2026-07-26, 10:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tiderna har verkligen förändrats sedan jag var barn. Vi fick aldrig dricka när vi var ute. Festis kunde man få ibland. Men mest fick man ingenting. Någon Piggelin då och då. Någon tablettask. På den nivån. Gick man till någon strand tog man med saft och egenbakade bullar. Frukt var mest äpplen och ibland apelsiner.

Det känns lite märkligt att det är en norm att man ska ge barn massor att stoppa i sig bara för att man inte är hemma. Går ju att ta med sig. Och hemmagjord isglass gjorde vi och åt hemma. Det gör jag fortfarande.

Håller med, när jag var barn så köpte mina föräldrar så gott som aldrig grejer ute till mig utan jag fick alltid en hemmagjord matsäck som man åt när man blev hungrig eller sugen. Och det tyckte jag räckte gott, jag förknippade aldrig det med en "fattig-livsstil" att ha med sig mat och snacks istället för att ständigt köpa om man gick ut.

Det tänket sitter kvar än idag trots att jag är vuxen och tjänar bra, om familjen ska på utflykt så packar jag med lite mat och snacks som vi kan ha under dagen, har man som utgångspunkt att köpa alla måltider, glass, fika, osv. på caféer så blir det ju onödigt dyrt.
Citera
2026-07-26, 10:23
Medlem
Proras avatar
Bara en detalj. Hon gick enligt egen uppgift Hotell & restaurang-programmet på gymnasiet och uttrycker en önskan om att jobba i ett storkök. Hon födde sitt första barn som 20-åring och sedan fyra till med några års mellanrum. Men det stod ju att hon gick in i väggen som undersköterska. När hann hon med att utbilda sig till det? Usk, numera en skyddad titel, blir man vanligen efter tre-årig gymnasieutbildning (Vård & omsorg). Visst, hon kan ju ha vidareutbildat sig, även om det nog är en smula problematiskt att samtidigt ha en massa barn att ta hand om och hon ger ju inte direkt intryck av att ha något påtagligt driv.
Citera
2026-07-26, 10:40
Medlem
mdlbs avatar
Finns väldigt många som jobbar heltid som får ut mindre. Dom blir nog inte glada av att läsa artikeln. Ett rent slag i ansiktet för de som kämpar och bidrar.
Citera
2026-07-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Finns väldigt många som jobbar heltid som får ut mindre. Dom blir nog inte glada av att läsa artikeln. Ett rent slag i ansiktet för de som kämpar och bidrar.
Väldigt få som jobbar heltid och har 4-5 ungar som får ut mindre.
Som sagt, jobbar du heltid får du ut en heltidslön plus alla barnrelaterade bidrag.
Citera
2026-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Bara en detalj. Hon gick enligt egen uppgift Hotell & restaurang-programmet på gymnasiet och uttrycker en önskan om att jobba i ett storkök. Hon födde sitt första barn som 20-åring och sedan fyra till med några års mellanrum. Men det stod ju att hon gick in i väggen som undersköterska. När hann hon med att utbilda sig till det? Usk, numera en skyddad titel, blir man vanligen efter tre-årig gymnasieutbildning (Vård & omsorg). Visst, hon kan ju ha vidareutbildat sig, även om det nog är en smula problematiskt att samtidigt ha en massa barn att ta hand om och hon ger ju inte direkt intryck av att ha något påtagligt driv.

Se där, hon är förmodligen inte utbildad uska.
Då blir det svårt att "bara ta ett jobb inom vården, vad är problemet" som många i tråden önskar.

Kan vara så att när hon började jobba inom vården så var det inte så noga med skyddade titlar?
Citera
2026-07-26, 11:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Klart man kan utbilda sig trots att man har ungar. Gjort det själv med fyra ungar mellan 5-14. Visserligen hade jag en gubbe också, men han jobbade ju. På högskolan var det inte närvaro varje dag, man hade dagar att studera på och då var ungarna på förskola och skolor. Har hon tagit en gymnasiekompetens är det väl lite mindre läxor och man jobbar på under skoltid istället.
Citera
2026-07-26, 11:52
Medlem
Hyran betald och 15000 över? Rätta mig om jag har fel men det är oförskämt mycket pengar många jobbar heltid och har mindre pengar än så.
Citera
2026-07-26, 11:57
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Kan tänka mig att det var antingen genom Äldreomsorgslyftet: man ger anställda möjlighet att studera till undersköterska på betald arbetstid.

Eller via en arbetsmarknadsutbildning (AF) till uska där du behåller aktivitetsstödet under tiden eftersom du fortfarande klassas som arbetslös när du går utbildningen.
Citera
2026-07-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Hyran betald och 15000 över? Rätta mig om jag har fel men det är oförskämt mycket pengar många jobbar heltid och har mindre pengar än så.

Vi pratar om 5-6 personer som ska leva på det. Jag tycker det låter ok. Lyx? Nej.
Citera
2026-07-26, 12:24
Medlem
Jag förstår inte allt bölande om att fruntimret får ut lika mycket som en heltidsarbetande.

En heltidsarbetande får ut sin heltidslön plus barnbidrag och underhåll.
Den här kvinnan skulle tjäna bra mycket mer på att arbeta.

Vi snackar tusentals kronor.
Citera
2026-07-26, 12:59
Medlem
Varför ska hon få gratis pengar? Nej. Dra in alla bidrag och sänk skatten för oss som jobbar. Mindre hjälp och mer eget ansvar måste till.
Citera
2026-07-26, 13:11
Medlem
Crimphris avatar
Fattar de verkligen inte hur mycket värre det ser ut nu när de gjort om artikeln såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in