2026-07-28, 11:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja? Som jag ju skrev. Förstår inte riktigt vad du vill säga. Ryssland är något av en "själv-kolonialmakt" och som sådan har ryssarna spridit sig (inte minst under sovjettiden, med tvång) och fått delrepublikernas befolkning att sprida sig, så det finns inga majoriteter någonstans (som inte är ryssar, dvs).

Jag vet alltså inte riktigt vad du menar med "det stora problemet är att Sovjet inte delades upp i tillräckligt många delar". Det låter som om det var något som någon kunde göra, men som inte gjordes. För mig hade gärna västmakterna fått gå in och med våld dela upp Ryssland en gång för alla, men prognosen för att något sådant ska lyckas är mycket låg om inte viljan finns där. Och hela den ryska befolkningen (alltså inte bara "etniska" ryssar, utan alla) är djupt de-politiserat, apatiskt och har en relation till makten som gör att det egentligen inte finns något intresse för vem som styr vad och hur. Alla försöker bara distansera sig snarare. Genomsnittsryssen skulle inte bry sig ett dugg om Ukraina magiskt tågade in i Moskva, tog centralmakten och döpte om allt till "Storukraina". De flesta f.d. ryssar, numera storukrainare, skulle bara rycka på axlarna.

Sovjet föll sönder enligt gamla etablerade linjer, där det fanns sovjetiska SSRs som faktiskt hade nationella identiteter (som Ukraina, Balrikum, Georgien, etc) och relativt nyligen hade varit egna länder. Men de regioner, speciellt i östra Ryssland, som inte känt till någon centralmakt efter mongolerna tills moskoviterna började breda ut sig under 1600, 1700 och 1800-tal, har inte alls den relativt moderna historien av nationalstater och nationell identitet.

Det har skrivits ganska mycket om detta, och om hur ett kollapsande Ryssland skulle kunna se ut, och jag är då rakt ingen expert på detta, men jag förstår att man inte kan beskriva det som om någonting magiskt skulle dela upp Ryssland i "rätt" antal småstater. Glöm som sagt inte Tsaren, Sovjets och kanske framförallt Stalins tvångsförflyttningar, som smetade ut etniska gränser, suddade bort lokal gemenskap och historia och enbart de som faktiskt var riktiga länder som Ukraina och Georgien, Baltstaterna, etc, ganska enkelt kunde återbilda sina stater då det fanns gemensam historia, gemensamt språk, gemensam kultur och där allt detta gemensamma var unikt och kvalificerat "icke-ryskt" (mycket av det vi till vardags kallar för "rysk kultur" är ju i själva verket approprierad kultur från andra stater som det ryska imperiet har erövrat snarare än koloniserat).

Så, jag förstår helt enkelt inte vad du menar. Eller jo, jag förstår att det vore bra om Ryssland kunde bli till flera mindre (och normala) stater, men inte hur du tänker dig att det ska gå till, skulle ha gått till och vem som ska göra det.

Det fanns exempel på utbrytarstater som inte fick bryta sig loss. Tjetjenien och Basjkirien är ett par exempel på detta. Ryssland hade kunnat vara marginellt mindre än vad det är idag. Det är ingen lätt uppgift att dela upp Ryssland, även om det finns försök.

Efter Ryssland har erkänt sin förlust i Ukraina, behöver omvärlden tvinga Ryssland att dela upp sig.
Citera
2026-07-28, 12:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det fanns exempel på utbrytarstater som inte fick bryta sig loss. Tjetjenien och Basjkirien är ett par exempel på detta. Ryssland hade kunnat vara marginellt mindre än vad det är idag. Det är ingen lätt uppgift att dela upp Ryssland, även om det finns försök.

Efter Ryssland har erkänt sin förlust i Ukraina, behöver omvärlden tvinga Ryssland att dela upp sig.

Bäst vore om konsekvenserna inom Ryssland efter ett förlorat krig blev att Ryssland spricker av sig självt, ungefär som Östblocket och Sovjetunionen gjorde mellan 1989-1991. Om det sker, så minskar risken att det etableras någon slags dolkstötslegend efteråt, att det skulle ha orsakats av ondsinta krafter utifrån. Emellertid, kan det likväl behöva uttryckas utifrån att det vore önskvärt för framtida relationer att Ryssland uppdelas i mindre områden.

