2026-07-26, 20:05
Medlem
Min mor kommer ganska snart att bli tvungen att läggas in på demensboende. Vi bor i olika kommuner (även om det är nära till allt i Skåne)

Jag tror ju inte man kan vraka och välja, men finns det något sätt att kolla upp kvaliteten på olika boenden?
Citera
2026-07-26, 20:35
Medlem
Är det kommunalt är det underbemannat.
.
Är det privat är det ordentligt underbemannat!

Sök bara på nätet, nästan alla boenden har fått betyg.
Citera
2026-07-26, 20:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Min mor kommer ganska snart att bli tvungen att läggas in på demensboende. Vi bor i olika kommuner (även om det är nära till allt i Skåne)

Jag tror ju inte man kan vraka och välja, men finns det något sätt att kolla upp kvaliteten på olika boenden?

Några råd, i den mån ni få möjlighet att välja.
Ett inte för stort boende, drivet av kommunen, nära anhöriga och inte minst så är hög personalomsättning är ett tydligt varningstecken på att det inte fungerar så bra.
Citera
2026-07-26, 21:01
Medlem
exoticspices avatar
Ring och boka besök på det boendet eller boenden du är intresserad av. Att läsa omdömen ger ingenting. Det är när du kommer in på boendet som du kan bedöma hur det är.

Hur är stämningen mellan personalen, är det ombonat, känns det som ett boende du skulle vilja bo på själv?

Kom helst dit när det serveras en måltid. Hur delas maten ut? Är det stress, oengagerad personal, hur är är maten upplagd. Är det lugnt eller stressigt vid måltiden. Får de boende den hjälp de behöver m.m.

Be att få titta på rummen om det inte stör de boende. Ta tid och sitt ned med personalen om det finns möjlighet för att få en uppfattning om hur de är som personer.
Citera
2026-07-26, 21:17
Avstängd
Straminskys avatar
Citat:

Kolla boenden på Seniorval.se
Jämförelser (du kan t ex kryssa för 2 stycken och jämföra dom sida vid sida) https://aldreguiden.se/

Jag testade och tog 3 boenden i Skurup (bara som exempel, det ligger väl i Skåne) man får ta såna undersökningar med en nypa salt, ofta är det få som svarar, men det är klart skiljer det väldigt mycket från ett boende till ett annat så kanske man bör dra öronen åt sig... samtidigt kanske vissa frågor är viktigare än andra "Så här ofta erbjuder äldreboendet erbjuder styrke- och balansträning" är iofs inte oviktigt men en fråga som "Andel personer som alltid eller oftast upplever måltiderna som en trevlig stund på dagen" kanske är viktigare (55% på ett ställe, 88% på dom två andra)

Om du hittar låt oss säga tre stycken, gör lite ytterligare sökningar, vad säger folk på facebook, google-recensioner eller liknande. Kolla om dom har ett instagram-konto och se hur det verkar.

Det kanske handlar mer om att identifiera det boende man INTE vill ha, snarare än det bästa boendet, är det någorlunda akut så kan det vara svårt att vänta tills ett specifikt boende blir ledigt.

Och innan ni definitivt tackar ja, gå dit och kolla... verkar det finns tillgänglig personal, verkar dom boende sedda, hur ser matsedeln ut och såna saker.
Citera
2026-07-26, 21:37
Medlem
fitz-humes avatar
Mitt råd är att hålla sig borta från boenden som drivs av vinstdrivande företag. Dessa, oavsett storlek, drivs ofta av skojare som vill maximera vinsten och göra besparingar på personal. Har sett flertalet boenden där tv-apparaten ersätter mänsklig kontakt. Brukare med speciella behov "glöms bort", gör på sig på sina rum.
Citera
2026-07-26, 23:06
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Gör lite koll som de andra säger i tråden. Det är lite som med allt annat. En del ställen är bättre än andra och en del är sämst.
Citera
2026-07-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Mitt råd är att hålla sig borta från boenden som drivs av vinstdrivande företag. Dessa, oavsett storlek, drivs ofta av skojare som vill maximera vinsten och göra besparingar på personal. Har sett flertalet boenden där tv-apparaten ersätter mänsklig kontakt. Brukare med speciella behov "glöms bort", gör på sig på sina rum.
Var det inte ett sånt, privat boende som vägde pissblöjorna, för att inte byta för ofta och hålla ned kostnaden.
Citera
2026-07-27, 00:43
Moderator
Fear2bes avatar
Vilket boende ligger så till att du kommer att besöka oftare, tror det kan innebära en kvalitetshöjning om det är fler besök från familjen? Sen är jag en förespråkare för att man ska undvika såna boenden så långt det är möjligt, ett trygghetsboende 55+ i bostadsrättsform kan vara en ide annars.
Citera
2026-07-27, 00:54
Medlem
Det är ju svårt att veta, man kan ju inte direkt fråga de som bor där. Dessvärre tror jag de drogar de boende rätt ordentligt. Ju mer de sover ju mindre jobb får personalen. Frågar man så svarar de nog att den boende är orolig och behöver lugnande. Samtidigt är det nog vad man behöver som riktigt gammal, att sova likt ett barn. Orken tryter. Folk är dock olika. Vissa drabbas nog av demens som hyffsat unga och behöver mer stimulans.

När jag skulle besöka min mor första gången så tänkte jag det var bäst att leta upp personal och presentera mig. Vet ju inte om de hade möte eller något men alla verkade vara på samma ställe och där var inga boende. Detta ser man även på t.ex. Akuten när det gäller kvinnlig personal. Men en tittade in sen i min mors lägenhet när jag var där så någon tillsyn verkade det ju finnas.

Man kan säga att det var lite som en studentlägenhet med stort badrum (handikappanpassat) och litet pentry/kök utanför. Sedan var det stort gemensamt rum utanför, kanske flera (tittade inte så noga och det var länge sedan nu) och kontor. Trädgård/park utanför med bänkar. Det såg ju välskött ut men man vet ju inget om personalen och det dygnet runt. Tror du får gå på magkänsla, men var gärna flera för man ser nog olika saker. Det var ett kommunalt boende.
Citera
2026-07-27, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Tror jag inte ett skvatt på.

Faktum är att de enskilt drivna anläggningarna ofta har bättre omdömen på aldreguiden.se, men inte alltid.

Skit i marxismen och dina fördomar om oss som jobbat i privat sektor!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2026-07-27 kl. 08:14.
Citera
2026-07-27, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Några råd, i den mån ni få möjlighet att välja.
Ett inte för stort boende, drivet av kommunen, nära anhöriga och inte minst så är hög personalomsättning är ett tydligt varningstecken på att det inte fungerar så bra.

Om man kan kolla personalomsättnin g tror jag det är en bra indikator på om det funkar eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in