2026-07-24, 15:59
Medlem
Hemmagympas avatar
Jag anlitar en firma som är duktiga och gör ett bra jobb. De har många år i branschen med bra track record.

Det vore intressant att veta vad ni andra betalar så jag kan sätta i perspektiv om de jag anlitar egentligen är dyra eller om det är fullt rimliga priser. Som kund utan kunskap så är man rätt utlämnad till firman. Det är svårt att bedöma vad som är ett rimligt pris.

Min förra bil helfolierade jag + krom delete. Kostnad ~23.500kr.

Nuvarande bil krom delete + småskit. (Backspeglar, grill, fönster, byta badges) Kostnad ~5000kr.

Spontant känns det som det är väldigt mycket just-för-dagen pris beroende vem man pratar med. Känns inte som det finns några direkt fasta priser när det kommer till sånt här.

Vad säger ni?
Citera
2026-07-24, 19:35
Medlem
Räkna med att filmen kostar kanske 2000kr rullen för en film med bra kvalité. Sen några timmars jobb med rätt verktyg och ett exemplariskt resultat på det. Inte alls dyra pengar. Det du nämner är det som tar tid vid en helfoliering.
Citera
2026-07-24, 21:24
Medlem
Vad är det för bil pratar om? Vissa modeller är svårare än andra...
Citera
2026-07-24, 21:32
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa
Jag anlitar en firma som är duktiga och gör ett bra jobb. De har många år i branschen med bra track record.

Det vore intressant att veta vad ni andra betalar så jag kan sätta i perspektiv om de jag anlitar egentligen är dyra eller om det är fullt rimliga priser. Som kund utan kunskap så är man rätt utlämnad till firman. Det är svårt att bedöma vad som är ett rimligt pris.

Min förra bil helfolierade jag + krom delete. Kostnad ~23.500kr.

Nuvarande bil krom delete + småskit. (Backspeglar, grill, fönster, byta badges) Kostnad ~5000kr.

Spontant känns det som det är väldigt mycket just-för-dagen pris beroende vem man pratar med. Känns inte som det finns några direkt fasta priser när det kommer till sånt här.

Vad säger ni?

1. Varför har du problem med att uttryck dig på svenska?
2. För 23 500 kan du få bilen hellackerad (svartjobb så klart).
3. Är det någon gangstergrej det där med plastfolie?
Citera
2026-07-25, 07:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
1. Varför har du problem med att uttryck dig på svenska?
2. För 23 500 kan du få bilen hellackerad (svartjobb så klart).
3. Är det någon gangstergrej det där med plastfolie?

23,5k för en helfoliering är väl rätt billigt? Många betalar norr om 50.
Helt sjukt och jag håller med dig, det är i en prisnivå nära hellackering. För plastfolie på bilen. Riktigt skämt verkligen och folk köper det.
Citera
2026-07-25, 15:38
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
23,5k för en helfoliering är väl rätt billigt? Många betalar norr om 50.
Helt sjukt och jag håller med dig, det är i en prisnivå nära hellackering. För plastfolie på bilen. Riktigt skämt verkligen och folk köper det.
Det är många som väljer att foliera sina bilar. Av massa anledningar. Vissa gör det för att de bara vill göra något kul och vissa gör det av ren slug ekonomiskt anledning. Tjusningen är ju att du kan totalt byta utseende på din bil för rätt små pengar. Möjligheterna är oändliga.

Skulle jag lackerat bilen så pratar vi uppemot 100k. Och då är man fast i den färgen för evigt. En skitläcker foliering ~ 25k. Då kan jag ta bort den om jag vill sälja bilen om 5år - med en lack i nyskick. Så visst finns det ekonomiska incitament att foliera.

Många med dyrare bilar väljer att foliera det första de gör när de hämtat bilen. Jag har sett allt i från ferraris och porschar till skruttibangbang volvo 240, där ägarna väljer att göra proffesionella helfolieringar.

Dock här i tråden är jag mest ute efter vad andra betalat så jag vet om det jag betalar är rimligt.
Citera
2026-07-25, 15:44
Medlem
Ni som kan finns det folie som är bättre o hållbarare än lack/omlackering
Citera
2026-07-25, 21:16
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ni som kan finns det folie som är bättre o hållbarare än lack/omlackering
Nu drar jag lite åsikter ur röven + jag går på egna erfarenheter + vad firman har sagt till mig. Så ha det i åtanke.

En foliering håller sig fin upp till 5år. Dvs den är minst lika snygg som en riktig lack i 5 år. Men du måste fortfarande tvätta och greja precis som vanligt. Och rejäla stenskott kan fortfarande slå hål på den, men min personliga erfarenhet är att de inte blir lika fula som de blir på en vanlig lack. Och det krävs rejäla stenskott för att slå igenom en foliering! Jag vill påstå att det håller bättre än en vanlig lack faktiskt.

Bilen som jag har haft längst folierad sålde jag efter 6 år. Den var fortfarande riktigt fin. Visst den var lite pepprad i fronten så som bilar blir, men absolut inte mer än vad en vanlig lack skulle bli. Jag hade kunnat ta bort folieringen, men jag bedömde att den var så pass fräsch att den fick sitta kvar. Och de som kollade på bilen verkade inte ha några andra åsikter heller.

