2026-07-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det gör jag iofs. inte.

En yrkeskunnig arbetare inom fordonsmekanik, högspänningsanläggningar etc. kan rimligen förhandla sig till en betydligt bättre ingångslön än någon som har flummat runt fem år och läst olika humaniorakurser i intersektionell teori eller postkoloniala perspektiv. I en marknadsekonomi så får du den lön som någon annan är beredd att betala för din arbetskraft. Det kvittar om du är en analfabet eller professor (förutsatt att analfabeten är duktig på någonting och professorn är en intellektuell lallare).

Hur ser familjebilden ut? Kravlös och överbeskyddande moder samt oengagerad/frånvarande fader?

Nä, faktiskt inte, oklart var det spårade ur ...
Citera
2026-07-25, 10:15
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Enkelt, företagaren som ska flytta sitt företag eller delar av företaget mister i samband med detta sin rättighet att bedriva företag i sverige, så att dom fina svinen inte kan flytta produktionen till ett låglöneland samtidigt ha huvudkontoret i sverige, utan hela företaget måste flytta, inte bara en del.

Då blir dom fina svinen tvungna att bo i det fattiga land som dom vill utnyttja människor i och hur ska den fine då kunna springa runt och glänsa när hen befinner sig i ett riktigt fattigt skitland.

Alla västvärldens företag borde förbjudas att flytta sina företag bara för att kunna utnyttja människor ännu billigare, det är så äcklande med alla dessa svin som vill leva av andras slit.
Det finns grindsamhällen i Brasilien där de rika skapar välmående öar mitt i det kaos som finns runtomkring. Vid inpassagerna finns det vakter och kameror m.m.

Vill du förbjuda företag att flytta utomlands så måste du förbjuda företag att både lägga ned inrikes verksamheter och starta upp filialer i utlandet. Jag vet inte om något land idag har den typen av lagar. Kina som styrs av ett kommunistparti har det inte. Du kanske kan höra av dig till något kommunistiskt mikroparti för att diskutera dina idéer.

Vad lever du själv av? Du verkar ha väldigt mycket åsikter om de som lever av andras slit, som du uttrycker det. Hur försörjer du dig själv? Jobbar du heltid? Går du på bidrag?
Citera
2026-07-25, 10:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
För det första, varför heter han Viggo vem kommer ens på att döpa sitt barn till det namnet?
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Heter man Viggo är man född till lallare och loser.
Jag vet inte riktigt vad man vill uppnå med den här typen av kommentarer. Viggo är väl ett namn som jag först kan minnas från Viggo i Rederiet, en rätt så kantig karaktär. Om hans föräldrar har döpt honom efter en fiktiv karaktär i Rederiet kan det tyda på låg samhällsklass. Problemet för Viggo är väl dock inte hans namn, utan andra saker som kan komma av att ha underklassbakgrund så som: oengagerade föräldrar, bristande vägledning och obefintliga förebilder i den nära sociala omgivningen. Namnet Viggo blir väl lite som tidigare generationer av y-namn och ie-namn så som Tommy, Johnnie, Conny etc.

Hade Viggo valt att gå fordonslinjen och blivit duktig på att mecka med bilar så hade nog inte hans namn varit ett stort hinder. Jag står fast vid att hans största problem är att han gick media och oironiskt trodde att det skulle ge något, samt helt orealistiska förväntingar på AF.
Citera
2026-07-25, 10:52
Avstängd
Citat:
Jag vet inte riktigt vad man vill uppnå med den här typen av kommentarer. Viggo är väl ett namn som jag först kan minnas från Viggo i Rederiet, en rätt så kantig karaktär. Om hans föräldrar har döpt honom efter en fiktiv karaktär i Rederiet kan det tyda på låg samhällsklass. Problemet för Viggo är väl dock inte hans namn, utan andra saker som kan komma av att ha underklassbakgrund så som: oengagerade föräldrar, bristande vägledning och obefintliga förebilder i den nära sociala omgivningen. Namnet Viggo blir väl lite som tidigare generationer av y-namn och ie-namn så som Tommy, Johnnie, Conny etc.

