2026-07-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag håller med dig med förbehåll till sista meningen som jag vill ändra till:
"Men det känns som att det var två vårdslösa personer som lyckligtvis träffades på vägbanan."

Hade inte en ung kille fått ta ut sin mc och fara runt på natten hade denna olycka inte skett. Hade han inga regler hemma?

Vägarna är till för alla men överträdare finns överallt. Om bilen körde i 200 knyck är bara det vansinne. Som skrivits ovan, så kan man undra varför dessa två råkat träffa på varandra. Eller hörde de ihop?
Citera
2026-07-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Absolut, jag har inte heller sett någon stabil källa för att bilen färdades i 200km/h jag ville bara delge mina tankar kring vad jag tycker om en situation där det händer antar jag.

Jag pratade om det tidigare i tråden, eftersom det verkar hyfsat stabilt att killen stegrade på motorvägen när det hände så lär han kört i max 70km/h och om bilen ligger i 110km/h så sker närmandet väldigt fort och kollisionen blir stark.

Aktuell hastighetsbegränsning på platsen är 90 km/h pga asfalteringsarbeten (nyligen avslutade) Normal hastighetsbegränsning 100 km/h
Citera
2026-07-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bilen var en 2014 års modell, ur minnet. Alltså 12 år gammal i skrivande stund. Inköpsvärde max ett par tre hundra tusen eller så.

Nej, ca 500 000 :-, kostar en tjugoåring ca 6500 i försäkring per månad, därav skriven på mamman.

” Annons
2025-06-15
Fordonet utannonserad för 549 900 kr med en angiven mätarställning på 9 249 mil.”
Citera
2026-07-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om någon som sett filmen från olyckan hade det varit bra att få läget innan olyckan beskrivet lite närmare. Av det jag läst i tråden tror jag att det är ren spekulation att pojken skulle ha kört på bakhjulet vid olyckan. Enligt mamman ska pojken ha kört "lagligt". Vi får förmoda att det betyder 2 hjul och inte över hastighetsbegränsningen.

Det finns i så fall inte några uppenbara förmildrande omständigheter för bilföraren. Han körde på någon bakifrån som dog och kommer att bli fälld för vållande till annans död.

Jag tror mer att mamman syftar på att man med en A1-MC får lov att köra på motorväg.
Det lär ha varit tjafs kring att "moppar inte får köra på motorväg" vid tidigare tillfälle.
Citera
2026-07-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Min tanke också. Det är alltid svårt att gå in i debatt med en sörjande förälder. Vi får se vad polisutredningen kommer att visa. Om den styrker mammans uppfattning att hennes son framförde sitt fordon helt enligt reglerna. Eller om det finns minsta form av substans i att hennes son och dennes vänner betedde sig regelvidrigt på vägen. Körde på bakhjulet och filmade körningen. Inte för att det på något sätt ursäktar den unge mannen som eventuellt kört alldeles för fort och vårdslöst på vägen. Och som körde ihjäl Milton. Vi får se helt enkelt.

Som jag påpekat tidigare i tråden...

Det är oerhört osannolikt att den döde "framförde sitt fordon helt enligt reglerna".

Hur vet jag det? Motorcykeln är en KTM 125 EXC av 2009 års modell. Det är i grunden en tävlingsmotorcykel som är konstruerad för en motoreffekt kring 25kW, att jämföra med den lagliga gränsen på 11kW för lätt MC. Att den är ganska gammal är bara en fördel för den som vill köra fort, eftersom utsläppskraven på den tiden var betydligt lägre och motorerna/avgassystemen kunde konstrueras för högre effekt.

Denna motorcykel kräver MYCKET underhåll! Man mäter inte drift i antal körda mil, utan i antal körda timmar. Där en normal vägmotorcykel kan gå i 10 år och 1000 mil med i princip enbart oljebyte varje år, ska den här som exempel enligt tillverkarens rekommendationer ha ny kolv efter 50 körda timmar! Det är ett helvetes jobb att hålla den igång, och enda anledningen till att man är beredd att lägga ner det jobbet är att motorcykeln är enkel att trimma så att motorn levererar effekt avsedd för cross/enduro-tävlingar.

