2026-07-25, 19:14
Medlem
AI-2000s avatar
Syftet borde vara att stoppa folkutbytet
Citera
2026-07-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Alla har sina rutiga och randiga skäl. I tråden framkommer att de inte lärt sig tala god svenska. Jag kan bara tala för mig och om jag siktade på att få uppehållstillstånd i något land så var det minsta jag skulle göra för att kunna bidra i landet i fråga vara att lära mig språket. Hur ska man annars kunna ta (och byta) jobb och betala skatt? Ser man inte till att lära sig tala god svenska då har man inget här att göra, anser jag.
Var framkommer det? Har missat.
Citera
2026-07-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Helt övertygad om att vi kan hitta 10 arbetslösa svenskar, utbilda dem till apotekare och ge dem jobb i Kiruna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För det första är det inget som hindrar arbetslösa svenskar att utbilda sig till apotekare idag, utbildningen är avgiftsfri och de kan till och med få bidrag medan de pluggar. Hur ska du "hitta" dessa arbetslösa svenskar som vill utbilda sig till apotekare när de själva inte hittat till utbildningen? Eller tänker du utbilda ovilliga arbetslösa svenskar med tvång?
För det andra tar ju utbildningen ett tag. Vem ska bemanna våra apotek tills dess?

Arbetet hon sökte låg ut som en annons i två år innan hon fick det. Hade det funnits någon arbetslös svensk farmaceut som är villig att flytta till Kiruna så hade de all tid i världen att få arbetet.
Citera
2026-07-25, 22:02
Medlem
baron-brazils avatar
Varje utvisad utlänning är ett skäl att fira oavsett vad.
Keep it going!
Citera
2026-07-25, 23:01
Medlem
Artikeln tar inte upp det mest väsentliga. Hur i helskotta har de kommit in i Sverige? Får man bara kliva på och be om försörjning och en plats på universitetet? Så ska det inte gå till. Något mygel måste ha skett för sju år sen.
Citera
2026-07-26, 01:17
Medlem
Jämfört med de ordinarie läkarna som kommer från orten så var de vikarierande utländska läkarna av en annan kaliber. T ex en rysk överläkare i kirurgi som jobbade som allmänläkare några veckor på sommaren likaså en iransk läkare som utstrålade intelligens och värdighet.
Det är ganska populärt att hoppa in några veckor på sommaren eftersom vi är nära fjällen med vacker natur. Men flytta hit för gott vill ingen ”utböling” tyvärr.
Citera
2026-07-26, 07:39
Medlem
Jag gissar att Pakistan är i mycket större behov av en apotekare än Sverige av en dito?
Citera
2026-07-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det svårt/krångligt att utbilda sig som apotekare i Sverige?

Nej men först skall alla i Sverige inte födda personer ut ut ut
Sedan skall vi se var arbetsbristen uppstått
och skyndsamt utbilda alla arbetslösa SDare
till yrken sombehöver kompetens
Bärplockning , kratta rabatter , städa offentliga platser
Citera
2026-07-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Varje utvisad utlänning är ett skäl att fira oavsett vad.
Keep it going!

Detta. Spelar ingen roll vad de bidrar eller tillför - de kan bidra i sina hemländer.
Citera
2026-07-26, 09:52
Medlem
Citat:
Vad menar du att de inte ens lärt sig svenska?

Flyktingarna från Ukraina som varit här halva tiden pratar bättre svenska.
Citera
2026-07-26, 10:42
Medlem
Citat:
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?

Syftet är nog att uppnå det som blir resultate av terrorattacken i Berlin.

Islamister som ska köra in bilar i bögar och destabilisera. Grooming gangs som i England.
Citera
2026-07-26, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Flyktingarna från Ukraina som varit här halva tiden pratar bättre svenska.

De har inte två miljoner andra att prata med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in