Igår, 14:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du bara bara visa visa på bevis för att Gud finns?
Du vägrar ju titta.
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du vägrar ju titta.
Och typ alla andra i hela världen.

Det är verkligen så sorgligt att du tror att dina filmer är bevis på att Gud finns. Jag har verkligen försökt att hjälpa dig, länkar till Halldorf, försökt förklara. Men du är fortfarande i din filterbubbla.

Vet du, jag lider med dig. Hoppas att du en dag kan komma till insikt.

Forumet är förhoppningsvis för evigt. Återkom om tio år. (vem fansom nu som kom det?
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 14:51.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
Citat:
Du är lika seriös som mr bean.

Vakta ditt språk.
Hade du något bevis för att Gud finns?
Citera
Igår, 16:17
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... du försöker liksom inte förstå bara besegra.

Citat:
Känner du att någon ska vinna?

Jag förstår er båda och undrar mest varför ingen av er ser var den andre står och frågar efter för att förstå hur man kom dit eller varför man står där.
Citera
Igår, 16:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag förstår er båda och undrar mest varför ingen av er ser var den andre står och frågar efter för att förstå hur man kom dit eller varför man står där.
Vad jag fått ur honom är en slags känsla att vetenskapen besegrat religion, och att "alla vet".
Många ateister verkar ha ett liknande synsätt. Jag försöker diskutera bevis och sånt i detalj men får mest det här "alla vet ju" pratet tillbaka, utan egna tankar.

De har lärt sig att vetenskap = bra, religion = dåligt, vetenskap besegrar religion! och så kommer man inte längre än så. Att diskutera detaljer blir omöjligt.

Har de någonsin hört talas om kristna forskare? Får de kortslutning då?

Tror det mest är kulturell indoktrinering. Går man emot narrativet kommer känslor som säger "detta är dåligt" och så stannar det. Man måste kunna bryta mönstret och tänka själv, inte bara gå på känslor på det sättet.
Senast redigerad av bakelsernassmak Igår kl. 16:36.
Citera
Igår, 17:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Man måste kunna bryta mönstret och tänka själv, inte bara gå på känslor på det sättet.

Religion är inte allas språk, inte enda vägen till där du är. Jag hittar inte med din karta men anar var du är, har känt det då och då. För mig var din bok tung och hjälpte inte att bära på, och när jag plockat ut allt annat jag hade i ryggsäcken blev det lättare att gå och nu vet jag hur jag hittar dit.
Citera
Igår, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Religion är inte allas språk, inte enda vägen till där du är. Jag hittar inte med din karta men anar var du är, har känt det då och då. För mig var din bok tung och hjälpte inte att bära på, och när jag plockat ut allt annat jag hade i ryggsäcken blev det lättare att gå och nu vet jag hur jag hittar dit.
För mig är det en väldigt strukturerad och tungt analytisk väg.

T.ex. här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

Flera miljoner personer såg en uppenbarelse av den heliga maria som varade 3 år på ett kyrktak.
Finns det en naturlig förklaring? Om inte så är kristendom sant, punkt slut. Ingen har lyckats hitta en.

Det finns mängder på mängder av dessa oförklarliga händelser som skett i kristna kontexter. Vad är sannolikheten att det finns en naturlig förklaring till alla? Enligt mig, ungefär noll.

Dessa saker är gud som bevisar för världen att kristendom är den sanna religionen. Han vill att vi ska kunna veta och inte behöva gissa, därför gör han dessa saker. Vilka är de förnuftiga och dras till gud av alla dessa saker?

Det är som om gud sätter ut en sån där insektslampa som flugorna dras till vad dom nu heter. Det finns insekter som dras till ljus, så sätter man ut en lampa så fångas dom i den. Det är vad gud gör med människor med dessa händelser. Vissa gillar mörkret och bryr sig inte. Vissa gillar ljus (godhet) och drar sig närmare.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... naturlig förklaring...

Vad som är naturligt idag är var vi vetenskapligt och kulturellt står. Men det är inte längre naturvetenskapen som sorterar vad som är sant för min del. Att komma dit tog tid och det var helt oväntat att hamna där, men det är rätt ställe, en sund plats, som att hitta Trailhead till den enda stig jag kan ta.
Ska titta närmare på ladyn of Zeitoun.
Citera
Idag, 01:52
Medlem
Citat:
För mig är det en väldigt strukturerad och tungt analytisk väg.

T.ex. här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

Flera miljoner personer såg en uppenbarelse av den heliga maria som varade 3 år på ett kyrktak.
Finns det en naturlig förklaring? Om inte så är kristendom sant, punkt slut. Ingen har lyckats hitta en.

Det finns mängder på mängder av dessa oförklarliga händelser som skett i kristna kontexter. Vad är sannolikheten att det finns en naturlig förklaring till alla? Enligt mig, ungefär noll.

Dessa saker är gud som bevisar för världen att kristendom är den sanna religionen. Han vill att vi ska kunna veta och inte behöva gissa, därför gör han dessa saker. Vilka är de förnuftiga och dras till gud av alla dessa saker?

Det är som om gud sätter ut en sån där insektslampa som flugorna dras till vad dom nu heter. Det finns insekter som dras till ljus, så sätter man ut en lampa så fångas dom i den. Det är vad gud gör med människor med dessa händelser. Vissa gillar mörkret och bryr sig inte. Vissa gillar ljus (godhet) och drar sig närmare.

Bara för att oförklarliga händelser saknar en naturlig förklaring (hittills), så betyder det inte att det är någon form av bevis för att att kristendomen är den sanna religionen. Eller att dessa saker beror på Gud i någon form.

Man får gärna tro det, men man bör inte kalla oförklarliga händelser för bevis i detta fallet. Det är inte bevisat överhuvudtaget.
Citera
Idag, 02:49
Medlem
Citat:
Att inte tvärsäkert veta är ett sunt förhållningssätt, och även det som förespråkas inom vetenskapen.
Om din kompis Halldorf inte tvärsäkert vet om Gud har han inget med kristendomen att göra.
Men han vet om Gud och säger så också i den länkade texten du bifogade, dock säger han så på ett velande sätt. Men här kommer du och vill bestämma att din kompis prästen Halldorf inte alls förstår Gud, vilket torde mena att du förstår Gud och således sitter på bevis om Gud.
Citera
Idag, 02:58
Medlem
Citat:

I religionen, den som handlar om Bibeln, där försöker man istället tolka skriften så att den sammanstämmer med det man vet eller tror. Det är inte det minsta vetenskapligt.

Tala för dig själv, är vad du gör om detta.
Citera
Idag, 03:31
Medlem
Citat:

Inom matematiken så vet man.
Och matematik, exceptionellt noggranna uträkningar och analyser av skapelsen(skapad av Skaparen) är vad Bibeln bygger på.

”Mathematics is the language with which God has written the universe.”
- Galileo Galilei
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in