Min gissning är att motoreffekten låg kring 25kW. Därmed får den inte köras på A1-kort. (= Lätt MC)

Eftersom tjänstevikten bara är 99kg och gränsen för A2-kort ("mellanklass"-MC) är max 0,2kW/kg så får den inte heller köras på A2-kort, som är det MC-kort man får ta när man är 18 år. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt är ju för högt, kring 0,25 kW/kg.

Det betyder att den här motorcykeln kräver A-behörighet (= tung MC), vilket man måste vara 24 år för att få ta. (Alternativt 20 år om man dessförinnan haft A2-behörighet i minst 2 år.)
Citera
2026-07-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Nej, ca 500 000 :-, kostar en tjugoåring ca 6500 i försäkring per månad, därav skriven på mamman.

” Annons
2025-06-15
Fordonet utannonserad för 549 900 kr med en angiven mätarställning på 9 249 mil.”

Ännu en skenregistrerad bil i en våldsam krasch med dödsoffer.
Citera
2026-07-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag tror mer att mamman syftar på att man med en A1-MC får lov att köra på motorväg.
Det lär ha varit tjafs kring att "moppar inte får köra på motorväg" vid tidigare tillfälle.

Fordonet kanske fick framföras på motorväg, men det är osannolikt att det var en A1-MC. (Se mitt inlägg ovan.) Jag tror inte att hojen hade gått igenom en besiktning det skick den kördes heller.
Citera
2026-07-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ännu en skenregistrerad bil i en våldsam krasch med dödsoffer.

Inte på långa vägar så "skenregistrerad" som motorcykeln, dock...
Citera
2026-07-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det vet vi inte ännu.

Vi vet inte om han körde på samma sätt vid själva olyckan. Det får utredningen visa. Finns det filmmaterial som visar hela händelseförloppet och att det skett en regelvidrig körning, är saken klar. Vi får se helt enkelt.

Hans kompis som var med har skrivit på Tiktok: Han blev påkörd i väldigt orimlig hastighet rakt framför mig. Bilen körde långt över 200 km/h och Mil*on hade både baklampa som var vinklad för att ses bättre på bakhjulet och en bra framlampa.
Citera
2026-07-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Fordonet kanske fick framföras på motorväg, men det är osannolikt att det var en A1-MC. (Se mitt inlägg ovan.) Jag tror inte att hojen hade gått igenom en besiktning det skick den kördes heller.

Jag såg det.
Det är en korrekt iakttagelse, och knappast någon av KTMs tävlingsmodeller körs i det skick som dom säljs.

På kontinenten har det uppmärksammats att ÅF har varit behjälpliga med att "återställa" hojar i samband med försäljning.

Citat:
Motorcykeltillverkaren KTM anklagas nu för att ha sålt olagliga hojar. Det sägs att de skeppar strypta hojar bara för att de ska bli godkända för gatbruk, men att handlarna därefter låser upp effekten innan kunderna får sina hojar. Om hojarna skulle behålla sin strypning skulle de bara hålla i två mil innan motorn hade rasat.

https://feber.se/fordon/ktm-anklagas-for-att-ha-salt-olagliga-motorcyklar/492404/
Citera
2026-07-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Inte på långa vägar så "skenregistrerad" som motorcykeln, dock...

Jag är med på ditt resonemang med effekt och körkortsklass, och jag ser fnuttarna kring skenregistrerad. Men, var hojen reggad på någon annan än den huvudsaklige brukaren?
Citera
2026-07-25, 11:24
Medlem
Orkar ni se något riktigt tårdrypande så är det bara att klicka här:

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155522912335134&id=10155522 912335134

Milton, rimligen 6år gammal och tydligen med ett genuint MC-intresse redan där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in