2026-07-25, 03:35
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Skitbra dator, men fan vad dyrt.
Systern fick en häst, så drabbar knappast någon fattig.

Kanske orelaterat. Men köper man något så dyrt till sin son (ja, han har hjälpt till själv också), kommer det med ett ansvar också? Tänkte i stil med krav på att lära sig programmera, bildbehandla eller 3D-printing eller vad som helst som kan tänkas vara ”nyttigt”. Eller är det enkom för nöje? Man kan tänka sig att vissa komponenter påverkas av detta också.

Vill man som förälder ha en PC-gamer i hushållet? Det kommer väl med många negativa aspekter, som närsynthet, sena nätter, Jolt och övervikt?
Citera
2026-07-25, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Skulle rekommendera att köpa ett grafikkort med mer VRAM. 16 gig är lite i underkant för ray-tracing på högsta nivå, såväl nu i vissa spel men även i framtiden. Men det duger nog för dig och din son.

Öh va? Vad har ens mer VRAM än 16 gig? En 5090 för 30 lök? Bra tips, men det är ingenting 99% av alla gamers behöver. Sen så är inte ray tracing någonting man ens använder i alla spel. Oddsen är ganska höga att hans son bara spelar esport-spel som CS2, och där är en 9070 XT overkill om något. Där kan han spela 1440p med minst 400 hz på höga inställningar.

9070 XT och 9800X3D är en väldigt bra dator, betydligt bättre än vad de flesta har, och förmodligen det mest prisvärda man kan köpa.

Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Skitbra dator, men fan vad dyrt.

Ja jag byggde en väldigt liknande dator för ungefär 20k, men det var under black friday och jag gick från butik till butik och valde de som hade just den billigaste delen jag behövde.
Citera
2026-07-25, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Öh va? Vad har ens mer VRAM än 16 gig? En 5090 för 30 lök? Bra tips, men det är ingenting 99% av alla gamers behöver. Sen så är inte ray tracing någonting man ens använder i alla spel. Oddsen är ganska höga att hans son bara spelar esport-spel som CS2, och där är en 9070 XT overkill om något. Där kan han spela 1440p med minst 400 hz på höga inställningar.

9070 XT och 9800X3D är en väldigt bra dator, betydligt bättre än vad de flesta har, och förmodligen det mest prisvärda man kan köpa.

Ja jag byggde en väldigt liknande dator för ungefär 20k, men det var under black friday och jag gick från butik till butik och valde de som hade just den billigaste delen jag behövde.

Mitt 3090 från 2020 har 24gb och som jag sa så hjälper det enormt vid ray tracing, i synnerhet när man nexudmoddar till att tillåta frame generation.
Citera
2026-07-25, 03:58
Medlem
Citat:
Mitt 3090 från 2020 har 24gb och som jag sa så hjälper det enormt vid ray tracing, i synnerhet när man nexudmoddar till att tillåta frame generation.

Jag vet inte ens vad det där betyder, och jag spelar alla nya spel med mycket bra fps på min 9070 XT. Och den behöver inte drivas av en mindre kärnreaktor.
Citera
2026-07-25, 04:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens vad det där betyder, och jag spelar alla nya spel med mycket bra fps på min 9070 XT. Och den behöver inte drivas av en mindre kärnreaktor.

Det finns folk som kyler sina system med flytande kväve för att maximera benchmark. Jag kanske är nånstans mittemellan eftersom jag planerar att köpa 6090 när det kommer. Testa att spela AC black flag resynced på max grafik med ditt 9070 XT.
Citera
2026-07-25, 04:16
Medlem
Citat:
Det finns folk som kyler sina system med flytande kväve för att maximera benchmark. Jag kanske är nånstans mittemellan eftersom jag planerar att köpa 6090 när det kommer. Testa att spela AC black flag resynced på max grafik med ditt 9070 XT.

Du tycker att du är "någonstans mittemellan" för att du ska köpa en 6090 för antagligen 40k, men åtminstone inte kyla den med flytande kväve?

