2026-07-25, 20:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tiderna har verkligen förändrats sedan jag var barn. Vi fick aldrig dricka när vi var ute. Festis kunde man få ibland. Men mest fick man ingenting. Någon Piggelin då och då. Någon tablettask. På den nivån. Gick man till någon strand tog man med saft och egenbakade bullar. Frukt var mest äpplen och ibland apelsiner.

Det känns lite märkligt att det är en norm att man ska ge barn massor att stoppa i sig bara för att man inte är hemma. Går ju att ta med sig. Och hemmagjord isglass gjorde vi och åt hemma. Det gör jag fortfarande.

Det man inte snålade in på som vuxen förr var kaffe. Men någon last måste man ju ha.

Men som sagt, andra tider. Nu drar man gärna ut barnen på McDonalds och lägger lätt en femhundring om man jobbar, det anses normalt. Trots att man måste vänja barnen unga vid skitmat, annars äter de den inte.
USA.
Citera
2026-07-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Varför tror du att de valt det? Är väl snarare hon som brutit med dem för att istället leva på oss andra.
Du menar att denna kvinna på något sätt våldtagit sig till flera barn?
Om hon nu gjort det så varför leva på oss andra istället för på de här männen?
Eller de kanske också har dåliga tänder?
Citera
2026-07-25, 20:08
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Haha, nä, smal som en pinne.

Det finns många olika arbetsplatser man kan jobba som uska på, med olika arbetsuppgifter, kanske dags för Laila att ta sig i kragen.

Hon gör vad hon kan, men vill fortfarande jobba i storkök.
Det är liksom fortfarande tänderna som är huvudproblemet. Så. Var ska hon få 60-70 000 ifrån? Förskott på lönen?
Citera
2026-07-25, 20:13
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Hon gör vad hon kan, men vill fortfarande jobba i storkök.
Det är liksom fortfarande tänderna som är huvudproblemet. Så. Var ska hon få 60-70 000 ifrån? Förskott på lönen?

Många som arbetar kan inte dra fram 60-70 tusen för att laga tänderna, varför ska Laila få det till skänks från deras skatteinbetalningar när de inte själva har råd?
Citera
2026-07-25, 20:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag förstår inte vad Arbetet ville uppnå med artikeln. De måste ju på förhand vetat om hur reaktionerna skulle bli.
Vad var det för debatt de ville ha?

Är de naiva el. är journalisten ny? Varför rådde de inte Laila att vara anonym? El. fotade henne i neutral miljö åtminstone?

Ja, det är mkt man funderar på. Detta känns inte rätt ngnstans. Mest sorgligt faktiskt.

Verkligen konstig artikel. Om de ville lyfta tandvården kunde de ha gjort det.
Citera
2026-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Många som arbetar kan inte dra fram 60-70 tusen för att laga tänderna, varför ska Laila få det till skänks från deras skatteinbetalningar när de inte själva har råd?

Var någonstans i artikeln står det att Laila vill få nya tänder till skänks?

Jag läser det som en artikel där hon råddar omkring för att få det att gå runt.
Tyvärr, räcker det inte till för nya tänder.

Ingenstans står det att familjen svälter. Har jag missuppfattat artikeln?
Citera
2026-07-25, 20:30
Medlem
Citat:
Så du har inte läst artikel eller hängt med i tråden och kallar Laila lat?!
Öh, jo, varför skulle jag inte gjort det??(läst artikeln). Och du verkar ha dålig läsförståelse, jag har skrivit att det är betydligt mer sannolikt att hon inte jobbat pga lathet/bekvämlighet än att hon verkligen skulle gått in i väggen. Vet du vad sannolikhet innnebär??
Citera
2026-07-25, 20:31
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Precis. Många som arbetar kan inte heller, så då ligger ju felet återigen inte hos Laila.
Munnen sitter på kroppen mig veterligen, varför ska det vara dyrare att fixa tänderna än att bli av med sin gonorré?

Citat:
Ursprungligen postat av elofa
På tal om "förskott", men:
Jag läste nyss om en ung, ensamstående kille med examen från en högre utbildning som sökte jobb, men han saknade bostad. Han uppmanades som arbetssökande att samtidigt som vid eventuell rekrytering att söka sovplats hos sina potentiella arbetskamrater.

Jag tror minsann jag att det anses som "finare" det än att ha dåliga tänder?🤔
Vem gav honom det lysande förslaget?
Citera
2026-07-25, 20:37
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Var någonstans i artikeln står det att Laila vill få nya tänder till skänks?

Jag läser det som en artikel där hon råddar omkring för att få det att gå runt.
Tyvärr, räcker det inte till för nya tänder.

Ingenstans står det att familjen svälter. Har jag missuppfattat artikeln?

Jag läser en artikel om en person som inte jobbar, som snöat in på att hon ska ha ett specifikt jobb, hon har erfarenhet som uska, det är bara att sätta igång och jobba, brukar vara behov av uskor som vill jobba.
Antagligen är det inte intressant eftersom hon får pengar till vad hon behöver, snus mm, även utan att jobba.

Jag har full förståelse för skador och sjukdomar, men lättja har jag svårt för.
Citera
2026-07-25, 20:39
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Öh, jo, varför skulle jag inte gjort det??(läst artikeln). Och du verkar ha dålig läsförståelse, jag har skrivit att det är betydligt mer sannolikt att hon inte jobbat pga lathet/bekvämlighet än att hon verkligen skulle gått in i väggen. Vet du vad sannolikhet innnebär??
Varför prata sannolikhet när du kan läsa vad det står?

”Inom yrkeslivet har hon en bakgrund som undersköterska. Hon älskade det, men jobbade för mycket och gick in i väggen.”

Du får söka en personlig assistent, för jag orkar inte rätta dig mer nu.

Edit: Du är lat.
Citera
2026-07-25, 20:46
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Precis. Många som arbetar kan inte heller, så då ligger ju felet återigen inte hos Laila.
Munnen sitter på kroppen mig veterligen, varför ska det vara dyrare att fixa tänderna än att bli av med sin gonorré?

Den åsikten respekterar jag och har full förståelse för.
Däremot tycker jag det är helt galet om Laila skulle få bidrag för nya tänder och de som jobbar tvingas gå med trasiga.
Citera
2026-07-25, 20:47
Medlem
Baertlings avatar
Så journalisten som vill göra ett reportage placerar ut snus på hennes bord och ger henne energidryck som hon bär med sig under besöket? Kom igen nu...

Hon säger själv att hon hoppade av gymnasiet i förtid, därefter skaffade hon fem ungar och ingenstans fanns en tanke på hur hon skulle försörja sig själv eller barnen framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag har ingen aning om vems snus det var: hennes, väninnans el. journalistens? Ngn annans?
Journalisten kanske bjöd henne på en energidryck för hen tyckte synd om henne?
Laila kanske tatuerade sig när hon jobbade & tjänade pengar & inte hade en aning om vad som väntade runt hörnet? Eller rent av när hon var ung & inte hade barn?

Jag vet inte. Vet du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in