2026-07-26, 21:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Det är rätt så enkelt.

"Billigt" = maximalt värde från en enda animalisk basvara.
Det betyder billigt för plånboken, vad inbillar du säga billigt är som inte är billigt för plånboken?
Och tror du värdelösa råd om dyra kött är till hjälp för plånboken som vill ha det billigt?
Och fiktiva värden är till ingen hjälp för plånboken.

För du fattar väl det är just att mildra skadan för plånboken och få hjälp att hitta saker som inte är så aggressiv mot den.

DU måste förstå detta här, eller har något gått sönder.
Sen sekundärt utanför plånboken kan man diskutera en hel del om värdet, men till ingen hjälp för TS alls.
Citera
2026-07-26, 21:34
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Tråkigt för dig. Men släkten är ju värst...

Nja, jag köper billigt kött av mina släktingar naturligtvis!
Citera
2026-07-26, 21:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Svenskar har en aversion mot inälvor så dessa brukar nästan vara gratis. Kycklinglever 20kr/kg. tex. Mycket protein, inga ben. Köttfärs brukar vara bankat med brosk. Eftersom kroppen inte kan ta upp brosk så får du lägga till 10-20% på kilopriset i "svinn". Dyrt med andra ord.

Är du riktigt djärv så går du till ett slakteri och frågar om spill till din hund. Det finns många "fula" delar som svenskar aldrig skulle köpa. Entrecote och file är ju allt man kan äta, vet du. Grisfötter åts förr, men idag hamnar de i soptunnan.
Citera
2026-07-26, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår det.

Och kostnaden för protein i kycklinglever och kycklinghjärta är fortfarande betydligt lägre än för biff och entrecote. Vilket var trådens fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det betyder billigt för plånboken, vad inbillar du säga billigt är som inte är billigt för plånboken?
Och tror du värdelösa råd om dyra kött är till hjälp för plånboken som vill ha det billigt?
Och fiktiva värden är till ingen hjälp för plånboken.

För du fattar väl det är just att mildra skadan för plånboken och få hjälp att hitta saker som inte är så aggressiv mot den.

DU måste förstå detta här, eller har något gått sönder.
Sen sekundärt utanför plånboken kan man diskutera en hel del om värdet, men till ingen hjälp för TS alls.

Ah okej. Jag börjar nog förstå vad ni menar nu. Jag hade inte tillräcklig information innan för att förstå vad fan ni menade.

Och om måttstocken enbart ska vara billigast protein per krona borde väl vassleprotein också vara med i jämförelsen? Det är ju animaliskt protein rakt igenom och slår alla livsmedel som vi har dragit upp här inne. Jag måste ha missförstått denna trådstarten något så sjukt grovt när TS skrev att "Jag letar efter att försöka få i mig så mycket 100% animaliskt protein/kött/fett så billigt som bara är möjligt!"

Jag tolkade ju "billigt" som maximalt värde från en animalisk basvara, medan ni menade lägsta kostnad per grammer protein ju... Det blir så konstigt, för här sitter jag och tänker på att TS vill äta mat, och så sitter ni här och ska tugga pulver

My bad girls! o7
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-26 kl. 21:43.
Citera
2026-07-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ah okej. Jag börjar nog förstå vad ni menar nu.
Och jag tror det handlar om att du är indoktrinerad, av någon jävla sekt eller av MLM.

Men toppen om du kan landa nu. Komma ini matchen.
Citera
2026-07-26, 21:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ah okej. Jag börjar nog förstå vad ni menar nu. Jag hade inte tillräcklig information innan för att förstå vad fan ni menade.

Och om måttstocken enbart ska vara billigast protein per krona borde väl vassleprotein också vara med i jämförelsen? Det är ju animaliskt protein rakt igenom och slår alla livsmedel som vi har dragit upp här inne. Jag måste ha missförstått denna trådstarten något så sjukt grovt när TS skrev att "Jag letar efter att försöka få i mig så mycket 100% animaliskt protein/kött/fett så billigt som bara är möjligt!"

