2026-07-25, 11:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Det som är risken är att den som står på tur tar över och vad jag har sett är han men nitisk nationalist som gärna krigar utan gränser, dvs Putins mjuka behandling av väst ryker och vi får se vad dom är kapabla till egentligen.

Även om en stridshetsare blir aktuell, lär duman ha synpunkter.

Ser fram emot Putins frånfälle. Han kan ta Petrov och Lavrov med sig i graven.

Ryssland är värda ett bättre öde.
Citera
2026-07-25, 11:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Förutsätter att man inte kan få några leveranser alls till lantbruket i hela Ryssland. Officiellt har man gått ut med att man prioriterar leveranser till lantbruk.

Vi vet ju redan att många bönder har sagt att de inte kommer att skörda.
Citera
2026-07-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Intressant input.
Har ingen aning om hur den kalkylen ser ut.
Kan du utveckla?
Klart intressant aspekt.

många saker som råvaror, flygbränsle, spannmål etc handlas på terminer. enklaste sättet att förklara är väl att använda flygbranchen som ett exempel. så länge inget oförutsätt som covid händer så har ju flygbolagen hyffsat bra koll på ungefär hur mycket passagerare de kommer ha och hur mycket soppa som kommer gå åt kvartalsvis, så för att skydda sig mot stora prissvängningar så köper man terminskontrakt, dvs de skriver på att "jag är villig att betala 250 spänn litern de närmsta tre månaderna", så går priset upp förlorar säljaren, går priset ner förlorar flygbolaget. men det gör inte så mycket, för då har de kunnat budgetera ordentligt så så länge de får de antalet passagerare så kommer dom gå med vinst även om dom överbetalar lite för soppan. så de har alltid en mix av långa och korta kontrakt för att kunna förutspå priset. detta är bra för säljaren också då han vet att det kostar ditten och datten att hålla ett rafferanderi igång så vid slutet av kontraktet har han fortfarande tjänat pengar, även om han potentiellt kunnat tjäna mer på rörligt pris men då med mycket större risk.

hoppas att det förklarar någorlunda väl
Citera
2026-07-25, 11:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Intressant fråga. Med tanke på andra idioter som liknar Putin t.ex Stalin Mao eller Hitler, så måste han dö innan förlusten kan erkännas. För dessa män har så stor förnekelse att de aldrig någonsin kan erkänna en förlust och hellre låter han hela landet gå under. Och för det mesta accepterar länderna detta, hjärntvätten har fungerat.

Jag tänker mig att någon Haag-domstol faktiskt dömer några för de värsta förbrytelserna i Ukraina. Det kommer även att ske med Gaza.

Putin är gammal och dör snart och då kommer hela ukraina-kriget att ses som den fars det är, Putins privata krig, och Ryssland och Ukraina kan åter börja fungera igen. Tills någon ny Putin eller Zelenski tar över, för alla slaviska länder är körda och kan aldrig bli normala demokratier. Demokrati finns inte i slavens kynne.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-25 kl. 11:24.
Citera
2026-07-25, 11:31
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
On topic: Världen skulle bli en bättre plats. RUS medelklassen som passivt sett på alla år skulle få nya utmaningar när makten i Kr3ml skiftade till en ny spelare.

De har redan fullt upp med att sälja röv online. Kan väl inte bara varit jag som noterat hur många snygga ryssar som börjat sälja sex på sistonde? Kollapsen har pågått i ett tag.
Citera
2026-07-25, 11:36
Medlem
AlanGarners avatar
Putin blir mördad. Visst, han är säkert jätteparanoid, men han har många personer omkring sig som skulle kunna göra det. Det krävs inte mycket för att ta kål på Putin, allt som krävs är att en enda lokal medarbetare blir omvänd.

Jag tror det är det mest troliga scenariot när han blir kraftigt försvagad. Någon annan ser sin chans och Putin har många mäktiga och förmögna fiender. ”Lägg det här pulvret i Putins te och få $10m USD”.

Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Putin är på många sätt körd oavsett hur han gör. Fred i Ukraina skulle innebära att Putin fortsatt inte kan resa fritt utan att riskera att bli dödad eller arresterad i civiliserade länder.

