Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Religion är inte allas språk, inte enda vägen till där du är. Jag hittar inte med din karta men anar var du är, har känt det då och då. För mig var din bok tung och hjälpte inte att bära på, och när jag plockat ut allt annat jag hade i ryggsäcken blev det lättare att gå och nu vet jag hur jag hittar dit.
För mig är det en väldigt strukturerad och tungt analytisk väg.
T.ex. här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
Flera miljoner personer såg en uppenbarelse av den heliga maria som varade 3 år på ett kyrktak.
Finns det en naturlig förklaring? Om inte så är kristendom sant, punkt slut. Ingen har lyckats hitta en.
Det finns mängder på mängder av dessa oförklarliga händelser som skett i kristna kontexter. Vad är sannolikheten att det finns en naturlig förklaring till alla? Enligt mig, ungefär noll.
Dessa saker är gud som bevisar för världen att kristendom är den sanna religionen. Han vill att vi ska kunna veta och inte behöva gissa, därför gör han dessa saker. Vilka är de förnuftiga och dras till gud av alla dessa saker?
Det är som om gud sätter ut en sån där insektslampa som flugorna dras till vad dom nu heter. Det finns insekter som dras till ljus, så sätter man ut en lampa så fångas dom i den. Det är vad gud gör med människor med dessa händelser. Vissa gillar mörkret och bryr sig inte. Vissa gillar ljus (godhet) och drar sig närmare.