Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Ni som kan finns det folie som är bättre o hållbarare än lack/omlackering
Nu drar jag lite åsikter ur röven + jag går på egna erfarenheter + vad firman har sagt till mig. Så ha det i åtanke.
En foliering håller sig fin upp till 5år. Dvs den är minst lika snygg som en riktig lack i 5 år. Men du måste fortfarande tvätta och greja precis som vanligt. Och rejäla stenskott kan fortfarande slå hål på den, men min personliga erfarenhet är att de inte blir lika fula som de blir på en vanlig lack. Och det krävs rejäla stenskott för att slå igenom en foliering! Jag vill påstå att det håller bättre än en vanlig lack faktiskt.
Bilen som jag har haft längst folierad sålde jag efter 6 år. Den var fortfarande riktigt fin. Visst den var lite pepprad i fronten så som bilar blir, men absolut inte mer än vad en vanlig lack skulle bli. Jag hade kunnat ta bort folieringen, men jag bedömde att den var så pass fräsch att den fick sitta kvar. Och de som kollade på bilen verkade inte ha några andra åsikter heller.
Jag har ingen aning om hur det blir om man använder sig av nån sunk-film. Det är nog troligt att det är stora skillnader. Jag har anlitat en firma som gjort alla folieringar på mina bilar och jag vet att de använder sig av de bästa filmerna. Det är säkert som allt annat att snålar man och fibblar själv hemma i garaget så blir resultatet därefter.
3M film har jag på mina bilar. Tror det är det bästa. Enligt firman jag anlitar så är det så åtminstone.