Ukraina attackerar oljeraffinaderier dagligen och Rysslands ekonomi går åt helvete. Om folket i ryssland (speciellt folket i Moskva) får det ännu förjävligare än de redan har det så kan folket bli jävligt trötta på livet, vilket kan försvåra Putins tillvaro.

Om Putler mobiliserar efter "valet" så lär folk bli galna i Ryssland.

Vad tror ni händer om ryssland förlorar kriget? Kommer putin acceptera det? Har svårt att tro det. Varför ska världen få leva när putin inte får det? Kan han använda kärnvapen?
Citera
2026-07-25, 11:36
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Aha, så du förlorade alltså redan i ditt förra inlägg med din logik, då du bredde ut förolämpningar på samtliga i tråden? Så, få se nu, ditt inlägg var #15 i tråden, så du har alltså redan "förlorat" 15 gånger?
Igen, antingen bemöter du i sak eller så kan du knipa käft.

Förstår du eller förstår du inte att du hade fel om jämförelsen med Karlskrona? Förstår du eller förstår du inte att du därmed inte var i någon som helst position att prata om flumskola?

Och framförallt. Ge fullständigt fan i att ljuga till mig om vad jag har sagt. Det fann inte ett enda personangrepp i mitt inlägg. Om du inte ens vet vad ett ad hominem är, så kan du också var tyst. ("Du har fel för att du är ful och luktar illa" = personangrepp / ad hominem. "Du kanske inte ska prata om flumskola när du är den okunniga här" - inte personangrepp).

Varför är det så satans jävla svårt att vara ärlig, förnuftig och intresserad av ämnet man diskutera på detta jävla forum? Svara i sak för i helvete. Putin vill absolut inte förlora Krym, Krym har dock noll värde som örlogsbas i modern krigföring mot en kvalificerad fiende, något som Ukraina har visat. Men samtidigt är Krym mer värdefullt för Ryssland om det får vara fristående eller tillhöra någon annan, det vet vi genom historien då Ryssland i egenskap av ett ganska speciellt imperium aldrig har kunnat lyfta provinserna utan enbart klarat av att suga ut dem och fått dem att stagnera. Krym som idyllisk plats för ryssar är alltså något av en paradox och fodrar politiskt och ekonomiskt avstånd från Ryssland.
Jag har nu läst fem sidor av dina inlägg. För du var väldigt intressant och något man inte stöter på så ofta.

Jag vidhåller att krims huvudsakliga uppgift är just att vara en isfrihamn för flottan.
Och det går längre tillbaka än bruket av semester.
Och här träffar vi visst en öm punkt. Jag gissar att du vet om att det är så men vill inte att det skall vara så för då går inte din världsbild ihop.

Så kriget i Ukraina har bevisat att en flottbas är överflödigt och därför skall ryssland lägga ner sin flottbas där? Ok.

Jag skall villigt erkänna att internet lockar fram det sämsta i mig. Folk kan skriva vad som helst utan meriter.
Men inläggen på dina senaste fem sidor höll precis samma ton.

JA du var intressant måste jag säga. En skribent man inte ser varje dag.
Citera
2026-07-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag hoppas att det blir en kollaps likt Sovjet 2.0, så att Ryssland kan bli ännu mindre. Det vore bra för freden om Ryssland delades upp i så många nya länder som möjligt.
Fast det var ingen bra form av kollaps och just precis varför vi sitter i den skit som vi gör. Sovjets fall med påföljande chockdoktrin och total huggsexa om den offentliga sektorn till rövare och banditer ledde till en oligarkklass, en nostalgi och vedermödor för den ryska befolkningen som gjorde att både folk och ledare (av dock helt olika skäl) hyser en revanschism gentemot väst.

Klart att det bästa vore om Ryssland försvann från kartan helt, men det är inte realistisk och även om det finns många delrepubliker så är demografin sådan att separatiströrelser är väldigt små, typiskt stödda av mindre än 10% av den lokala befolkningen. Det är en bieffekt av den typen av kolonialprojekt som Ryssland är. Risken här är ett väldigt icke-entydigt inbördeskrig i gränsland som ingen, varken ryssar eller FN eller utomstående verkligen vet var gränserna går.