Jag tolkade ju "billigt" som maximalt värde från en animalisk basvara, medan ni menade lägsta kostnad per grammer protein ju... Det blir så konstigt, för här sitter jag och tänker på att TS vill äta mat, och så sitter ni här och ska tugga pulver

My bad girls! o7
Man kan fundera på om vassle innefattas här, även om det rent tekniskt gör det.
Jag tror det handlar om protein från fisk eller däggdjur enbart, men är då min gissning.
Sen vet jag en hel del pratat om olika inälvors mat, ja, det är billiga, men faller bort för många då de har ett inre motstånd att ens testa.
Så jag väljer att inte ta med dom.
Som uppkommande vecka så får man fläskytterfilé till 60kr/kg, och kan man tillaga utan göra den snustorr, så är det en bra styckningsdetalj och detta priset(Inte som den kom och den var inte ovanligtvis dyrare än fläskfilé och då såg jag ned på styckningen, sen när priserna de senaste åren skiftat, så har jag börjat köpa den, och alla år upp tills för något år sedan totalvägrat köpa en överprisad fläskkottlett.)
Men för 60kr, ja, har man en ansträngd plånbok så är det ett utmärkt kött att köpa, men för guds skulle var försiktig med den, för när den blir snustorr, så är den inte rolig längre.

Sen är det också en intressant fråga om vad som har ett bra värde till smak och njutning och anses är värt pengarna.
Så ta det på sidan om och om du måste prata om det med.
Citera
2026-07-26, 22:06
Medlem
Citat:
Att handla dyrt enbart för att man har råd är väl så wt som det bara kan bli.
Så resonerar en äkta komunist!
Vad är det för vits med att utbilda sig för att tjäna mer än andra annars, om det inte är gör att ha råd

Tror du Kungahuset sitter och räknar kostnaden på billigaste proteinkälla per kilo, att de letar eldorado tonfiskkonserver på extrapris?

Nä, TS borde fiska lite fisk, det ger exakt vad han är ute efter, billigt, animaliskt protein.
Annars är blodpudding billigt och ger mycket protein för pengarna, även Kvarg.
Kvarg brukar muskelbyggare sätta i sig i stället för kyckling numera.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-26 kl. 22:11.
Citera
2026-07-26, 22:08
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Karré har jag inte sett de senaste 10 åren. Trodde inte ens att det fanns.

Lidl kan ha samma pris, men alla har inte samma sortiment. Mest invandrare som handlar på mitt Lidl.
Karré är en av de mest vanligaste fläskkötten och är alltid billig. 50-80kr/kg. Men inte världens godaste, men det går att få gott beroende på hur man tillagar det. Jag föredrar att man steker eller grillar det eller bakar det riktigt hårt och länge. Nästan kremering. Då blir det gott. Med fördel bbq smaksatt dvs mkt sötma, hetta, och rök.
Senast redigerad av MrSwagger 2026-07-26 kl. 22:10.
Citera
2026-07-26, 22:24
Medlem
Citat:
Även jag med god ekonomi handlar gärna billigt. Att handla dyrt enbart för att man har råd är väl så wt som det bara kan bli.

Eldorado, tonfisk i vatten, 115 sek/kilot. https://www.willys.se/produkt/Tonfisk-Vatten-101458683_ST
Fanns Eldorado konserverad tonfisk för 74kr/kg med, fast den är finfördelad.
Fast TS tuggar väl maten så den finfördelas ändå, så köper han finfördelad tonfisk istället för på bit, då tjänar han in 40kr/kg.
Citera
2026-07-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Så resonerar en äkta komunist!
Tror att du är ganska fel ute. Kommunism har för övrigt inte det minsta att göra med att man är ekonomisk. Det är helt olika saker.

Att inte bry sig om vad saker kostar och bara shoppa på utan att se in till framtiden är wt.
Citera
2026-07-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Fanns Eldorado konserverad tonfisk för 74kr/kg med, fast den är finfördelad
Då får du väl vara så vänlig och länka till den.

Här har du en länk till Willys, https://www.willys.se/, Hemköp, https://www.hemkop.se/, City Gross, https://www.citygross.se/

Det är de som säljer Axfoods Garant. Var fann du tonfisk för 74kr/kilo?

Fy fan vad jag tycker illa om folk som hittar på, de har all min avsky och mer därtill. Att vara ärlig när man diskuterar är för mig sjukt viktigt. Jag har aldrig ljugit i en diskussion och kommer aldrig att göra. Jag länkar där jag påstår saker, kanske oftare än vad jag behöver, men hellre det.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-26 kl. 22:43.
Citera
2026-07-26, 22:53
Medlem
Citat:
Tror att du är ganska fel ute. Kommunism har för övrigt inte det minsta att göra med att man är ekonomisk. Det är helt olika saker.

Att inte bry sig om vad saker kostar och bara shoppa på utan att se in till framtiden är wt.
Menar att du tycks vilja att alla ska ha samma nivå på sin lön, ingen ska ha högre lön än andra, " kommunist"
I Sovjet var det säkert priskrig på billigaste proteinkällan i de statliga butikerna, eller, nää..
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-26 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in