2026-07-25, 16:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Alltfler hamnar i detta eländiga system pga att alldeles för många är och har varit godtrogna och ”duktiga”. Pensionärer är ett typexempel.
Alltfler barn drabbas av stressen och pressen.
Det räcker inte att ha toppbetyg, du ska även ha den bästa personligheten med det bästa utseendet bla bla bla. Vi lever i en cancersvulst.

Vi ser ett samhälle där det lönar sig att spela fult, att vara egoistisk och vidrig mot andra än sig själv. Allt handlar om egoism och att roffa åt sig av den största kakan. Lagligt eller olagligt kvittar.

Tyvärr är det så. Det är enorma krav idag. Och ja, vi går mot ett samhälle som belönar fulspel.

Sedan finns det folk som måste se ned på andra för att må bra.
Citera
2026-07-25, 16:36
Medlem
zombie-nations avatar
Kollade upp denna stora fina villa. Det är ett sådant där litet tegelhus enplans som man byggde på 60-talet. Inte många kvadrat i ett sådant.

https://arbetet.se/2026/07/24/glom-moderatsagan-klart-laila-39-ska-ha-rad-med-tandlakare/

Citat:
När hyran är betald återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Sen el, mat, värme, aktiviteter, telefoner, internet och allting annat på det.
Citera
2026-07-25, 16:45
Medlem
Å ena sidan så behöver vi fler barn.
Vi har för många karriärister som inte får barn.
Systemet kommer kollapsa om vi får färre än 2 barn per kvinna., såvida AI/robotar inte massproduceras för att rädda välfärden.

A andra sidan verkar Lailas gener inte vara något att ha. Är hon zigenare eller gillar hon bara zigenarkläder?
Blir hennes barn också till samhällsbelastningar?
Var är barnens farsor? Har hon någonsin jobbat?
Är det hennes snusdosor och Monster-dryck?
Citera
2026-07-25, 16:48
Medlem
rubbergirls avatar
Såhär ser det ut grovt räknat om du är ensamstående med 5 barn på heltid:

Arbetslös fembarnsmamma i detta fall:
Aktivitetsstöd 6,5k
Barnbidrag 7,7k
Underhållsstöd 8,3k
Bostadsbidrag 5k
Totalt: 27,5k

15k över till resterande kostnader
2,5k / person

—————

Arbetare
Lön 24k (efter skatt)
Barnbidrag 7,7k
Underhållsstöd 8,3k
Bostadsbidrag 2,5k
Totalt: 42,5k

30k över till resterande kostnader
5k / person

—————

Om du går på försörjningsstöd:
Totalt ca 33k

20,5 till resterande kostnader
3,4k / person

—————

Ska vi jämföra med singelhushåll betyder det att Laila har mer pengar över om du har mindre än 2,5k över när du betalt din hyra.
Citera
2026-07-25, 16:50
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Lösningen på nativiteten är i så fall att få karriäristerna att fler barn och personer som Laila att få färre. Inom kort kommer Lailas äldsta dotter bli gravid, samtidigt som den oansvarige pappan kommer att sticka och sen är de självuppfyllande bidragskarusellen igång igen.

Förövrigt, var kan man hitta filmen på Laila - hittar den ingenstans. Arbetet verkar ha tagit bort den.
Senast redigerad av Ograst 2026-07-25 kl. 16:52.
Citera
2026-07-25, 16:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kollade upp denna stora fina villa. Det är ett sådant där litet tegelhus enplans som man byggde på 60-talet. Inte många kvadrat i ett sådant.

https://arbetet.se/2026/07/24/glom-moderatsagan-klart-laila-39-ska-ha-rad-med-tandlakare/
Moderaterna som beskylls för Lailas situation i artikeln är inte mer skyldiga än sossarna själva. Dessutom är det ju sossar som styr i kommunen där Laila bor. Vad har de gjort för Laila under dessa fyra år?

Tidö har fixat så att alla över 67 bara betalar 10% av tandläkarkostnaden, vilket började gälla i år. Nu kan jag tycka att det var en lite märklig åldersgrupp att prioritera, men de värnar ju sossarnas väljargrupp.

