2026-07-24, 21:21
Medlem
När det nu plusat ett par dagar, varför kan inte börsen då vara öppen i helgen?

Har gått back ungefär 40k under de senaste två veckorna, Boliden, Axfood, Astra Z. Är lyckligare när jag gör en månadslön på en dag. Och glad över att jag inte köpte in mig i vare sig Ellos eller SpaceX.

Vad tror ni om Securitas på måndag?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 21:28.
Citera
2026-07-24, 22:23
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilka minnesbolag handlar du med?

Nog tror jag att Iran-kriget kommer börja spela roll igen, ihop med att amerikanska 10-åringen stabiliserar sig över 5% och oljan runt 100 dollar fatet.
VM är över och snart är det helg = Skulle betta på att Trump har planerat att bomba en del i helgen.

MU är väl den stora. Men kör mest en etf, DRAM, som innehåller MU, Samsung, SK Hynix, SNDK, STX, WDC etc. Är rätt nervös nu iom att det blev en sån bajsdag för memory idag, vilket troligtvis leder till att koreanerna säljer av på måndagen innan USA-öppnar, och då åker allt memory-relaterat ner innan USA öppning.

Obligationsmarknaden börjar bli svettig men det är en bra bit kvar till 10-åringen ligger på 5%.
Citera
2026-07-24, 22:34
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
MU är väl den stora. Men kör mest en etf, DRAM, som innehåller MU, Samsung, SK Hynix, SNDK, STX, WDC etc. Är rätt nervös nu iom att det blev en sån bajsdag för memory idag, vilket troligtvis leder till att koreanerna säljer av på måndagen innan USA-öppnar, och då åker allt memory-relaterat ner innan USA öppning.

Obligationsmarknaden börjar bli svettig men det är en bra bit kvar till 10-åringen ligger på 5%.

KOSPI har tappat en tredjedel i värde. Det är svårt att fatta.

Trump gör allt för att jävlas med marknaden, hade folk haft hopp om framtiden hade chiprallyt fortsatt.

Nu får man se om det blir ytterligare ett skitår, även om DJ gått upp så har dollarn gått ner.

Man tycker två år av totalt kaos får räcka men faktum är att jag tror att hans väljare enbart lever på hat nu. När han straffar världen så jublar de.

Man får ha is i magen, alla företag visar spektakulära vinster, ändå är folk skitnervösa.

Jag lägger ansvaret för det helt på vita huset.

Skitdag som sagt.
Citera
2026-07-25, 14:17
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
8% av mitt kapital upp i år.
Spritt riskerna bra!

Dessutom fet avkastning på 60 tusen! Rekommenderar er alla att köpa Handelsbanken och Swedbank om man vill ha bra avkastning.
Citera
2026-07-25, 17:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Har backat ungefär 100k senaste två månaderna. Kör DRAM som Micron, Marvell, SK Hynix samt Western digital men har ett gäng med aktier i Intel och AMD också.
Surt som sagt men fundamenta är ju fortfarande väldigt positivt och jag hoppas att aktierna tar fart igen.
Nu har SK Hynix och Nvidia fått till ett rejält avtal med Sydkoreanska staten så jag hoppas på rejäla lyft nästa vecka.
https://news.skhynix.com/en/skhynix-nvidia-partnership-2026/
Citera
2026-07-26, 14:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Vad tror ni om börsen till veckan som kommer? Fortfarande ganska liten handel generellt på grund av sommaren men på AI-sidan så är jag intresserad utav hur marknaden reagerar på det enorma avtalet som Nvidia , SK Hynix och Broadcom har tecknat med Sydkorea…
Citera
2026-07-26, 14:40
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vad tror ni om börsen till veckan som kommer? Fortfarande ganska liten handel generellt på grund av sommaren men på AI-sidan så är jag intresserad utav hur marknaden reagerar på det enorma avtalet som Nvidia , SK Hynix och Broadcom har tecknat med Sydkorea…

Ha koll på hur priset beter sig vid EMA50 på 4H. Då får du svaret 👀
Citera
2026-07-26, 14:48
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilka minnesbolag handlar du med?
Boomen tror jag kommer fortsätta till 2026, som längst kanske till början av 2027, sett till aktiekurserna. Så länge Mag7 rapporterar ökat capex. Det bästa vore om det kom lite kommenterar om flaskhalsar och chipbrist i rapporterna.
Brasklapp att jag äger SK hynix.
Tror som du på ett nytt ATH under senhösten.

