Citat:
Ursprungligen postat av
Harryb
Detta fick jag fram när jag frågade chatgpt.
När folk beskriver den stereotypa bilden av en "white trash"-person (ofta förkortat WT), syftar de vanligtvis på en samling ytliga förkomna fördomar, livsstilsval och beteenden.
Här är de vanligaste attributen som brukar ingå i denna nidbild:
Utseende och klädstil
Kläder: Mjukisbyxor, foppatofflor, kamouflagekläder eller slitna luvtröjor, ofta burna i helt vardagliga eller offentliga sammanhang.
Tatueringar: Synliga tatueringar med låg konstnärlig kvalitet, exempelvis svanktatueringar ("tribals") eller hemmatatuerade motiv.
Hår: Hårförlängningar med synliga fästen, sönderblekt hår eller hockeyfrilla.
Piercingar: Piercingar i ansiktet, särskilt i ögonbrynet eller överläppen ("Monroe-piercing").
Konsumtion och intressen
Fordon: Äldre, skamfilade bilar (ofta Volvo eller äldre amerikanska bilar), EPA-traktorer eller slitna husvagnar.
Mat och dryck: Stor konsumtion av energidryck, billig lageröl, färdigmat, cigaretter eller snus.
Shopping: Billig konsumtion på lågprisvaruhus (typ Ullared eller Dollarstore).
Underhållning: Dokusåpor, hasardspel på nätet eller bingo.
Hem och livsstil
Inredning: Hemelektronik som tar stor plats, doftljus, väggtexter i stil med "Live, Laugh, Love" och mycket plastdetaljer.
Husdjur: Kampbilsraser (som pitbulls eller amstaff) som ofta har tuffa namn.
Ekonomi: Ofta förknippat med lyxfällan-beteende, det vill säga att köpa saker på avbetalning trots begränsade resurser.
Språk och beteende
Hög ljudvolym: Ett högljutt beteende på allmänna platser eller öppna bråk i sociala medier.
Språkbruk: Mycket svordomar och ett begränsat eller slarvigt ordförråd.
Noterar att du inte kryssade i exakt vilken eller vilka av dessa sidor som du (omedvetet) har i din vardag!
Jag är Ståckålmare, utbildad, och jag kryssar faktiskt inte i en enda punkt, aldrig någonsin i mitt långa liv. Men på ett sätt gör det mig till en tråkmåns och jag ser avundsjukt hur många av de simpla punkterna som tydligen ger lycka om man har en annan inställning än jag.