Jag kallar mig nu fristående politiskt då jag tappat tron på demokratin, så nä jag är inte moderat heller.
Citera
2026-07-25, 16:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Systemet kommer kollapsa om vi får färre än 2 barn per kvinna., såvida AI/robotar inte massproduceras för att rädda välfärden.

A andra sidan verkar Lailas gener inte vara något att ha. Är hon zigenare eller gillar hon bara zigenarkläder?
Blir hennes barn också till samhällsbelastningar?
Var är barnens farsor? Har hon någonsin jobbat?
Är det hennes snusdosor och Monster-dryck?
Så genom att titta på några bilder och läsa en artikel så kommer du fram till slutsatsen att Laila inte är något att ha? Sinnesslött resonemang.

Edit: Blir förbannad på riktig för första gången i tråden nu!
Laila har slitit ut sig i vården, mår psykiskt dåligt, tappar sina tänder och tar samtidigt hand om sina fem barn, och du tycker nu att hon ska slängas på sophögen för att hon inte orkar mer!?
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-07-25 kl. 16:59.
Citera
2026-07-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
De yngsta barnen är tydligen födda 2020 och 2022; är det normalt att 4-6 åringar använder blöjor? Såklart kostar snus, energidrycker och tatueringar väldigt mycket som hade kunnat läggas på bättre saker. Hade jag varit arbetsgivare hade jag aldrig anställt den här människan med ett så uppenbart dåligt omdöme. Kan hon inte ta hand om sig själv och sina barn så kommer hon inte kunna ta hand om sina arbetsuppgifter heller. Vetskapen att hon arbetat som undersköterska ger en rysningar.

Hur vet vi att 6 åringen använder blöjor?
Citera
2026-07-25, 16:57
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr

Många är fattiga och det är även många hårt arbetande ensamstående föräldrar.

Du kan inte förutse framtiden.
Personen som artikeln behandlar är inte en hårt arbetande förälder, snarare en person som vill maximera så mycket bidrag som möjligt. Aktivitetsersättning, försörjningsstöd, barnbidrag, flerbarnstilägg och bostadsbidrag. Och nej man kan förutse framtiden - just därför är det rätt cyniskt att skaffa flera barn utan att veta hur man ska sörja för deras väl och ve.
Citera
2026-07-25, 16:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Moderaterna som beskylls för Lailas situation i artikeln är inte mer skyldiga än sossarna själva. Dessutom är det ju sossar som styr i kommunen där Laila bor. Vad har de gjort för Laila under dessa fyra år?

Tidö har fixat så att alla över 67 bara betalar 10% av tandläkarkostnaden, vilket började gälla i år. Nu kan jag tycka att det var en lite märklig åldersgrupp att prioritera, men de värnar ju sossarnas väljargrupp.

Jag kallar mig nu fristående politiskt då jag tappat tron på demokratin, så nä jag är inte moderat heller.

Nä, jag är rätt obrydd om politiken i det fallet. Men artikeln klargör (om de inte fattat fel), att hon själv betalar värme på detta. Dvs att det är kallhyra.
Citera
2026-07-25, 16:58
Medlem
Baertlings avatar
Vem är den sjätte personen? Det har väl stått klart från början att hon iofs har fem barn men att det bara är fyra av dem som bor hos mamman. En 4-åring och en 6-åring kan väl också dela rum om man nu har det lite kämpigt ekonomiskt? Kudos till den pappa som inte låter sitt barn bo där.

Med en dotter döpt till Aisha kanske det är så att hon bor hos farmor istället...

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du kan också hyra en villa, bli arbetslös och få soss. Bidraget för hyran beräknas dock på hur många som bor där, så du kan ju inte få hela hyran om du bor själv på 100 kvm.

Tror det är ont om stora lägenheter där sex personer får plats. Hur stort och i vilket skick huset är vet vi ju inte.
Citera
2026-07-25, 17:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Vem är den sjätte personen? Det har väl stått klart från början att hon iofs har fem barn men att det bara är fyra av dem som bor hos mamman. En 4-åring och en 6-åring kan väl också dela rum om man nu har det lite kämpigt ekonomiskt? Kudos till den pappa som inte låter sitt barn bo där.

Med en dotter döpt till Aisha kanske det är så att hon bor hos farmor istället...
Det femte barnet läser gymnasiet på annan ort & är hemma under sommarlov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in