2026-07-26, 13:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det hade väl varit en sensation? Svarta har aldrig gjort några upptäcksresor, de verkar inte ha upptäckarlusten i sig. Eller så är de för bekväma, eller saknar organisations- och samarbetsförmåga. Någon orsak måste det ju finnas. (Och låt mig nu slippa läsa att svarta aldrig har haft någon möjlighet att göra någon upptäcksresa, p.g.a. att de Onda Vita Männen i alla tider sedan människapan blev människa, har kontrollerat, förslavat och förtryckt varenda svart person på hela den afrikanska kontinenten...)
Hört talas om Out of Africa teorin?
Citera
2026-07-26, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Så då hade Europa upptäckts av en svart? Känns surrealistiskt.

Ja. Det var det jag försökte få fram. Skyll på värmen!
Citera
2026-07-26, 13:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hört talas om Out of Africa teorin?

Ja, och det var ju en folkvandring. Inte en upptäcksresa. Det var ju det jag skrev, förut. Har ALLA solsting nu?
Citera
2026-07-26, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tror du att de irrade runt planlöst utan mål?
Det måste vara skönt med en så förenklad bild av historien, om än felaktig som du bär med dig.

Ja, jag tror definitivt inte att de hade gjort några observationer och beräkningar - som vita gör - och kommit fram till att "det måste ligga en annan kontinent åt det hållet"....
Citera
2026-07-26, 13:44
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ja, och det var ju en folkvandring. Inte en upptäcksresa. Det var ju det jag skrev, förut. Har ALLA solsting nu?

Hmm. Undrar om det finns något ställe nånstans där några bor, som jag som vit kan åka till och upptäcka numera? Kanske finns någons familjs boning nånstans ingen viting satt sin fot i, som jag kan komma och upptäcka. Lite häftigt ändå. Superiört.
Citera
2026-07-26, 13:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hmm. Undrar om det finns något ställe nånstans där några bor, som jag som vit kan åka till och upptäcka numera? Kanske finns någons familjs boning nånstans ingen viting satt sin fot i, som jag kan komma och upptäcka. Lite häftigt ändå. Superiört.

Skulle vara någonstans djupt inne i Amazonas djungler i så fall... Fast de krymper ju också nu, med skogsskövlingen och klimatuppvärmningen.

I öknarna och polarområdena kan det inte finnas mer, det skulle ha upptäckts redan med flygplan och satelliter.

Nej, jag tror man får satsa på rymden om man längtar efter att upptäcka något nytt idag.
Citera
2026-07-26, 13:52
Medlem
saksis avatar
Citat:
Skulle vara någonstans djupt inne i Amazonas djungler i så fall... Fast de krymper ju också nu, med skogsskövlingen och klimatuppvärmningen.

I öknarna och polarområdena kan det inte finnas mer, det skulle ha upptäckts redan med flygplan och satelliter.

Nej, jag tror man får satsa på rymden om man längtar efter att upptäcka något nytt idag.

Nån jäkla hydda nånstans måste ju vara otrampad av vitingar. Tänk att få kliva in och högtidligt förkunna platsen som upptäckt. Av en svensk tillråga på allt. Så jäkla kungligt. Nästan som om man inte tillhörde världen.
Citera
2026-07-26, 14:01
Medlem
Fantens avatar
Man kan ju alltid ta och kolla på den här listan och se vilka man själv tror på.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptions_about_history

Några trodde jag själv på, men det var också många som jag inte ens hade hört talas om.

Edit: Relevant XKCD: https://xkcd.com/843/
Citera
2026-07-26, 14:05
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Det hade väl varit en sensation? Svarta har aldrig gjort några upptäcksresor, de verkar inte ha upptäckarlusten i sig. Eller så är de för bekväma, eller saknar organisations- och samarbetsförmåga. Någon orsak måste det ju finnas. (Och låt mig nu slippa läsa att svarta aldrig har haft någon möjlighet att göra någon upptäcksresa, p.g.a. att de Onda Vita Männen i alla tider sedan människapan blev människa, har kontrollerat, förslavat och förtryckt varenda svart person på hela den afrikanska kontinenten...)

Här är en annan myt som många felaktigt tror på.
Mathew Henson var svart. Han utforskade bl a. Mellanamerikas djungler, och var tillsammans med Robert Peary förste man på Nordpolen.

Henson kunde på grund av sin hudfärg inte göra karriär inom militären. Han valde då istället att bli upptäcktsresande. Han bidrog med mycket, men fick inte det erkännande han förtjänade också detta på grund av att han var svart. Han fick dock sitt erkännande till slut av president Eisenhower. Han var då nästan 90 år.
Citera
2026-07-26, 14:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Här är en annan myt som många felaktigt tror på.
Mathew Henson var svart. Han utforskade bl a. Mellanamerikas djungler, och var tillsammans med Robert Peary förste man på Nordpolen.

Henson kunde på grund av sin hudfärg inte göra karriär inom militären. Han valde då istället att bli upptäcktsresande. Han bidrog med mycket, men fick inte det erkännande han förtjänade också detta på grund av att han var svart. Han fick dock sitt erkännande till slut av president Eisenhower. Han var då nästan 90 år.

Hur menar du - att det du skriver om Henson är sant, eller att det är en myt?

Jag kollade på bilder nu, och han ser inte ut att ha sina rötter i mörkaste Afrika i alla fall. Snarare någonstans i Nordafrika, med deras typiska blandning av araber, berber och andra nomadfolk, nubier samt svarta. Araber har gjort upptäcksresor, och nomader flyttar hela tiden på sig!

För övrigt bevisar EN svart person (om han nu skulle ha varit riktigt svart) inget ändå, om denne fötts i Västvärlden och uppfostrats, utbildats och arbetat inom Västvärldens färdiga system.
Senast redigerad av Merwinna 2026-07-26 kl. 14:15.
Citera
2026-07-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hint: Kolla på mynten. Stavas det med K eller C på mynten?
Står det inte på latin på mynten?
Citera
2026-07-26, 14:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Blir nyfiken, om vi hade svängt på färgerna, hur hade du sett på t.ex. en svarts upptäckt av Europa?

Som jag skrev i ett inlägg längre bak upptäcktes Europa av jordbrukare från Anatolien som koloniserade hela Europa på bara några hundra år för ca 9000 år sedan och nästan helt utrotade ursprungsbefolkningen som var de jägare och samlare som var ättlingar till "Cro Magnon" och antagligen bara utgjorde några tiotusentalet individer. Ursprungsbefolkningen levde bara kvar i några isolerade fickor, tills indoeuropeerna kom och trängde undan det som var kvar av båda grupperna. Vid det laget var de "anatoliska jordbrukarna" redan försvagade på grund av interna stridigheter efter att den mark som passade deras livsstil, det vill säga jordbruk vid floder, hade tagit slut så de inte längre kunde expandera. Man räknar med att 90% av alla män blev ihjälslagna innan de fick möjlighet att reproducera, så det handlar om ett av de blodigaste inbördeskrigen i världshistorien.

Denna första kolonisering följde antagligen någon form av informell plan, även om vi inte vet exakt hur det gick till eftersom det inte finns några skriftliga källor bevarade. Antagligen gick det på hörsägen om det nyupptäckta förlovade landet och familjer reste dit som nybyggare när det inte fanns kvar mer mark att exploatera i hemområdet.

Sedan angående vem som upptäckte Amerika beror det på hur man definierar en upptäckt. Vikingarna var de första från den gamla världen som beträdde kontinenten genom medvetet organiserade expeditioner, men Columbus var den som faktiskt gjorde den nya världen känd för den moderna världskulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in