pass först

Hur är det med spel datorer
Blir de omoderna väldigt snabbt ?

Kan även en laptop va en speldator ?
För vill ha en rätt liten dator
Tex ligga i soffan å spela
Ha laptopen på bordet framför
Så laptop dator + kontroll
Orkar ej ha en jätte stor hårddisk som tar upp hela vardagsrummet

Tacksam för svar
Citera
2026-07-26, 22:18
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Har du kikat på https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass#join ?

Gratis är det inte, det är prenumerationskostnad.
Har aldrig använt detta själv men antagligen måste du ladda ner en app, och på den appen kan du välja vilka spel du vill ha. Dessa laddas ner. Sen lirar du tills prenumerationen upphör eller spelet tas bort av Microsoft. Ja, det kan hända.
Här verkar appen för PC vara: https://www.xbox.com/sv-se/xbox-on-pc?xr=shellnav

Spelkontroll behövs inte men kan användas om du föredrar det. Fast det kanske beror på spel.

Är det viktigt att det ska vara just gratis? På både Steam och GoG finns mängder med billiga spel och en del som ja är gratis.

Steam gratis spel: https://store.steampowered.com/genre/Free%20to%20Play/
GoG gratis spel: https://www.gog.com/en/partner/free_games

Helt gratis behöver dem inte va
Men är ingen gamer som vill köpa spel för 1000 kr styck .
Vill bara kunna ladda ner å testa så
Men 29-200 kr e väl ok för spel någon gång

Finns det dator affärer som säljer fysiska spel ? Eller är allt digitalt nu ?
Citera
2026-07-26, 22:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Då är det bättre att vänta till ny dator finns än att köpa game pass först
Yes, det är det smarta draget.
Citat:
Hur är det med spel datorer
Blir de omoderna väldigt snabbt ?
Ja, om man vill spela det senaste på dom högsta inställningarna så behöver man ny dator eller nya delar kanske vartannat år eller så. Men om man inte har dom kraven så håller en speldator i ganska många år. Sen är det ju som så också att det finns så otroligt många spel så att även om du spelar igenom ett spel varje vecka, så skulle du ändå inte hinna med att spela allting som släpps under ett år.

Min egen dator har kanske.. fem år på nacken, och även om den inte klarar alla nya spel - så klarar den ändå alla spel som kom ut för fem år sen, och för ännu längre sen - och det är som sagt så många att det inte gör något att jag inte klarar allt det senaste.
Citat:
Kan även en laptop va en speldator ?
Absolut. Det finns dock några trade-offs - man får betala lite mer än vad en stationär kostar för motsvarande prestanda och det går inte att byta ut en del i taget utan man måste köpa helt ny dator när den börjar kännas trött. Men visst finns det laptops som är speldatorer och dom är absolut ett alternativ.
Citat:

För vill ha en rätt liten dator
Tex ligga i soffan å spela
Ha laptopen på bordet framför
Så laptop dator + kontroll
Orkar ej ha en jätte stor hårddisk som tar upp hela vardagsrummet
Det finns visserligen rätt små stationära datorer också, som man kan koppla in till sin TV och ha den som monitor, och så har man trådlös mus, tangentbord och kontroll och kan spela från soffan. Det kan man dock göra med i praktiken alla gaminglaptops också.
Citat:
Tacksam för svar
Jag är bara glad att kunna hjälpa till. Vill du ha hjälp med att välja en bärbar speldator så är det i (FB) PC: köpråd - bärbart du ska starta en tråd.
Citera
2026-07-26, 22:53
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Helt gratis behöver dem inte va
Men är ingen gamer som vill köpa spel för 1000 kr styck .
Vill bara kunna ladda ner å testa så
Men 29-200 kr e väl ok för spel någon gång

Finns det dator affärer som säljer fysiska spel ? Eller är allt digitalt nu ?

Steam har demos till många spel numera, så man kan pröva om det passar och om datorn orkar med.

