2026-07-24, 21:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Sist sonen behövde en dator fick jag väldigt goda råd härså jag tänkte fråga vad ni tror om denna sammansättning som han själv föreslagit till sin nästa dator:

MSI Pro B840-P WIFI
Samsung 990 M.2 NVMe SSD 2TB
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Phanteks Glacier One 360 M25 LCD Svart
Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse
Phanteks M25-120 G2 D-RGB Svart 3-Pack
Phanteks AMP GH 750W Gold Svart ATX 3.1
Phanteks Eclipse NV5 Svart MK II

Ser detta ut som en ok dator och är det komplett??
Tack på förhand om ni orkar kolla och svara?!!
Citera
2026-07-24, 21:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja bara grafikkortet kostar vad en normal dator gör. Jag menar det verkar mer vara en son i en ålder där han liksom kan sommarjobba kanske för att pröjsa själv. Eller är pengar inget problem finns det ju betydligt bättre.

Man blir lite mörkrädd faktiskt idag. När kids talar om kompletta speldatorer. De är priser på runt 70k som gäller... Efter ett par år är ju andra handsvärdet nera på väl under halva.
Citera
2026-07-24, 21:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja bara grafikkortet kostar vad en normal dator gör. Jag menar det verkar mer vara en son i en ålder där han liksom kan sommarjobba kanske för att pröjsa själv. Eller är pengar inget problem finns det ju betydligt bättre.
Han har sommarjobbat och kommer betala huvuddelen (eller i alla fall över hälften) själv!

Citat:
Man blir lite mörkrädd faktiskt idag. När kids talar om kompletta speldatorer. De är priser på runt 70k som gäller... Efter ett par år är ju andra handsvärdet nera på väl under halva.
Håller med - men fullt så dyrt är ju inte detta paket - det landar på strax under 30’
Citera
2026-07-24, 21:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Han har sommarjobbat och kommer betala huvuddelen (eller i alla fall över hälften) själv!

Håller med - men fullt så dyrt är ju inte detta paket - det landar på strax under 30’

Ok fint! Jo det är ju viktigt detta med att vara med själv. Läxan att jobba för det

Ok. Ja i semi då. Inte värsting. Det som saknas är ju spelmonitor och gamingmus. Sedan idag vill kids gärna ha gamingstol också. Likt gaming hörlurar. Det är minst 10k till det. För ett komplett paket. Sedan kommer ju spelen också att kosta.
Citera
2026-07-24, 21:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok fint! Jo det är ju viktigt detta med att vara med själv. Läxan att jobba för det

Ok. Ja i semi då. Inte värsting. Det som saknas är ju spelmonitor och gamingmus. Sedan idag vill kids gärna ha gamingstol också. Likt gaming hörlurar. Det är minst 10k till det. För ett komplett paket. Sedan kommer ju spelen också att kosta.
Tack - skärmar, tangentbord, lurar, mus, stol och även gamingbord har han redan så frågan gällde mest själva datorn. Vad tror du om komponenterna - är det ett ok paket eller finns det mer prisvärda kit att sätta ihop för de pengarna??
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-07-24 kl. 21:58.
Citera
2026-07-24, 22:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tack - skärmar, tangentbord, lurar, mus, stol och även gamingbord har han redan så frågan gällde mest själva datorn. Vad tror du om komponenterna - är det ett ok paket eller finns det mer prisvärda kit att sätta ihop för de pengarna??

Oki. Skärm kan dock vara ett probs med. Om det är skärm som inte håller med vid upplösning med den nya datorn. Sedan är stabilt Wifi A o O för gamers också.

Men finns ju alltid en upside. Om han blir grym på detta. Så är ju gaming idag en helt egen sport. Med extrema pengar till de som är bra.
Citera
2026-07-24, 22:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Oki. Skärm kan dock vara ett probs med. Om det är skärm som inte håller med vid upplösning med den nya datorn. Sedan är stabilt Wifi A o O för gamers också.
Tack :
- det får jag nog kolla upp - skärmarna har några år på nacken..

Citat:
Men finns ju alltid en upside. Om han blir grym på detta. Så är ju gaming idag en helt egen sport. Med extrema pengar till de som är bra.
Haha, ja det vore ju gött, men knappast något jag räknar med - dottern som fick en dyr hopphäst har inte dragit in en spänn till hushållet trots att man ser på tv hur de vinner både fina bilar och miljoner i prispengar 😂
Citera
2026-07-24, 22:13
Medlem
Dyrt men bra system. Redo för GNU+Linux också den dagen han tröttnar på Microslop, AMD brukar vara bättre på det här med drivrutiner och göra normalt sett mer strömsnåla produkter. Mycket grafikminne är bra för lokala AI modeller.

PSUn hade jag dock uppgraderat till platinum, då ett såpass dyrt system verkligen behöver pålitligt strömförsörjning utan obehagliga överraskningar som kan uppstå med ett framtida rödgrönt elnät. Glöm inte överspänningsskydd och kanske en UPS också som skydd mot strömavbrott.

Kan också varmt rekommendera Noctuas fläktar samt den största kylflänsen du kan hitta, det ger både passiv och aktiv knäpptyst kylning utan en massa krångel och läckage som ett vattenkylt system kan orsaka.
Citera
2026-07-24, 22:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tack :
- det får jag nog kolla upp - skärmarna har några år på nacken.

Det är responstid där som gäller. Det du får kolla efter om skärmen har.

Citat:
En bra responstid för gaming 2026 är 0,1 till 1 ms (GtG) för att helt undvika eftersläpningar och otydliga rörelser, så kallad ghosting. Moderna OLED- och QD-OLED-skärmar erbjuder i regel ner till 0,1 ms, medan snabba IPS- och VA-paneler ligger runt 1

Jag menar ett par år borde inte vara några probs. Det är ju om äldre med flera ms. Då blir ju liksom köpet av en ny dator mindre värt eftersom det släpar efter ändå

Citat:
Haha, ja det vore ju gött, men knappast något jag räknar med - dottern som fick en dyr hopphäst har inte dragit in en spänn till hushållet trots att man ser på tv hur de vinner både fina bilar och miljoner i prispengar 😂

Men man kan ju alltid hoppas
Senast redigerad av Zaedrews 2026-07-24 kl. 22:17.
Citera
2026-07-24, 22:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Dyrt men bra system. Redo för GNU+Linux också den dagen han tröttnar på Microslop, AMD brukar vara bättre på det här med drivrutiner och göra normalt sett mer strömsnåla produkter. Mycket grafikminne är bra för lokala AI modeller.

PSUn hade jag dock uppgraderat till platinum, då ett såpass dyrt system verkligen behöver pålitligt strömförsörjning utan obehagliga överraskningar som kan uppstå med ett framtida rödgrönt elnät. Glöm inte överspänningsskydd och kanske en UPS också som skydd mot strömavbrott.

Kan också varmt rekommendera Noctuas fläktar samt den största kylflänsen du kan hitta, det ger både passiv och aktiv knäpptyst kylning utan en massa krångel och läckage som ett vattenkylt system kan orsaka.

Tack - ett överspänningsskydd har vi men resten ska jag absolut se över!!
Citera
2026-07-24, 22:22
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:

Nej, men egentligen är det inte värt mer än 15'!
Citera
2026-07-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ser detta ut som en ok dator och är det komplett??
Du kunde väl frågat för tjugo år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in