För egen del skulle jag kunna tänka mig någon slags modern efterföljare till handelsrepubliken Novogorod, eller motsvarande. Men, jag medger förstås att detta önskvärda har allt för låg sannolikhet för att uppfyllas. Men, man vet aldrig...
Citera
2026-07-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
"Vartannat" får nog ses som en ganska ansenlig statistisk underdrift: [spoiler]
^Det blir väldigt tydligt att enda gången uralmongolerna är omedvetet sanningsenliga är när de inte ens själva förstår att de är det...
Lort-orcherna har använt sig av det där i över ett sekel... Men i övrigt har du naturligtvis fullkomligt rätt!
Den här sortens oärliga och bakvända "resonemang" och narrativ är närmast typiskt för churka-postandet här på Flдshbдck, för på vilket vis menar de att Kina skulle bedriva militära anfall och annekterings-kampanjer mot Europa...? Ivan får skylla sig själv när CCP kommer:
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/under-new-map-china-claims-russian-island/articleshow/103293492.cms?from=mdr
Under new map, China claims Russian island

Men kineserna byggde ju murar historiskt för att skydda sig mot norrifrån kommande barbarers ideliga rövartåg ner i det tätbefolkade välmående Kina.
Som jag ser det har kinesiska erövringar av grannländer följande prioritet.
1. Taiwan.
2. Hela Korea.
3. Hela Japan.
4. Kanske därefter delar av Sibirien.
Citera
2026-07-28, 12:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men kineserna byggde ju murar historiskt för att skydda sig mot norrifrån kommande barbarers ideliga rövartåg ner i det tätbefolkade välmående Kina.
Som jag ser det har kinesiska erövringar av grannländer följande prioritet.
1. Taiwan.
2. Hela Korea.
3. Hela Japan.
4. Kanske därefter delar av Sibirien.
Jo, fast murarna och allt skydd mot de norra barbarerna var ju under en tid då Kina var självförsörjande både med livsmedel och naturresurser. Nu är de inte det längre då Kinas folkmängd ökat radikalt. Nu är Kina mer i behov av land än av mer befolkade områden om man ser det rent strategiskt.
Citera
2026-07-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, fast murarna och allt skydd mot de norra barbarerna var ju under en tid då Kina var självförsörjande både med livsmedel och naturresurser. Nu är de inte det längre då Kinas folkmängd ökat radikalt. Nu är Kina mer i behov av land än av mer befolkade områden om man ser det rent strategiskt.

Men ett land som Mongoliets export är över 90% till Kina.
Sen bor det faktiskt ca dubbelt så många etniska mongoler i Kina (främst i provinsen Inre Mongoliet) som i landet Mongoliet.
Så ett kinesiskt Mongoliet, detta är inte alls särskilt långsökt!
Citera
2026-07-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Ja, vem vill egentligen vara på Rysslands och Nordkoreas sida i framtiden?
Moretex . . . Psykseglaren . . . och andra.
Dom ger aldrig upp.
Citera
2026-07-30, 10:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bäst vore om konsekvenserna inom Ryssland efter ett förlorat krig blev att Ryssland spricker av sig självt, ungefär som Östblocket och Sovjetunionen gjorde mellan 1989-1991. Om det sker, så minskar risken att det etableras någon slags dolkstötslegend efteråt, att det skulle ha orsakats av ondsinta krafter utifrån. Emellertid, kan det likväl behöva uttryckas utifrån att det vore önskvärt för framtida relationer att Ryssland uppdelas i mindre områden.

För egen del skulle jag kunna tänka mig någon slags modern efterföljare till handelsrepubliken Novogorod, eller motsvarande. Men, jag medger förstås att detta önskvärda har allt för låg sannolikhet för att uppfyllas. Men, man vet aldrig...

Ja, att de splittras inifrån är att föredra.
Citera
2026-07-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men ett land som Mongoliets export är över 90% till Kina.
Sen bor det faktiskt ca dubbelt så många etniska mongoler i Kina (främst i provinsen Inre Mongoliet) som i landet Mongoliet.
Så ett kinesiskt Mongoliet, detta är inte alls särskilt långsökt!

Eller ett "mongolskt" kina... "Egentligen" så borde väl större delen av vad du kallar kina (och även ryssland , för den delen) lyda under Ulan Batoor, ty så var ju fallet tidigare i historien, eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Citera
2026-07-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Eller ett "mongolskt" kina... "Egentligen" så borde väl större delen av vad du kallar kina (och även ryssland , för den delen) lyda under Ulan Batoor, ty så var ju fallet tidigare i historien, eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Djingis Kahn och hans efterträdande mongoler erövrade och styrde mycket riktigt bl.a. Kina.
Men hur gick det sedan med det mongoliska styret i Kina?
Jo dessa ledande mongoler blev efter några generationer helt vanliga kineser!
Citera
2026-07-30, 19:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Ja, att de splittras inifrån är att föredra.

Helt säkert. Att undvika möjligheter till dolkstötslegender är viktigt, men också för att det så klart vore så mycket billigare för Väst, i alla dess avseenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in