Nog tror jag att Iran-kriget kommer börja spela roll igen, ihop med att amerikanska 10-åringen stabiliserar sig över 5% och oljan runt 100 dollar fatet.
VM är över och snart är det helg = Skulle betta på att Trump har planerat att bomba en del i helgen.

Det har ju framkommit att flaskhalsarna med produkttionen av chip kommer fortsätta åtminstone tills 2030 med nuvarande utbyggnader av datacenters. Men frågan är väl hur oljan kommer påverka räntorna framöver så att räntan blir för hög för att fortsätta utbyggnaden av centren?
Som du skriver så är risken att kriget fortsätter och priserna på olja ligger över 100Usd över tid, då kan det bli illa.
Men å andra sidan, jag tror att Trump har press både bland sina väljare men framförallt bland bolagen på Wallstreet att avsluta kriget snarast möjligt.
Man skall komma ihåg att Trumps stora kassa är beroende av hur AI-bolagen (primary) presterar…
Citera
2026-07-26, 15:39
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
KOSPI har tappat en tredjedel i värde. Det är svårt att fatta.

Trump gör allt för att jävlas med marknaden, hade folk haft hopp om framtiden hade chiprallyt fortsatt.

Nu får man se om det blir ytterligare ett skitår, även om DJ gått upp så har dollarn gått ner.

Man tycker två år av totalt kaos får räcka men faktum är att jag tror att hans väljare enbart lever på hat nu. När han straffar världen så jublar de.

Man får ha is i magen, alla företag visar spektakulära vinster, ändå är folk skitnervösa.

Jag lägger ansvaret för det helt på vita huset.

Skitdag som sagt.
Det är ju helt galet vad volatilt Korea är. Upp och ner 5-10% per dag. Att jätteföretag som Samsung och SK Hynix kan ha så kraftiga svängningar från dag till dag utan några egentliga nyheter gör ju att man börjar ifrågasätta hela systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men å andra sidan, jag tror att Trump har press både bland sina väljare men framförallt bland bolagen på Wallstreet att avsluta kriget snarast möjligt.
Man skall komma ihåg att Trumps stora kassa är beroende av hur AI-bolagen (primary) presterar…
Ja utvecklingen av den personliga förmögenheten är ju vad som primärt styr Trump och hans beslut. Inte politik eller mellanårsval. Gång på gång har han ändrat beslut när det visat sig att marknaden reagerat negativt. Jag är övertygad om att han kommer att fortsätta att fatta beslut som driver på aktiekurserna för big tech.
Citera
2026-07-26, 17:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
8% av mitt kapital upp i år.
Spritt riskerna bra!

Dessutom fet avkastning på 60 tusen! Rekommenderar er alla att köpa Handelsbanken och Swedbank om man vill ha bra avkastning.

oj vad lite. Hur kan det ha gått så dåligt? Tycker mitt går ganska trögt men ligger kring 17-18% upp i år.
Citera
2026-07-26, 17:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
oj vad lite. Hur kan det ha gått så dåligt? Tycker mitt går ganska trögt men ligger kring 17-18% upp i år.

För jag satsar på fastigheter.
Dom är rätt kass nu.

Men aja....bara så livet är....

Men plus går jag dock.
Citera
2026-07-26, 18:03
Medlem
Klokhets avatar
BEAR GOLD 20 har varit synnerligen framgångsrik. Men nu ligger jag utanför marknaden och inväntar om det blir rörelse upp eller ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in