Min dator är från 2013, något uppgraderad. Fungerar bra att spela det jag vill men det ska väl poängteras att jag inte har intresse av de senaste stora spelen ändå.
För mig var det länge sedan jag spenderade mer än 200kr på ett spel. Och speciellt om som du inte spelar så mycket då finns det massor med gamla spel man kan köpa för 20-50kr som fortfarande är kul!
Och så kan man såklart vänta på specialerbjudanden som kommer titt som tätt.

Problemet med en ny, bra dator är att de är jävligt dyra nu. Datacenter som köper upp delar för att förbättra AI eller nåt. Tyvärr.
De flesta spel är digitalt nu, fast vissa spel finns att köpa i affär. Fast det har jag inte kollat efter på många år.

Inte särskilt insatt i laptops men de går att spela på. Äldre spel är inte så krävande. Indie spel är generellt inte så krävande. Det beror på vad för spel du vill spela.
Sen finns det också "small form factor" PC som inte tar så stort plats men en laptop är väl fortfarande smidigare.
Citera
2026-07-26, 23:01
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Yes, det är det smarta draget.

Ja, om man vill spela det senaste på dom högsta inställningarna så behöver man ny dator eller nya delar kanske vartannat år eller så. Men om man inte har dom kraven så håller en speldator i ganska många år. Sen är det ju som så också att det finns så otroligt många spel så att även om du spelar igenom ett spel varje vecka, så skulle du ändå inte hinna med att spela allting som släpps under ett år.

Min egen dator har kanske.. fem år på nacken, och även om den inte klarar alla nya spel - så klarar den ändå alla spel som kom ut för fem år sen, och för ännu längre sen - och det är som sagt så många att det inte gör något att jag inte klarar allt det senaste.

Absolut. Det finns dock några trade-offs - man får betala lite mer än vad en stationär kostar för motsvarande prestanda och det går inte att byta ut en del i taget utan man måste köpa helt ny dator när den börjar kännas trött. Men visst finns det laptops som är speldatorer och dom är absolut ett alternativ.

Det finns visserligen rätt små stationära datorer också, som man kan koppla in till sin TV och ha den som monitor, och så har man trådlös mus, tangentbord och kontroll och kan spela från soffan. Det kan man dock göra med i praktiken alla gaminglaptops också.

Jag är bara glad att kunna hjälpa till. Vill du ha hjälp med att välja en bärbar speldator så är det i (FB) PC: köpråd - bärbart du ska starta en tråd.

Tack
Kanon då vet jag mer

Ja skoj å spela äldre spel
Även om förstår man vill köpa de nyaste om man vill hänga med i utvecklingen och följer spelen .

Hur är det med online spel ?
Tex du sa 5 år äldre spel
Vill man spela något fight / skjut spel
Finns de online spelare för dem då ?
Så man inte laddar hem ett spel å sitter helt själv flera timmar för hitta motstånd ?
Kanske den chansen man får ta med vissa spel

Så det jag behöver är en spel dator , kontroll + game pass ! Är det något annat ?
Och köper man fysiska spel , är det en skiva i som står å surrar ?
Eller skivan behövs kanske inte om spelet är installerat

Blir en spel dator trög fort om man spelar 2-3 timmar ?
Kommer ju bara ha denna dator till spel i så fall
Minns ju när man va mindre och hade något program som krävde mycket
Laggade det massa och datorn hel seg
Citera
2026-07-26, 23:10
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Steam har demos till många spel numera, så man kan pröva om det passar och om datorn orkar med.

Min dator är från 2013, något uppgraderad. Fungerar bra att spela det jag vill men det ska väl poängteras att jag inte har intresse av de senaste stora spelen ändå.
För mig var det länge sedan jag spenderade mer än 200kr på ett spel. Och speciellt om som du inte spelar så mycket då finns det massor med gamla spel man kan köpa för 20-50kr som fortfarande är kul!
Och så kan man såklart vänta på specialerbjudanden som kommer titt som tätt.