Hade Viggo valt att gå fordonslinjen och blivit duktig på att mecka med bilar så hade nog inte hans namn varit ett stort hinder. Jag står fast vid att hans största problem är att han gick media och oironiskt trodde att det skulle ge något, samt helt orealistiska förväntingar på AF.

Viggo kanske inte ville bli en lågbetald fordonsmekaniker?
Har den tanken aldrig slagit dig att människor kanske inte vill utbilda sig inom skit för att sedan få en skitlön, förstår du verkligen inte sådana saker?
Citera
2026-07-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Så din lösning är alltså att människor som bor här inte ska få en chans att komma in på arbetsmarknaden, utan att jobben ska flyttas ut?
Framtiden för Sverige är inte fler industrijobb för lågutbildade eller Mc-jobs nej. Det vi behöver i form av sådana jobb har dessutom fallit ner i standard pga. invandring från shithole countries. Se bara på hemtjänst eller i serviceyrken. Saker har blivit sämre inte bättre där.
Citera
2026-07-25, 11:00
Medlem
Citat:

Håller med om att namndiskussionen är trams då det inte är nåt han själv valt utan ansvaret för det är hans föräldrar.

Men gällande gymnasievalet så ligger en stor del av ansvaret på lilla Viggo. Programmet är en studieförberedande utbildning med mål att studenterna ska fortsätta på högskola eller universitet. Hade han gått fordon, el, bygg eller någon annat yrkesprogram så hade han med största sannolikhet inte varit i den situation han är i idag.

För att vara ärlig så förstår jag inte hur det tillåts att linjer som media och estet finns. Är det något annat program som leder till så dåliga förutsättningar för arbetslivet som de?
Citera
2026-07-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ja, där tycker vi uppenbarligen olika. Jag anser förvisso att tonåringen är den som väljer, men man kan definitivt kräva mer av föräldrar och SYO-konsulenter. Föräldrar som själva har upplevt 1990-talskrisen borde ha mer vett i skallen än att säga åt sin son att han kan flumma runt med media om han tycker att det är skoj.

Sen borde SYO och andra instanser faktiskt knuffa unga i rätt riktning. Om en tonåring väljer media så tycker jag t.o.m. SYO borde ringa till föräldrarna och fråga om de är medvetna om att ungdomen håller på att kasta bort tre av sina bästa år på en flumlinje.

Att kalla gymnasiet för "tre av sina bästa år" är mest en klyscha. Frågan är inte om åren var roliga eller jobbiga, utan om det är rimligt att beskriva ett utbildningsval som att man "kastat bort" tre år. Det tycker jag är en överdrift.

Man får kunskaper, mognar och kan dessutom komplettera eller byta bana senare.

Viggo är 19 år. Hans liv är knappast "avgjort" av ett gymnasieval. Han valde ett gymnasieprogram som han trivdes med och som han faktiskt slutförde. Ett fullständigt gymnasiebetyg är en grundläggande kvalifikation för de allra flesta jobb, oavsett vad du läste.
Citera
2026-07-25, 11:05
Medlem
Citat:
Har den tanken aldrig slagit dig att människor kanske inte vill utbilda sig inom skit för att sedan få en skitlön, förstår du verkligen inte sådana saker?

Så det är bättre att vara arbetslös och med noll inkomst än att bli bilmek?

Han hade även kunnat gå t.ex. vårdprogrammet och sedan jobbat några år som uska för att sedan utbilda sig till sköterska vilka har hyfsad bra löner.
Citera
2026-07-25, 11:07
Medlem
Vad Viggo borde göra är att titta på yrkeshögskolor alternativt arbetsmarknadsutbildningar via AF som han skulle kunna gå. Det vill säga om han inte kan tänka sig att hoppa på högskola eller universitet.
Citera
2026-07-25, 12:30
Medlem
Citat:
Vägarna in på arbetsmarknaden blir både färre och sämre. Just därför bör någonting göras så att folk kan försörja sig i framtiden.
och vad hjälper det när både EU och regeringen gör tvärtom genom att öppna dörrarna för indier i hundratusentals med kassa betyg och utbildningar som garanterat får jobben enbart för att de accepterar skit, dåliga löner och inte är fackligt anslutna?