Okej, men som sagt så är det inte något som bokstavligen någon gamer behöver. Det är någonting man köper om man är villig att avvara så mycket pengar på den hobbyn, för att få lite mer fps i vissa spel på 4k-upplösningar. Även om du gav mig en 5090 gratis så skulle inte jag använda den då den skulle göra 0 skillnad för mig i mina spel jämfört med min 9070 XT, och bara dra otroligt mycket ström.
Citera
2026-07-25, 04:23
Medlem
Citat:
Du tycker att du är "någonstans mittemellan" för att du ska köpa en 6090 för antagligen 40k, men åtminstone inte kyla den med flytande kväve?

Okej, men som sagt så är det inte något som bokstavligen någon gamer behöver. Det är någonting man köper om man är villig att avvara så mycket pengar på den hobbyn, för att få lite mer fps i vissa spel på 4k-upplösningar. Även om du gav mig en 5090 gratis så skulle inte jag använda den då den skulle göra 0 skillnad för mig i mina spel jämfört med min 9070 XT, och bara dra otroligt mycket ström.

Asså hashem gör mig judisk, för jag orkar inte med gojjerna längre. Jag pallar fan inte simpletons som påstår att en marginell men tydlig förbättring inte är värt stålarna för ett datorspel.
Citera
2026-07-25, 04:29
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Om du använder den till att använda Office, surfa på flashback och kolla youtube, absolut. Men du kan inte förvänta dig att spela något spel från de senaste 5 åren på en 10-15 år gammal dator med Nvidia 970 och i5 2500k.

Nä "spel" kräver ju som sagt alltid den senaste tekniken, om vi inte pratar spel av typen Risk, Pac-Man, Dig-Dug, Qbert, MULE eller schack. Trenden just nu är ju att man alltid ska spela first person shooter så att man måste ha en dator för tiotusentals kronor.

(Men visar man ett datorbarn de klassiska spelen så gillar de dem lika mycket som vi gjorde när de först kom)
Citera
2026-07-25, 06:18
Medlem
En sak sticker ut: moderkortet. Resten ser normalt ut (om man bortser från tokig prissättning på ram/lagring)

Kör på ett normalt vettigt moderkort med b650 eller snarare b850 chipset. Finns också dyrare ur X-serie som knappt erbjuder mer. B840 är ett förlegat budgetchipset.
Senast redigerad av fakeentity 2026-07-25 kl. 06:53.
Citera
2026-07-25, 07:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sist sonen behövde en dator fick jag väldigt goda råd härså jag tänkte fråga vad ni tror om denna sammansättning som han själv föreslagit till sin nästa dator:

MSI Pro B840-P WIFI
Samsung 990 M.2 NVMe SSD 2TB
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Phanteks Glacier One 360 M25 LCD Svart
Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse
Phanteks M25-120 G2 D-RGB Svart 3-Pack
Phanteks AMP GH 750W Gold Svart ATX 3.1
Phanteks Eclipse NV5 Svart MK II

Ser detta ut som en ok dator och är det komplett??
Tack på förhand om ni orkar kolla och svara?!!

Köp ett 850 mobo istället. Bättre kvalitet.

För prispress;
Samsung 1TB + HDD.
Processorn är senaste värstingmodellen som få behöver för att kunna göra det de gör.
Citera
2026-07-25, 08:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakeentity
En sak sticker ut: moderkortet. Resten ser normalt ut (om man bortser från tokig prissättning på ram/lagring)

Kör på ett normalt vettigt moderkort med b650 eller snarare b850 chipset. Finns också dyrare ur X-serie som knappt erbjuder mer. B840 är ett förlegat budgetchipset.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Köp ett 850 mobo istället. Bättre kvalitet.

För prispress;
Samsung 1TB + HDD.
Processorn är senaste värstingmodellen som få behöver för att kunna göra det de gör.

Tack - precis sådana tips jag var ute efter!!
Citera
2026-07-25, 08:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
En 5090 för 30 lök?
billigaste ligger runt 37k och kommer stiga ännu mer innan året är slut, löjligt dyrt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in