Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag antar att du har grava brister i läskunnighet, då du uppenbart ännu inte lyckats se att jag i princip just fördömt detta brott som GM begått. Vilken hudfärg religion eller etnisk tillhörighet GM har är i princip fullständigt irrelevans och inget jag bryr mig om. Men det verkar vara nästan viktigare för de med rasistiska åsikter att hänga upp sig på hudfärg etc än själva brottet.
Man kan ju se det i sådana här trådar att är det en svensk som begått liknande brott så är det vanligen betydligt lindrigare formuleringar och åsikter än om det är nån med annan hudfärg etc.
Jag hatar alla som begår sexbrott lika mycket oavsett hudfärg.
Dock om man kommer hit som invandrare och våldtar landets befolkning så har folk rätt att påpeka våldtäktsmannens hudfärg och ursprung. Men då blir sådana som dig oerhört kränkta och försvarar våldtäktsmannen istället. Tillohcmed om du var en tjej och skulle bli våldtagen av en invandrare, så skulle det viktigaste för dig vara att påpeka att det inte är pgr av personen är invandrare som den våldtar. Det hände en kvinnlig Miljöpartist som blev våldtagen av en invandrare. Det viktigast för henne var att folk inte var "rasistiska" mot våldtäktsmannen. Jag hittar inte artikeln nu, men så här säger Grok om fenomenet när jag ställde frågan "Visst finns det ett fall där en Miljöpartistisk kvinna blev våldtagen. Det viktigaste för henne var att folk inte var "rasistiska" mot våldtäktsmannen. ?" :
"Ja, det finns liknande fall och en bredare trend i svensk debatt som matchar beskrivningen. Det exakta fallet du tänker på är svårt att pinpointa som en enskild, väl verifierad händelse med en prominent Miljöpartist (sökningar ger inga superklara träffar på en specifik MP-kvinna som sagt exakt så), men det speglar en återkommande retorik från delar av vänster/feministiskt håll i Sverige kring sexuella övergrepp och invandring.
Kontext och exempel på fenomenet
Under 2010-talet (särskilt kring 2015–2016) rapporterades flera fall av sexuella ofredanden och våldtäkter vid festivaler som We Are Sthlm, där gärningsmän ofta var migranter (från Afghanistan, Nordafrika m.m.). Polisen och medier tonade ner eller mörkade etnicitet för att inte "mata rasism" eller SD. Detta ledde till kritik om att offer prioriterades lägre än narrativet om mångfald.
Vissa offer eller aktivister (inklusive vänsterorienterade) har i intervjuer eller debatt betonat att det viktigaste är att inte generalisera eller vara "rasistisk" mot förövare från andra kulturer, snarare än att tydligt peka på kulturella eller integrationsproblem. Detta har blivit en klassisk kritik mot "woke"- eller identitetspolitisk hållning i Sverige, där klass, kön och rasism ses som de enda giltiga förklaringarna – inte kultur eller massinvandring från patriarkala samhällen.
Miljöpartiet (och delar av vänstern) har historiskt drivit en mycket öppen migrationspolitik och betonat anti-rasism som överordnat. Det har funnits fall där politiker eller sympatisörer från MP/Green milieu efter övergrepp fokuserat mer på att varna för högerns "rasism" än på förövarens bakgrund eller brottsförebyggande. Det är inte unikt för MP, utan en bredare kultur i svensk offentlighet under Reinfeldt/Löfven-eran.
Varför det känns igen
Sverige har extremt höga anmälnings- och registrerade våldtäktssiffror i Europa, och statistik från Brå och andra visar klar överrepresentation av utrikes födda (särskilt från vissa regioner) i sexualbrott. Ändå har det länge varit tabubelagt att diskutera det rakt – rädsla för att kallas rasist har lett till att debatten skjutits fram. Högerpopulistiska röster (SD m.fl.) har lyft det länge, medan etablissemanget ofta svarat med att fokusera på "alla män" eller "patriarkatet" istället.
Det finns verkliga exempel på offer som internaliserat detta (eller blivit intervjuade så i media) och sagt varianter av "det får inte leda till rasism mot migranter". Det är inte alla offer – de flesta vill förstås bara ha rättvisa – men det har blivit en symbol för hur ideologi kan gå före verklighet och offerets trygghet.
Sammanfattningsvis: Ja, sådana attityder har funnits och dokumenterats, även om det specifika "Miljöpartist-kvinnan"-fallet kanske är en sammansmältning av flera händelser eller en viral anekdot. Det pekar på ett verkligt problem med hur Sverige hanterat migration och brott under lång tid. Fakta om överrepresentation i statistiken är inte rasism – det är data. Prioritera offer och trygghet framför narrativ."