Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Tiderna har verkligen förändrats sedan jag var barn. Vi fick aldrig dricka när vi var ute. Festis kunde man få ibland. Men mest fick man ingenting. Någon Piggelin då och då. Någon tablettask. På den nivån. Gick man till någon strand tog man med saft och egenbakade bullar. Frukt var mest äpplen och ibland apelsiner.
Det känns lite märkligt att det är en norm att man ska ge barn massor att stoppa i sig bara för att man inte är hemma. Går ju att ta med sig. Och hemmagjord isglass gjorde vi och åt hemma. Det gör jag fortfarande.
Håller med, när jag var barn så köpte mina föräldrar så gott som aldrig grejer ute till mig utan jag fick alltid en hemmagjord matsäck som man åt när man blev hungrig eller sugen. Och det tyckte jag räckte gott, jag förknippade aldrig det med en "fattig-livsstil" att ha med sig mat och snacks istället för att ständigt köpa om man gick ut.
Det tänket sitter kvar än idag trots att jag är vuxen och tjänar bra, om familjen ska på utflykt så packar jag med lite mat och snacks som vi kan ha under dagen, har man som utgångspunkt att köpa alla måltider, glass, fika, osv. på caféer så blir det ju onödigt dyrt.