Citat:
Ursprungligen postat av
Parongatan
Min tanke också. Det är alltid svårt att gå in i debatt med en sörjande förälder. Vi får se vad polisutredningen kommer att visa. Om den styrker mammans uppfattning att hennes son framförde sitt fordon helt enligt reglerna. Eller om det finns minsta form av substans i att hennes son och dennes vänner betedde sig regelvidrigt på vägen. Körde på bakhjulet och filmade körningen. Inte för att det på något sätt ursäktar den unge mannen som eventuellt kört alldeles för fort och vårdslöst på vägen. Och som körde ihjäl Milton. Vi får se helt enkelt.
Som jag påpekat tidigare i tråden...
Det är oerhört osannolikt att den döde "framförde sitt fordon helt enligt reglerna".
Hur vet jag det? Motorcykeln är en KTM 125 EXC av 2009 års modell. Det är i grunden en tävlingsmotorcykel som är konstruerad för en motoreffekt kring 25kW, att jämföra med den lagliga gränsen på 11kW för lätt MC. Att den är ganska gammal är bara en fördel för den som vill köra fort, eftersom utsläppskraven på den tiden var betydligt lägre och motorerna/avgassystemen kunde konstrueras för högre effekt.
Denna motorcykel kräver MYCKET underhåll! Man mäter inte drift i antal körda mil, utan i antal körda timmar. Där en normal vägmotorcykel kan gå i 10 år och 1000 mil med i princip enbart oljebyte varje år, ska den här som exempel enligt tillverkarens rekommendationer ha ny kolv efter 50 körda timmar! Det är ett helvetes jobb att hålla den igång, och enda anledningen till att man är beredd att lägga ner det jobbet är att motorcykeln är enkel att trimma så att motorn levererar effekt avsedd för cross/enduro-tävlingar.
Min gissning är att motoreffekten låg kring 25kW. Därmed får den inte köras på A1-kort. (= Lätt MC)
Eftersom tjänstevikten bara är 99kg och gränsen för A2-kort ("mellanklass"-MC) är max 0,2kW/kg så får den inte heller köras på A2-kort, som är det MC-kort man får ta när man är 18 år. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt är ju för högt, kring 0,25 kW/kg.
Det betyder att den här motorcykeln kräver A-behörighet (= tung MC), vilket man måste vara 24 år för att få ta. (Alternativt 20 år om man dessförinnan haft A2-behörighet i minst 2 år.)