2026-07-25, 16:19
Medlem
LionFromZions avatar
Tjena flashback ✌️ jag använder AI till väldigt mycket både professionellt och privat. Jag är dock väldigt mån om min integritet, kör inga google-konton - bara protonmail, inga sociala medier, graphineOS, duckduckgo-webbläsare, alltid VPN, TOR när det behövs osv.

Har betalda lisencer från jobbet för Copilot, Openart osv.
Lumo plus pröjsar jag för själv och där hanterar jag allt mitt privata.

Vad är lumo?

Video från Proton själva
https://youtu.be/5RIQw_Fdxzg?si=KsCfKxFLAcN74YiO

Video från en granskande kanal
https://youtu.be/UtBTTm33v8A?si=trJUU7_0ICaZqfYg

Jag har använt lumo sen det lanserades kontinuerligt och är personligen väldigt nöjd med tjänsten. Den är absolut inte bäst funktionellt, men allt angående integritet väger tyngre för mig och min privata användning.
1.0 versionen var väldigt tunn - ingen genereinng, långa väntetider för svar, tekniska buggar. För ca en månad sen lanserade de 2.0 och hastigheten är betydligt bättre. Har inte hunnit testa genereringen eller fler av de nya funktionerna då det var mycket annat att prioritera inför semestern.

Jag vill gärna diskutera högt och lågt om Lumo. Jag är ingen IT expert, mer en intresserad och integritets-oroad användare. Jag är inte en fan-boy till Proton även om jag har lagt mycket tillit till dem, är mer intresserad av en kritisk granskning. Det känns mer som det bästa valet i en korg full med ruttna äpplen.

Är medveten om att de sponsrat content från extrem högern i någon form och sedan backat och raderat massa saker. Upplys mig gärna mer!

Disskusionsundelag
-Är alla löften om säkerhet och integritet de ger att lita på?
-Har företaget några skandaler eller tveksamma beslut att belysa?
-Är Lumo och Proton något som kommer överleva i längden?
-Klarar deras modell vissa saker bättre eller sämre än andra?
-Är prissättningen rimlig?
-Hur väl integrerar det i protons ekosystem?
-Personliga erfarenheter och åsikter
Osv osv.
Senast redigerad av LionFromZion 2026-07-25 kl. 17:19.
Citera
2026-07-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion
Lumo plus pröjsar jag för själv och där hanterar jag allt mitt privata.
Testade igår och har kört en hel del idag med lumo (gratisvarianten) och måste säga att den är kanon, kanske den smidigaste jag testa som är gratis och där man vet själv vad man behöver.

De som kan sitt område behöver inte speciellt mycket hjälp mer än att bolla ideer och ha AIn som en sökmotor och denna vart väldigt smidig för det.
Citera
2026-07-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Testade igår och har kört en hel del idag med lumo (gratisvarianten) och måste säga att den är kanon, kanske den smidigaste jag testa som är gratis och där man vet själv vad man behöver.

De som kan sitt område behöver inte speciellt mycket hjälp mer än att bolla ideer och ha AIn som en sökmotor och denna vart väldigt smidig för det.

Plötsligt kan europeiska myndigheter och företag behöva gå över till europeiska IT-lösningar för jobbmejl, molnlagring och AI-användning i tjänsten. Det kan ske plötsligt pga Trump eller GDPR. Är Proton och lumo ett bra alternativ för företag?

Jag använder ibland protons molnlagring för att dela filer med vänner, men tycker den är lite långsammare och mindre generös med gigabytes gratis än t.ex. google drive.

Kan lumo jobba som agent och söka i protons molnlagrade filer?

Jag funderar på att börja använda protons mejltänst mer. Har den bra spamfilter? Kan man lita på att den finns kvar i ett par decennier?

Om du vill ha ändå mer integritetsskyddat AI-tjänst bör du köra det lokalt på en egen maskin. T.ex. med hjälp av programmet "LM Studio".
Citera
2026-07-26, 08:25
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Visst har du en poäng men det beror ju helt om använder AIn inom ett fält man har kunskap eller inte. För min del är det extremt blandat.
En agent promtade jag för att hjälpa mig komma igång med GraphineOS på min nya telefon. Konfigurera, problemlösning, välja appar, förklara OSet osv.
Hade dåliga kunskaper innan dess och där gav Lumo väldigt bra hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag använder ibland protons molnlagring för att dela filer med vänner, men tycker den är lite långsammare och mindre generös med gigabytes gratis än t.ex. google drive.

Allt med lumo är lite långsammare. Det är inget som stör mig särskilt mycket dock, hellre det än att bjuda på sin data.
Hur mkt får man i gratisversionen? Jag har 19gb på betald plan. Planerar dock för att uppgradera till duo prenumeration för mig och min fru, då får man dela på 500gb.

