2026-07-25, 19:37
Medlem
Lillarapunzels avatar
Från Aftonbladet:
Citat:
"En man i 60-årsåldern har dött efter en olycka under motorsporttävlingen Gripendygnet i Strängnäs. Anhöriga är underrättade."

Vad är det med dessa MC-tävlingar och olyckor på senare tid egentligen? Var väl någon som avled i typ Falkenberg för inte så länge sedan heller?
Jag förstår absolut att olyckor kan ske och kommer ske, men nu känns det som att det varit lite väl mycket denna säsong.

Vila i frid. ❤️
Citera
2026-07-25, 19:48
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Skulle gissa att han kört in i ett träd och det har tagit tvärstopp. Jag har ofta funderat över att det inte sker fler olyckor i endurotävlingar för de många kör över 100 km/h på smala stigar där stora kraftiga träd växer typ 1 meter bredvid stigen. Ett litet slint på någon halkig sten eller stubbe och du tappar kontrollen och far rätt in i trädet. Det blir som att köra 100 km/h rätt in en bergvägg ...

Vila i frid
Citera
2026-07-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
..Vad är det med dessa MC-tävlingar och olyckor på senare tid egentligen? Var väl någon som avled i typ Falkenberg för inte så länge sedan heller?
Jag förstår absolut att olyckor kan ske och kommer ske, men nu känns det som att det varit lite väl mycket denna säsong...
Vad utgår du från för statistik? Hur många brukar omkomma per år och hur många har omkommit i år?
Låter som att du vara gissar vilt..
Senast redigerad av Skapatcho 2026-07-25 kl. 20:27.
Citera
2026-07-25, 20:09
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Vad utgår du från för statistik? Hur många brukar omkomna per år och hur många har omkommit i år?
Låter som att du vara gissar vilt..

Det har iaf medialt uppmärksammats betydligt mer än tidigare år isf.
Citera
2026-07-25, 20:29
Medlem
Just när det handlar om små tal så gäller "De små talens lag" mycket svårt att dra några slutsatser av om olyckor ökar eller minskar då underlaget är för litet. Dessutom är det olika intresse för massmedia att rapportera.

Oavsett så är det trist när det händer.
Citera
2026-07-25, 21:00
Avstängd
Det kan vara vad som helst, hälsoproblem tex.
Citera
2026-07-25, 21:38
Medlem
Jag deltog under tävlingen.
Personen fick ett hjärtstopp mitt under tävlingen som fick stoppas medans funktionärer och publik gjorde HLR tills ambulans kom. Han blev körd till sjukhus där han opererades men hans liv gick ej att rädda.
Citera
2026-07-25, 21:42
Medlem
Citat:
Från Aftonbladet:

Vad är det med dessa MC-tävlingar och olyckor på senare tid egentligen? Var väl någon som avled i typ Falkenberg för inte så länge sedan heller?
Jag förstår absolut att olyckor kan ske och kommer ske, men nu känns det som att det varit lite väl mycket denna säsong.

Vila i frid. ❤️

Först måste vi veta hur det har gått till och det bidrar ju inte din trådstart med.

Beträffande Falkenberg så fick ju en deltagare stopp på sin motorcyckel och blev påkörd.

En sak kan jag säga, detta är en ung mans sport och både i Falkenberg och i Strängnäs har de som har dött haft en ganska hög ålder..
Citera
2026-07-25, 21:59
Medlem
Citat:
Från Aftonbladet:

Vila i frid. ❤️
En är väl iofs just en för mycket, men det är väl också allt va?
I detta fall sägs det vara sjukdom, ej olycka.
Citera
2026-07-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hsmannen
Jag deltog under tävlingen.
Personen fick ett hjärtstopp mitt under tävlingen som fick stoppas medans funktionärer och publik gjorde HLR tills ambulans kom. Han blev körd till sjukhus där han opererades men hans liv gick ej att rädda.

Finns någon uppgift om det handlar om publik eller tävlande och i så fall från vilken MC-klubb?
Citera
2026-07-26, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Finns någon uppgift om det handlar om publik eller tävlande och i så fall från vilken MC-klubb?
Det var en tävlande. 50 års åldern från Dalarna. Vet tyvärr inte vilken klubb han körde för.
Citera
2026-07-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hsmannen
Det var en tävlande. 50 års åldern från Dalarna. Vet tyvärr inte vilken klubb han körde för.

Ajaj. Anledningen till frågan var att jag känner en just från södra Dalarna som är i 60-årsåldern och skulle deltaga i just denna tävling. Media säger 60- och inte 50-årsåldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in