Jag kan tyvärr inte se något "det bästa vore..."-scenario som samtidigt bär sannolikhetens prägel. Kriget kan leda till en rysk statskollaps, men det kanske är mer troligt att denna kollaps, även om den direkt kan härledas från den ryska krigsförlusten, kommer tidsmässigt isolerat från denna. Man kan t.ex. tänka sig att Ryssland tröttnar och går hem ungefär som efter Krimkriget, där det dröjde decennier av stagnation innan en serie av revolutioner omstöpte Ryssland i grunden (och Sovjetunionen växte ur den sista av tre ryska revolutioner som skulle följa på Krimkriget).

Faktiskt lite som Sovjets fall. Som inte riktigt är slutfört. Perioden från 1991 till början av 2010-talet var faktiskt en historisk anomali.

Det är väldigt svårt att sia om framtiden, men det finns en möjlighet att man inte ska titta på delrepubliker utefter speciella etniciteter och frihetsrörelser, utan efter ekonomisk och politisk hållbarhet. Ryssar finns över hela Ryssland, men många förkastningslinjer går mellan regioner på basis av ekonomi och avstånd till Moskva. Det är t.ex. inte helt omöjligt att Kaliningrad är något som förloras, trots att det inte är någon egentlig delrepublik. Tjetjenien är förstås också ett intressant område, liksom Krym så klart. Men Krym är å andra sidan viktigare än "helryska" oblaster som Kursk eller Belgorod, som varken Putin eller någon utanför bryr sig om.

Vad man kan hoppas på även om det inte är realistiskt, är någon sorts kontrollerad kollaps som gör att världen kan hålla ordning på alla kärnvapen, ett polisväsen som fungerar så det inte blir huggsexa om resurserna med nya och gamla oligarker som skor sig, samtidigt som Ryssland blir så svagt politiskt att t.o.m. den ryska självbilden kalibreras till att bli en ganska obetydlig skitstat med fina naturresurser. Och centralmakten har förhoppningsvis just precis så mycket kontroll och styrka att dessa naturresurser inte hamnar i godtyckliga händer (inklusive västliga sådana).

Vad som händer i närframtid beror nog ganska mycket på *hur* Putin dör. Naturligt eller mördad. Naturligt, och någon kan få för sig att fortsätta hans projekt, men mördad skulle vara en signal och Putin blir då syndabock för kriget, varpå nästa ledarskap (som kan bli en kommitté då Putin inte brytt sig om att grooma upp en ersättare) kan avsluta kriget hyfsat snyggt. Kollapsen kommer senare och kanske omärkligt.

Eller så får vi en ny oktoberrevolution (i november "som vanligt") strax efter att Ryssland börjat mobilisera, vilket befolkningen inte kommer tycka om. Hoppas kan man ju...
Citera
2026-07-25, 11:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Fortsätta putins projekt?
Ni tror att befolkningen vill ge bort krim och befolkningen på andra sidan gränsen?
Att insatsen i UKraina saknar stöd?

håhå jaja...
Citera
2026-07-25, 11:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Fortsätta putins projekt?
Ni tror att befolkningen vill ge bort krim och befolkningen på andra sidan gränsen?
Att insatsen i UKraina saknar stöd?

håhå jaja...
Det vill dom knappast, ingen vill förlora. Men ekonomin kollapsar, bränslet tar slut och skördarna blir obefintliga. I vinter när magen kurrar för ryssen och priserna för katt och råttkött skjuter i höjden så kommer att avvara Krim att ses som en helt överkomlig förlust.
Citera
2026-07-25, 12:10
Medlem
Intressant fråga trots TS raljerande om att Ryssland är kört, vilket inte är sant.

En rysk förlust är egentligen en ickefråga eftersom de inte kommer att förlora. Men skall man ändå leka med tanken så är min gissning att man styckar upp landet i små delar och förser sig med alla tillgångar man kan.
Byt ut ordet man mot USA.
Citera
2026-07-25, 12:28
Medlem
Lutops avatar
Förlust finns inte på kartan så länge Putin är vid makten. Han kan inte backa hur mycket han än skulle vilja.

Detta kriget slutar på ett av 3 sätt
1. Ryssland vinner
2. Putin dör en (o)naturlig död och det nya styret kan backa med någon enkel ursäkt
3. Ukraina håller emot och fortsätter attackera Ryssland till den punkt att Rysslands existens står på spel. BOOM smäller atombomben och världen som vi känner den upphör att existera

Jag känner att jag måste gräva ett hål..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in