Citat:
Kan lumo jobba som agent och söka i protons molnlagrade filer?
Det ska fungera, jag har inte testat det själv men har sett i video att det går. Tror han påpekade något om att det krånglade lite. Om du testar så skriv vad du tycker!
Citat:
Jag funderar på att börja använda protons mejltänst mer. Har den bra spamfilter?
Jag får väldigt lite skräppost eftersom jag väger tungt vad jag reggar mina mailadresser på. Men i min upplevelse har den fångat upp vad den ska.
Citat:
Om du vill ha ändå mer integritetsskyddat AI-tjänst bör du köra det lokalt på en egen maskin. T.ex. med hjälp av programmet "LM Studio".
Det kräver väl ganska mycket kräm i enheten det körs på? Har dålig koll.
Funkar det för både mobil och desktop?
Citera
2026-07-26, 16:05
Medlem
Citat:
Visst har du en poäng men det beror ju helt om använder AIn inom ett fält man har kunskap eller inte.
Möjligen men jag tror generellt att det är väldigt liten skillnad på de olika modellerna. När man läser om att "oj, nu är de så här bra" borde man lärt sig för de har kört samma visa i över ett år och det skiljer inte speciellt från de som skapades för ett år sedan. Fortfarande samma teknik

Vad jag gillade med Luma när man kör den i en browser var att den var smidig, alltså det runt om själva modellen. Att verktygen är användarvänliga är enligt mig mycket viktigare än om modellen är fantastisk.

Kan jag inte ladda upp filer snabbt för att ge den ett sammanhang fungerar det knappt om man vill ha korta bra svar. Tvärtom som de som går igenom hela repon för att granska kod är för långsamma, kostar mycket och kan ge alldeles för mycket feedback.

Och vibecoding är bara en leksak, det fungerar inte och kommer inte fungera mer än för leksaker.
Citera
2026-07-26, 16:49
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Möjligen men jag tror generellt att det är väldigt liten skillnad på de olika modellerna. När man läser om att "oj, nu är de så här bra" borde man lärt sig för de har kört samma visa i över ett år och det skiljer inte speciellt från de som skapades för ett år sedan. Fortfarande samma teknik

Vad jag gillade med Luma när man kör den i en browser var att den var smidig, alltså det runt om själva modellen. Att verktygen är användarvänliga är enligt mig mycket viktigare än om modellen är fantastisk.

Kan jag inte ladda upp filer snabbt för att ge den ett sammanhang fungerar det knappt om man vill ha korta bra svar. Tvärtom som de som går igenom hela repon för att granska kod är för långsamma, kostar mycket och kan ge alldeles för mycket feedback.

Och vibecoding är bara en leksak, det fungerar inte och kommer inte fungera mer än för leksaker.

Instämmer helt i att UX är viktigare än bäst funktionalitet i 99% av fallen. Jag har vissa komersiella översättningsagenter som har mått väldigt bra av deep thinking och stora referensmaterial. Mycket smidigare och snabbare än att ha med översättare att göra, och med rätt underlag blir det 99% rätt direkt. Där gör det inget om det tar 10min för en översättning för 8 olika språk tex.

Gällande vad man hör om att allt "är så här bra nu" är jag helt med dig. Tror det stämmer extra mycket nu när bubblan växer inför OpenAIs ingång på börsen. Reddit ryktas vilja skrota sitt 60M USD per year kontrakt med OpenAI som låter dem träna på deras content. Hela sandbox "fadäsen" som ganska tydligt var en ploy för att locka investerare och och höja hypen över "hur bra det blivit nu".. När det mest troligt handlade om en väldigt dålig sandbox.

Har aldrig hört uttrycket vibecoding, vad innebär det?

Det är säkert så att skillnaden är väldigt liten mellan alla stora commerciella modeller. Jag som har använt lumo 1.0 sen det labserades kan säga att det är stor skillnad på 1.0 och 2.0. Det är väl så att 2.0 har hunnit ikapp de större modellerna nu (tacka oss som betalat för 1.0 för det).
Citera
2026-07-26, 16:57
Medlem
Citat:
Disskusionsundelag
-Är Lumo och Proton något som kommer överleva i längden?
Går inte svara på idag.

MEN, jag tänker mig att detta är enkelt att ordna som en service.

Men startar företaget XX AB som levererar AI tjänster anonymiserade. Och man köper div prenumerationer av dom. Sedan har XX AB bara ordinära prenumerationer hos OpenAI eller whatever som de reläar vidare till.

Då får man tjänstenivån som t ex OpenAI har men med en anonymiserad tjänst emellan.

Så är ni bara tillräckligt många som vill köpa denna tjänst lär den uppstå.
Citera
2026-07-26, 17:11
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Går inte svara på idag.

MEN, jag tänker mig att detta är enkelt att ordna som en service.

Men startar företaget XX AB som levererar AI tjänster anonymiserade. Och man köper div prenumerationer av dom. Sedan har XX AB bara ordinära prenumerationer hos OpenAI eller whatever som de reläar vidare till.

Då får man tjänstenivån som t ex OpenAI har men med en anonymiserad tjänst emellan.

Så är ni bara tillräckligt många som vill köpa denna tjänst lär den uppstå.

Det kan väl inte bli identiskt då modellen fortfarande skulle träna på användarens data? Och juridiskt skulle det skilja på vart servrarna är baserade?

Men intressant tankegång! Det du målar upp är ju inget omöjligt. Tyvärr är efterfrågan på privacy något slutanvändare sällan prioriterar eller kan tänka sig betala för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in