2026-07-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Frågan är väl mer att varför lämnar systrarna sin pappa utan att först kolla puls/andning innan de sticker därifrån. De jobbar inom sjukvården och om de ville döda honom hade de väl gjort detta. Frågan är om de verkligen gjort detta. Barnbarnet känns inte tillförlitlig och inte hennes bror heller som dessutom själv kunde städa brottsplatsen. Varför hade barnbarnet problem att ta sig till sin morfar pga ett glas vin. Finns taxi att ringa. Varför undvek hon brottsplatsen och varför drack hon vin santidigt som hon själv var orolig för sin morfar efter gudstjänsten. Varför undvek både far och barnbarn att komma på bouppteckningen? Det borde vara en självklarhet att deltaga då de skrivit om ett testament. Personen sen som intygade att döttrarna inte satt på bänken på kyrkogården var ju det ärvande barnbarnet. Hur kan det vara trovördigt vittne med tanke på deras konflikt?
Självklart kan döttrarna ha varit i lägenheten och bråkat om arvet men grannarna hade inte hört mer än en duns och om det pågick en fajt i 20 minuter borde det hörts.
Märkligt att en donstol ger dessa 10 år medan andra som mördar får betydligt mindre.
Dessutom var finns bevis att de är skyldga.

"Märkligt att en domstol ger dessa 10 år medan andra som mördar får betydligt mindre" - Hur menar du nu? Straffskalan för mord är 10-18 år eller fängelse på livstid. Dessutom anger praxis att man vid "normal-mordet" skall utgå från 16 års fängelse och sedan gå uppåt till 18 år eller livstid om försvårande omständigheter föreligger (vilket det i princip alltid finns). Så vad du menar när du säger att folk som mördar får betydligt mindre än 10 år är obegripligt? (...och nu räknar jag inte med de minderåriga mördarna som har ungdomsrabatt)
Citera
2026-07-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
De vittnade inte att de sett systrarna men att de sett mågon vara där och gubben pekade ut systrarna

Det är ju en ren spekulation / lögn. Ingenstans i grannens vittnesmål berättar han att han sett någon där.

Bemöt med fakta, inte egna spekulationer.
Citera
2026-07-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorjkpg
Det är ju en ren spekulation / lögn. Ingenstans i grannens vittnesmål berättar han att han sett någon där.

Bemöt med fakta, inte egna spekulationer.

Du bara pratar i cirklar hela tiden. Det finns vittnen som
Sett personer i luva och hört balkongdörren smällas igen

Det finns också vittnen som varit på platsen där systrarna hävdat de varit under tiden och bekräftat att systrarna inte var på platsen

Ingen spekulation från min sida jag läste både fup och lyssnade på Krim podden
Citera
2026-07-23, 10:36
Medlem
De 2 är dömda och utgår ifrån att det är riktigt men var ska de avtjäna dteaffet och var är de nu?
Citera
2026-07-23, 19:13
Medlem
Fattar inte det här. Känner inte systrarna men OM de hade velat ta död på sin far så fattar i alla fall inte jag, varför de inte fullföljer. Varför ger de honom lite stryk och sen går därifrån? Naturligtvis kommer han ju att avslöja att det är dom som gjort det och de kommer att åka dit. VILL de hamna i fängelse?
De hade ju chansen att göra det "ordentligt" om de ville.
Mycket märkligt.....
Citera
2026-07-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BahamaBay
Fattar inte det här. Känner inte systrarna men OM de hade velat ta död på sin far så fattar i alla fall inte jag, varför de inte fullföljer. Varför ger de honom lite stryk och sen går därifrån? Naturligtvis kommer han ju att avslöja att det är dom som gjort det och de kommer att åka dit. VILL de hamna i fängelse?
Mycket märkligt.....

De trodde han skulle förblöda de visste han gick på blodförtunnande
Citera
2026-07-23, 22:28
Medlem
Citat:
Du bara pratar i cirklar hela tiden. Det finns vittnen som
Sett personer i luva och hört balkongdörren smällas igen

Det finns också vittnen som varit på platsen där systrarna hävdat de varit under tiden och bekräftat att systrarna inte var på platsen

Ingen spekulation från min sida jag läste både fup och lyssnade på Krim podden

Kring cirklar lämnar jag därhän.

Vem säger att dem sett personer i huva? Peka på sida i FUP alt tid i tingsrätten.

Jag har också lyssnat på Krimpodden, vilket är en pod gjord av 2 journalister som valt ut go bitar för att få lyssnare, oavsett så pratas det mig veterligen inte om någon i huva. Det grannen säger i tingsrätten är att han ser en annan granne som går med sin hund och ytterligare 2 personer ute på gatan ( som vid förhör i förundersökningen benämns som ungdomar).
Citera
2026-07-23, 22:30
Medlem
Citat:
De trodde han skulle förblöda de visste han gick på blodförtunnande

Din gissning igen? Eller har dem erkänt det nånstans som jag också missat? (Som mycket annat du skriver om)
Citera
2026-07-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorjkpg
Din gissning igen? Eller har dem erkänt det nånstans som jag också missat? (Som mycket annat du skriver om)

Nej de erkände aldrig sitt brott
Citera
2026-07-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Återigen, vad vi diskuterar här är inte om de är skyldiga eller inte. I vart fall är det inte mitt fokus. Frågan är om det är BEVISAT. Jag säger nej. Vi kan inte ha domstolar som dömer utifrån hur den misstänkte låter.

Hatkärringarna är dömda, det räcker och dom sitter bra där dom sitter
Citera
2026-07-25, 00:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BahamaBay
Mycket märkligt.....

Du förutsätter någon slags rationellt agerande (låt vara i en kriminell kontext) från två personer som befann sig i en starkt upphettad situation med rusande adrenalin. Ett misstag som ofta görs när det spekuleras i krimtrådar. Ytterst få människor är kapabla att fullständigt lugnt och kallblodigt ta livet av en annan människa. Det betyder bland annat att de kan förväntas fatta irrationella beslut (utifrån sitt eget intresse) under eller efter brottet.

Jag har inte läst FUP, men referaten ger för mig intrycket att systrarna kom dit i ett redan upphettat tillstånd, men sannolikt utan någon direkt plan att mörda sin pappa. Snarare tänker de sig att med påtryckningar och kanske hot få honom att ändra sig. Men i processen tappar en eller bägge besinningen så totalt att potentiellt dödligt våld blir följden.

Någonstans där kan man också utan problem tänka sig att det tar stopp. Kanske en av dom känner att det blivit för mycket och stoppar den andra. Kanske tänker de att han nog kommer att dö hursomhelst. Men i den stress och panik de antagligen befinner sig i fungerar de inte som kriminalromanens GM som iskallt dödar sitt offer för att den inte ska kunna skvallra. Ganska troligt lämnar de brottsplatsen tämligen abrupt.

Naturligtvis vet jag inte om det var ungefär så det hela gick till. Men utifrån hur människor - särskilt någorlunda vanliga såna - är funtade är det bra mycket troligare än en del andra hypoteser som lagts fram. Och som sagt inte alls "Mycket märkligt"
Citera
2026-07-25, 11:17
Medlem
Citat:
Finns vittnen utöver gubben
Alibi för systrarna saknas
Nej det gör ju inte det. Inte ett enda vittne som sett systrarna på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in