Citat:
Ursprungligen postat av
FuckSweden
Häromdagen köpte jag en ny diskmaskin. Döm om min förvåning när jag inför att jag skulle lossa på slangen och hade en hink bredvid för att tappa ur den. Det märkliga var att den var tom. Här trodde jag att den fungerade som en trädgårdsslang ute, det vill säga att vattnet fanns kvar i den tills man hade spolat ur allt i den andra änden.
Efter lite googlande kom jag fram till att ventilen i maskinen gör så att exakt rätt mängd vatten rinner genom slangen in i maskinen.
Jag har alltid trott att slangen likt trädgårdsslangen skulle vara ständigt fylld efter inkoppling och efter första diskprogrammet.
Jag läste också att vattnet inte kommer in via en pump, utan bara genom en ventil. Så jag undrar hur detta funkar, bildas det som ett vacuum eller tryck inne i slangen för att vattnet ska ta sig från vattenledningen till maskinen, eller något annat?
Du har väl en AquaStop längst ut på slangen som går in i diskmaskinen? Den öppnas elektriskt när maskinen "ska fyllas" med vatten och är annars alltid stängd.
Så om maskinen är strömlös eller inte kör ett diskprogram är ventilen stängd och det kan inte rinna något vatten ur slangen bakvägen, även om det finns vatten i slangen.
AquaStop är en säkerhetsfunktion, ifall något inne i diskmaskinen skulle börja läcka. Då kan det bara läcka när maskinen körs och alltså inte stå och läcka under lång tid om man är på jobbet eller rest bort till exempel.