2026-07-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
För mindre vikten i en hiss än en buss. Trångt utrymme.
Vet du hur stora hissarna ska vara? Om de ska rymma fyrtio personer tänker jag mig i alla fall tjugo kvadratmeter.
Citera
2026-07-24, 20:04
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Kan se detta kaoset framför mig. Kommer inte funka. Vet en hiss i nära anslutning till kollektivtrafiken som det tagit uppåt ett år att laga..

Flaskhals deluxe! Vad är det för jävla nötter som beslutar sånt här? Sannerligen inga som nyttjar tågtrafiken i vardagen!
Citera
2026-07-24, 20:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du hur stora hissarna ska vara? Om de ska rymma fyrtio personer tänker jag mig i alla fall tjugo kvadratmeter.
Lär inte vara 40 stycken i hissen sent om kvällarna.

Tänk dig om två gäng som supit mycket stöter på varandra. Efter fotbollsmatcher och saker. Nä det kommer hända en hel del i dessa hissar.
Citera
2026-07-24, 20:14
Medlem
Citat:
Lär inte vara 40 stycken i hissen sent om kvällarna.
Sant. Har för övrigt försökt hitta info om hissarna, och det jag kan hitta är 1 ton och arton personer i den första hissen som installeras, kommer inte ihåg var den var. Trettio sekunder tar färden till den djupaste station Sofia.

Hissarna har "glasväggar", nödtelefon och utrymningsvägar. Vad de menar med det senare förstår jag inte,
Kameraövervakning i hissar och hisshallar
Utrustade med nödtelefon
Flera utrymningsvägar
Brandsäkra utrymmen
Dubbla elmatningar – hissen går även vid strömavbrott
https://nyatunnelbanan.se/snabbhissar/

Tittar just nu på en film med Emma Newman på Sweco (fan, jag har ju aktier där :-) ) som ska förklara lite om hur det ska fungera.

Edit: Efter att ha tittat på film 1-3, 20-40 personer per hiss. Utrymningsvägar finns i form av plan längst hissarnas färdväg. Man ska ta hissen vid en eventuell brand. Det finns inget nödstopp i hissarna. Glasväggar blev till glasdörrar. Det verkar som att hissen går när det är lite lagom med folk i den, anpassat efter bland annat när på dygnet. Hissarna har lite koll på hur många som går av tunnelbanan och anpassar sig efter det.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 20:35.
Citera
2026-07-24, 20:33
Medlem
Hissarna kommer funka lika bra som tågen.
Citera
2026-07-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ofta brukar det vara typ tvärt om med godshissar. Max 1 ton eller 2 personer.

Det finns större hissar, tänk Willys och ICA Maxi som snabbt behöver få in grejorna.
Gamla industrihissar är i en klass för sig, går lite saktare men är 100 % pålitliga. Går i princip aldrig sönder men behöver väl lite tillsyn ibland.
Moderna hissar går sönder hela tiden. Det kan vara trånga dörröppningar och stöter man mot en kant det minsta med en lastad pall så räcker det ofta för att den skall stanna och inte går att få igång igen. Man måste tillkalla en serviceman som kanske inte kan komma direkt utan i värsta fall får man vänta i flera dagar.
Citera
2026-07-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det finns större hissar, tänk Willys och ICA Maxi som snabbt behöver få in grejorna.
Gamla industrihissar är i en klass för sig, går lite saktare men är 100 % pålitliga. Går i princip aldrig sönder men behöver väl lite tillsyn ibland.
Moderna hissar går sönder hela tiden. Det kan vara trånga dörröppningar och stöter man mot en kant det minsta med en lastad pall så räcker det ofta för att den skall stanna och inte går att få igång igen. Man måste tillkalla en serviceman som kanske inte kan komma direkt utan i värsta fall får man vänta i flera dagar.
Sa jag något om storleken?
Citera
2026-07-24, 20:46
Medlem
Citat:
Sa jag något om storleken?

Javisst, i inlägg 81.
Citera
2026-07-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Javisst, i inlägg 81.
Jag skrev,
Citat:
Ofta brukar det vara typ tvärt om med godshissar. Max 1 ton eller 2 personer.
Inte ett ord om storleken. Om du har åkt i en godshiss och tittat på skylten så vet du att den kan vara betydligt större än en personhiss men med skylten "Max 1 ton eller 2 personer".

Vi brukar alltid skratta åt den skylten när vi tar godshissen på jobbet.
Citera
2026-07-24, 20:57
Medlem
exoticspices avatar
Det här kommer bli bra. Förstår inte varför alla är så oroliga. Det är ju kul när det blir något nytt, det är ju spännande.

Efter några veckor har folk vant sig och tycker hissarna är toppen.
Citera
2026-07-24, 20:57
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Undrar hur mycket det kommer ske trakasserier i hissarna av sexuell natur av blattegängen?
I dina våta fantasier möjligen..
Citera
2026-07-24, 21:19
Medlem
Fantens avatar
Till att börja med så kommer väl dom här hissarna att ligga bakom spärrlinjen? Dom hissar som det pissas tenderar att vara såna som går från gatan ner till utanför spärrlinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in