2026-07-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
billigaste ligger runt 37k och kommer stiga ännu mer innan året är slut, löjligt dyrt...

För ett par månader sedan sålde inet någon för 25, men okej. Återigen så är det inte något som någon behöver.
Citera
2026-07-25, 12:04
Medlem
neomunaas avatar
Väldigt bra dator. Ser inget som sticker ut som sämre. Kanske köra med ett nvidia istället för AMD grafikkort. Annars ser allt bra ut!
Citera
2026-07-25, 13:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tack - precis sådana tips jag var ute efter!!

Ett bra tips är att ringa inet och höra vad som behövs utifrån vad som kommer att göras och spelas på datorn. De är ovanligt seriösa och inget "säljföretag", utan de kommer ge ett lämpligt köpförslag baserat på användning.
Citera
2026-07-25, 13:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ett bra tips är att ringa inet och höra vad som behövs utifrån vad som kommer att göras och spelas på datorn. De är ovanligt seriösa och inget "säljföretag", utan de kommer ge ett lämpligt köpförslag baserat på användning.

Tack för tipset!!
Citera
2026-07-25, 14:19
Medlem
Lägg ut din fråga på Sweclockers forum, ett entusiastforum där är dom väldigt kunniga och hjälpsamma.
Ta även en titt i deras köp/sälj marknad.

Behöver ni hjälp att bygga ihop datorn så finns en tråd angående det också, många ställer upp helt gratis
över hela landet.

https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad

https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=982fc777-fc85-40fc-9277-f25803c86fc6

På FB är många avundsjuka bakåtsträvare som fortfarande ska ha en knapptelefon från 90 talet och hävdar att den fungerar lika bra som en modern smartphone.
Senast redigerad av peckapecan 2026-07-25 kl. 14:26.
Citera
2026-07-25, 14:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Asså hashem gör mig judisk, för jag orkar inte med gojjerna längre. Jag pallar fan inte simpletons som påstår att en marginell men tydlig förbättring inte är värt stålarna för ett datorspel.

Haha. Jo det blir ju märkligt. Lilla minsta kommer ju betyda något. Få en promille bara bättre förutsättningar än den andra. Sett till gamers som sedan lyckas och får prispengar kommer ju den där kostnaden vara en som en droppe i havet...

Men för TS som förälder till en kanske blivande elitgamer. Så är det ju inte dåligt heller direkt att ungen får det absolut bästa på direkten. Utan får lira först med lite sämre grejor för att sedan utveckla just detta sinne. Att gå ner till detaljer om vad som kommer krävas för att bli bara litet bättre! Få en fördel i spelet. Lite som doping helt ärligt.
Citera
2026-07-25, 17:21
Avstängd
Fan, min dator kostade 5 papp och är 10 år gammal. går som en klocka.
Kan inte ungarna gå ut å sparka boll ist?
Eller hoppa hage, hopprep?
Citera
2026-07-25, 17:58
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja bara grafikkortet kostar vad en normal dator gör. Jag menar det verkar mer vara en son i en ålder där han liksom kan sommarjobba kanske för att pröjsa själv. Eller är pengar inget problem finns det ju betydligt bättre.

Man blir lite mörkrädd faktiskt idag. När kids talar om kompletta speldatorer. De är priser på runt 70k som gäller... Efter ett par år är ju andra handsvärdet nera på väl under halva.

Jävlar är det uppe på den nivån? När jag lirade dator var 10k en riktig monsterdator.
Citera
2026-07-25, 18:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jävlar är det uppe på den nivån? När jag lirade dator var 10k en riktig monsterdator.

Det måste bli upp den vad man själv betalar. Tycker man. Även om TS verkar vara en krösus. Jag liksom betalade i svett och tårar. För att få en båt värd 30k. För TS om du läser är pengar inget probs alls. Det finns liksom sådana. Inget fel med det! De tjänar liksom 100k i månaden. Att ge sin unge det absolut bästa inget bekymmer alls. Det märks knappt i deras plånbok.
Citera
2026-07-25, 19:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det måste bli upp den vad man själv betalar. Tycker man. Även om TS verkar vara en krösus. Jag liksom betalade i svett och tårar. För att få en båt värd 30k. För TS om du läser är pengar inget probs alls. Det finns liksom sådana. Inget fel med det! De tjänar liksom 100k i månaden. Att ge sin unge det absolut bästa inget bekymmer alls. Det märks knappt i deras plånbok.

Känns lite OT men nä, nån krösus är jag inte även om jag tjänar bra - jag har inte det ekonomiska intresset för att bygga förmögenheter, lägger hellre pengarna på god mat och barnen som jag prioriterar före mig själv. Och nu betalar som sagt sonen dessutom hälften av denna dator själv med pengar från sitt sommarjobb.
Citera
2026-07-25, 23:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
vet en som pröjsa 20kkr för en 486:a dx2.

Ai hysterin har tyvärr höjt priserna nåt djävulskt, minnena jag pröjsa 2700kr för 2 år sen ligger idag på över 15000kr, för 1år sen kunde man hitta 4tb m.2 för under 3000kr, idag 5000kr för samma modell.
Citera
2026-07-25, 23:37
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Jag var mest bara chockad över att datorer är så dyra nuförtiden, lägger ingen värdering i vad han vill köpa till sin unge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in