De som får arbeten idag är inte de som har bra utbildning, god arbetsvilja, utan de som har kontakter eller som är utlänningar och som är villiga att ta svartjobb med noll krav. Hur kommer regeringens dörröppnare för indier att påverka när vi nu har mellan 1/2 miljon till en miljon av analfabeter att hjälpa?
Citera
2026-07-25, 12:39
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Men gällande gymnasievalet så ligger en stor del av ansvaret på lilla Viggo. Programmet är en studieförberedande utbildning med mål att studenterna ska fortsätta på högskola eller universitet. Hade han gått fordon, el, bygg eller någon annat yrkesprogram så hade han med största sannolikhet inte varit i den situation han är i idag.
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Att kalla gymnasiet för "tre av sina bästa år" är mest en klyscha. Frågan är inte om åren var roliga eller jobbiga, utan om det är rimligt att beskriva ett utbildningsval som att man "kastat bort" tre år. Det tycker jag är en överdrift.

Man får kunskaper, mognar och kan dessutom komplettera eller byta bana senare.

Viggo är 19 år. Hans liv är knappast "avgjort" av ett gymnasieval. Han valde ett gymnasieprogram som han trivdes med och som han faktiskt slutförde. Ett fullständigt gymnasiebetyg är en grundläggande kvalifikation för de allra flesta jobb, oavsett vad du läste.
Citat:
Vad Viggo borde göra är att titta på yrkeshögskolor alternativt arbetsmarknadsutbildningar via AF som han skulle kunna gå. Det vill säga om han inte kan tänka sig att hoppa på högskola eller universitet.
Viggo var 16 år och då kanske man inte vet så mycket. Hans föräldrar och SYO verkar dock ha varit helt ointresserade av att hindra eller förmana honom från att gå media av det vi vet (hade läget varit annat så hade de ju kunnat gå ut i media och uttala sig).

Går man media på gymnasiet så har men an jättedålig position på marknaden, så är verkligheten. Att man själv vill bli TV-ankare betyder inte att det är en mänsklig rättighet att få en anställning som det av SVT. Ger man sig med berått mod in i en övermättad bransch så måste man vara beredd att jobba stenhårt och förmodligen suga av några personer för att ens få ett okvalificerat mediejobb.

Det enda som möjligen hade kunnat vara försvarbart vore om Viggo själv tänkte bli någon form av frilansjournalist lite som Joakim Lamotte eller Nicka Alinia, då kunde han kanske fixa videoredigering av sina egna inspelningar och börja ta emot swishar från folk. Någon sådan ambition verkar han inte ha haft.

Ska Viggo gå AF:s utbildningar så motsvarar dessa ungefär gymnasienivå så då var tre år på media definitivt bortkastat om han ska bli plåtslagare. Ska han gå vidare till högskola så kan det förstås gå, men han kan behva tekniskt basår för många av de bättre programmen. Även där var media ett dåligt val. Viggo får nog helt enkelt acceptera att han nu tvingas äta upp sitt forna intresse för framtiden. Förhoppningsvis löser det sig för honom, men han verkar inte ha engagerade föräldrar tyvärr så frågan är vad han ska göra.

Citat:
För att vara ärlig så förstår jag inte hur det tillåts att linjer som media och estet finns. Är det något annat program som leder till så dåliga förutsättningar för arbetslivet som de?
De borde bara läggas ned rakt av, alternativt bantas ned enormt eller liknande åtgärd. Det här håller inte.
Citera
2026-07-25, 12:44
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Framtiden för Sverige är inte fler industrijobb för lågutbildade eller Mc-jobs nej.
Jo, alla som sket i skolan måste ha någonstans att ta vägen. Det kan även behövas skoputsare och andra enkla jobb som dessa kan ta, sedan får de väl leva på gröt och grönsaker i en betonglåda med delad dusch i korridoren/trapphuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
och vad hjälper det när både EU och regeringen gör tvärtom genom att öppna dörrarna för indier i hundratusentals med kassa betyg och utbildningar som garanterat får jobben enbart för att de accepterar skit, dåliga löner och inte är fackligt anslutna?
Tidöregeringen har gjort det svårare för arbetskraftsinvandring från utom EU, även om man kan kritisera det för att det är för lite och för sent.

Är det dåligt läge så borde det finnas ännu starkare orsak att plugga någonting vettigt i stället för att lalla runt med media i tre år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in