Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Min mor kommer ganska snart att bli tvungen att läggas in på demensboende. Vi bor i olika kommuner (även om det är nära till allt i Skåne)
Jag tror ju inte man kan vraka och välja, men finns det något sätt att kolla upp kvaliteten på olika boenden?
Kolla boenden på Seniorval.se
Jämförelser (du kan t ex kryssa för 2 stycken och jämföra dom sida vid sida)
https://aldreguiden.se/
Jag testade och tog 3 boenden i Skurup (bara som exempel, det ligger väl i Skåne) man får ta såna undersökningar med en nypa salt, ofta är det få som svarar, men det är klart skiljer det väldigt mycket från ett boende till ett annat så kanske man bör dra öronen åt sig... samtidigt kanske vissa frågor är viktigare än andra "Så här ofta erbjuder äldreboendet erbjuder styrke- och balansträning" är iofs inte oviktigt men en fråga som "Andel personer som alltid eller oftast upplever måltiderna som en trevlig stund på dagen" kanske är viktigare (55% på ett ställe, 88% på dom två andra)
Om du hittar låt oss säga tre stycken, gör lite ytterligare sökningar, vad säger folk på facebook, google-recensioner eller liknande. Kolla om dom har ett instagram-konto och se hur det verkar.
Det kanske handlar mer om att identifiera det boende man INTE vill ha, snarare än det bästa boendet, är det någorlunda akut så kan det vara svårt att vänta tills ett specifikt boende blir ledigt.
Och innan ni definitivt tackar ja, gå dit och kolla... verkar det finns tillgänglig personal, verkar dom boende sedda, hur ser matsedeln ut och såna saker.