Problemet med en ny, bra dator är att de är jävligt dyra nu. Datacenter som köper upp delar för att förbättra AI eller nåt. Tyvärr.
De flesta spel är digitalt nu, fast vissa spel finns att köpa i affär. Fast det har jag inte kollat efter på många år.

Inte särskilt insatt i laptops men de går att spela på. Äldre spel är inte så krävande. Indie spel är generellt inte så krävande. Det beror på vad för spel du vill spela.
Sen finns det också "small form factor" PC som inte tar så stort plats men en laptop är väl fortfarande smidigare.

Tack för info
Men kan du förklara va steam är ?

Nä vill ej ha någon ai dator som pratar med en
Är gammal gubbe typ
Så vill ha enkelt så
Bara spela för det är skoj
Prova spel och spela vissa lite mer
Inget fan av svåra / djupa spel
Ska va enkelt att förstå

Spelat mycket konsol förr , men kan inget om Pc när det gäller spel
Citera
2026-07-26, 23:19
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Tack för info
Men kan du förklara va steam är ?

Nä vill ej ha någon ai dator som pratar med en
Är gammal gubbe typ
Så vill ha enkelt så
Bara spela för det är skoj
Prova spel och spela vissa lite mer
Inget fan av svåra / djupa spel
Ska va enkelt att förstå

Spelat mycket konsol förr , men kan inget om Pc när det gäller spel

Steam är ett program (eller app kallas det kanske idag) Om du går till https://store.steampowered.com så ser det ut nästan exakt lika dant.
GoG är liknande, https://www.gog.com/en/
I båda fallen har man ett konto med användarnamn och man behöver ladda ner & installera programmet. Sen på kontot köper du de spel du vill ha, de hamnar på kontot och kan laddas ner varpå du kan spela dem eller ta bort installationen.
Citera
2026-07-26, 23:29
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Steam är ett program (eller app kallas det kanske idag) Om du går till https://store.steampowered.com så ser det ut nästan exakt lika dant.
GoG är liknande, https://www.gog.com/en/
I båda fallen har man ett konto med användarnamn och man behöver ladda ner & installera programmet. Sen på kontot köper du de spel du vill ha, de hamnar på kontot och kan laddas ner varpå du kan spela dem eller ta bort installationen.

Steam = då äger du spelet ?

Game pass = då kan spela spelet ett tag tills microsoft väljer att ta bort det från game pass

Har steam alla spel som finns typ ?
Men det e lagligt ? Inget piratebay ?

Kan du sälja digitala spel ? Eller bara slänga spelet om ej gillar
Avinstallera alltså
Citera
2026-07-26, 23:38
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Steam = då äger du spelet ?

Game pass = då kan spela spelet ett tag tills microsoft väljer att ta bort det från game pass

Har steam alla spel som finns typ ?
Men det e lagligt ? Inget piratebay ?

Kan du sälja digitala spel ? Eller bara slänga spelet om ej gillar
Avinstallera alltså

På Steam så äger man spelet i den mån att det kan försvinna om steam lägger ner och kanske andra specifika situationer. Det har hänt att spel försvunnit från Steam, men de som köpt har det fortfarande i sitt konto. När det kommer till digitalt så är äganderätt kontroversiellt.
På GoG är det liknande men de fokuserar mer på att du faktiskt äger spelet - så länge du har det nerladdat så går det att spela även om GoG skulle försvinna.

Game pass får du prenumerera på månadsvis och har under den tiden tillgång till deras utbud, vad jag förstår.

Steam och GoG är helt lagliga. Du kan inte sälja dina digitala spel.
Du måste inte välja en. Ta alla tre. Leta och välj det som passar bäst. Ett gratis på steam, ett billigt på GoG, en prenumeration på gamepass.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in