Jag har ingen aning om hur det blir om man använder sig av nån sunk-film. Det är nog troligt att det är stora skillnader. Jag har anlitat en firma som gjort alla folieringar på mina bilar och jag vet att de använder sig av de bästa filmerna. Det är säkert som allt annat att snålar man och fibblar själv hemma i garaget så blir resultatet därefter.

3M film har jag på mina bilar. Tror det är det bästa. Enligt firman jag anlitar så är det så åtminstone.
Senast redigerad av Hemmagympa 2026-07-25 kl. 21:33.
Citera
2026-07-25, 21:50
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjandredd
Vad är det för bil pratar om? Vissa modeller är svårare än andra...
Jag hade gärna postat bilder. Trust me.

Men det blir rätt lätt att identifiera mig då. Synd, för min sista bil jag sålde var så satans LÄCKER! Det var standard att folk stannade mig och frågade om bilen när jag var och handlade. Och det lustiga är att äldre människor, alltså 60+ tyckte det var roligast. Så många samtal jag haft med random människor under de åren jag hade den bilen. Alla tyckte färgen var ”så fin”.

Nu är den såld.

Den nya är bara krom-deletad, svarta badges, och lite mer, än så länge. Men vem vet hur det blir om ett år. Känner jag mig själv så kommer jag tröttna på originallacken- och då blir det säkert färgbyte igen till nåt ”wild”.
Citera
2026-07-25, 22:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det är många som väljer att foliera sina bilar. Av massa anledningar. Vissa gör det för att de bara vill göra något kul och vissa gör det av ren slug ekonomiskt anledning. Tjusningen är ju att du kan totalt byta utseende på din bil för rätt små pengar. Möjligheterna är oändliga.

Skulle jag lackerat bilen så pratar vi uppemot 100k. Och då är man fast i den färgen för evigt. En skitläcker foliering ~ 25k. Då kan jag ta bort den om jag vill sälja bilen om 5år - med en lack i nyskick. Så visst finns det ekonomiska incitament att foliera.

Många med dyrare bilar väljer att foliera det första de gör när de hämtat bilen. Jag har sett allt i från ferraris och porschar till skruttibangbang volvo 240, där ägarna väljer att göra proffesionella helfolieringar.

Dock här i tråden är jag mest ute efter vad andra betalat så jag vet om det jag betalar är rimligt.

Nej det är BS. Tyvärr.
En foliering håller en fraktion av tiden som en väl lagd lackering gör. Om man är så ambivalent att man vill byta färg på bilen ”då och då” så bör man nog istället se över sina egna beslutsvägar. Det är inte normalt.
Nej det är en otroligt dyr temporär lösning som gör noll, absolut noll.
Lacka skiten istället. Eller gör det inte alls, vilket som.

Sedan måste jag säga att det är bullshit för de tar betalt ”för att det tar lång tid”.
Alla som har lackerat en bil (jag har gjort 3st) vet att det tar all tid du tror gånger minst fem. Det tar sanslöst lång tid.
På tiden de folierar en bil så har vi bara gjort steg 1 eller 2 av 10-15 inför en hellackering. Det är overhyped och det är överpriset till absurdum. Har du aldrig lackerat en bil så vet du inte hur mycket jobb och tid det är och således faktiskt, ingenting att komma med i diskussionen.

Nej folieringen är BS.
Senast redigerad av Facade 2026-07-25 kl. 22:49.
Citera
2026-07-25, 22:52
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nej det är BS. Tyvärr.
En foliering håller en fraktion av tiden som en väl lagd lackering gör. Om man är så ambivalent att man vill byta färg på bilen ”då och då” så bör man nog istället se över sina egna beslutsvägar. Det är inte normalt.
Nej det är en otroligt dyr temporär lösning som gör noll, absolut noll.
Lacka skiten istället. Eller gör det inte alls, vilket som.
Jag pratar av erfarenhet.

Det är inte så att jag hittar på här. Jag har haft två professionellt folierade bilar. Jag förstår att du tycker bilfoliering låter lite för vågat och läskigt för att du ska känna dig bekväm. Troligen är du bara mest avundsjuk på oss med fräsigare bilar än vad du har?

Ha ha nej jag tror inte att jag behöver se över mina ”beslutsvägar”. För fan nyktra till din apa.
Citera
2026-07-25, 22:58
Medlem
Facades avatar
Citat:
Jag pratar av erfarenhet.

Det är inte så att jag hittar på här. Jag har haft två professionellt folierade bilar. Jag förstår att du tycker bilfoliering låter lite för vågat och läskigt för att du ska känna dig bekväm. Troligen är du bara mest avundsjuk på oss med fräsigare bilar än vad du har?

Ha ha nej jag tror inte att jag behöver se över mina ”beslutsvägar”. För fan nyktra till din apa.

Jätte bra att du har lyckats betala någon att sätta klisterlappar på din bil medans jag har lackerat (och gjort samtligt underarbete) på mina.
Självklart vet du mer, du har ju faktiskt swipat ditt kreditkort och därför skall du läxa upp folk runt omkring dig. Givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in