2026-07-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad ska du själv rösta på?

Eventuellt blankt. Om jag röstar blir det till höger då vi absolut inte kan ha V och MP som styr Sverige, helt oacceptabelt.
Citera
2026-07-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Även om vi antar att samtliga dessa 300 000 analfabeter deltar i opinionsundersökningar och röstar på V, MP eller S förklarar det ändå inte hela tappet för Tidö. Att, som du gör, sticka huvudet i sanden och skylla på att väljarna är idioter är i mina ögon inte en tillfredsställande förklaring och jag tror tyvärr inte att den strategin vinner några val.

Det är ju en stor förklaring. Sen har vi kvinnorna som jag skrev, de har blivit ilurade av media att SD är ondskan själv. Många kvinnor har lämnat högern för att media säger åt dem vilka frågor som är viktigast; klimatet, tonårsutvisningar, Palestina osv.

SD och KD har inte tappat, det är jag säker på. M och L har tappat kvinnorna. Lägg till urvattnandet av svenskens röst så hamnar vi här.
Citera
2026-07-24, 18:44
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Givetvis är en skattesänkning en subvention. Brukar inte skattehöjningar kallas straffavgifter?

Nej, högkostnadsskyddet för läkemedel är en subvention där staten tar en del av kostnaden för läkemedel.

Att staten knullar dig aningen mindre i form av att skatten sänks är inte en subvention.
Citera
2026-07-24, 19:31
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Folkhemmet överträffade råkapitalismen på punkt efter punkt genom att förstå att mänsklig trygghet och jämlikhet inte är ekonomins fiender, utan dess starkaste drivkrafter. Den råa marknadskapitalismen bygger på idén att svält och osäkerhet tvingar fram prestationer, men den svenska modellen bevisade det exakt motsatta.

Rehn-Meidner-modellen och den extremt låga arbetslösheten drev upp produktiviteten till nivåer som en oreglerad marknad aldrig kunde nå. Genom den solidariska lönepolitiken tvingades företag att betala lika lön för lika arbete oavsett hur dåligt företaget gick. Det innebar att ineffektiva och omoderna företag slogs ut eftersom de inte kunde överleva på att dumpa lönerna, medan de mest produktiva och innovativa företagen fick en enorm konkurrensfördel. Arbetskraften slussades sedan snabbt om till de framgångsrika sektorerna via en aktiv arbetsmarknadspolitik och skolning. Resultatet blev en strukturell omvandling och en konstant produktivitetstillväxt som råkapitalismen, med sin fäbless för låglönekonkurrens och utnyttjande av billig arbetskraft, helt saknade mekanismer för.

Klassresorna under Folkhemmet nådde historiska nivåer och skapade en genuint bevisad meritokrati. När den statliga enhetsskolan infördes 1962 och studiemedlet CSN kom 1964 bröts det gamla klassarvet. För första gången i historien avgjordes en människas framtid av hennes faktiska begåvning och ambition, inte av föräldrarnas plånbok eller status. Forskning om social rörlighet visar entydigt att Sverige under denna period gick ifrån ett ståndssamhälle till ett av världens mest rörliga länder, medan råkapitalistiska länder bevarade sina arvsaristokratier där eliten föddes till sina positioner oavsett kompetens.

Den reella friheten som Folkhemmet erbjöd var direkt avgörande för både meritokratin och nyföretagandet. I ett råkapitalistiskt samhälle har bara de rika råd att ta ekonomiska risker, eftersom ett misslyckande innebär svält eller hemlöshet. Genom att garantera grundläggande trygghet som sjukförsäkring, a-kassa och barnomsorg vågade vanliga människor faktiskt ta chansen att studera, byta karriär eller starta egna företag. Den reella friheten gav befolkningen en ekonomisk krockkudde som frigjorde en enorm skaparkraft och innovationsförmåga som i en oreglerad kapitalism hålls fängslad av ren överlevnadsångest.

Arbetsmarknadsfreden var en annan monumental seger över råkapitalismen. Det oreglerade systemet präglas av konstant klasskrig, vilda strejker, lockouter och fysiska sammandrabbningar mellan arbetare och kapitalägare. Genom Saltsjöbadsavtalet 1938 ersatte Folkhemmet denna destruktiva kaosmodell med förhandlingar och samförstånd. Sverige gick från att ha varit ett av Europas mest strejkdrabbade länder till att få världens mest stabila arbetsmarknad. Medan råkapitalistiska länder förlorade miljontals arbetsdagar och enorma summor i utdragna konflikter, kunde den svenska industrin rulla oavbrutet med maximal kapacitet.

Till sist var den dramatiskt förbättrade folkhälsan en ren produktivitetsmotor som utklassade råkapitalismens syn på arbetaren. Genom att bygga bort snusk och trångboddhet med moderna bostäder, erbjuda gratis skollunch, utbyggd mödravård och avgiftsfri tandvård eliminerade Folkhemmet sjukdomar som tidigare sänkt hela befolkningars arbetsförmåga. En frisk, välmående och välnärd befolkning har högre närvaro, arbetar effektivare och lever längre. Råkapitalismen såg hälso- och sjukvård som en privat lyxvara för dem som hade råd, vilket resulterade i en kroniskt sjuk underklass och enorma produktivitetsförluster. Folkhemmet visade att investeringar i människors hälsa är den bästa ekonomiska investering en stat någonsin kan göra.

Högerpolitik flyttar makt och pengar från flertalet till ett fåtal.

Rent ekonomiskt gynnas enbart de rikaste 10–20 procenten markant av högerpolitik. Övriga 80–90 procent av befolkningen förlorar antingen direkt i plånboken eller indirekt genom sämre samhällsservice, längre vårdköer och ett svagare skyddsnät när krisen väl slår till.
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-07-24 kl. 19:35.
Citera
2026-07-24, 19:38
Medlem
Riksdagsvalet 2026 sker den 13:e september så varifrån har TS fått sina %-siffror? Det var åtskilliga år sedan som opinionssiffror speglade valresultatet.
Citera
2026-07-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Högerpolitik flyttar makt och pengar från flertalet till ett fåtal.

Rent ekonomiskt gynnas enbart de rikaste 10–20 procenten markant av högerpolitik. Övriga 80–90 procent av befolkningen förlorar antingen direkt i plånboken eller indirekt genom sämre samhällsservice, längre vårdköer och ett svagare skyddsnät när krisen väl slår till.

Märkligt märkligt att samtliga arbetare fått det bra mycket bättre under de senaste 4 åren, jag själv inräknad som ensamstående lärare. Detta dessutom under en lågkonjunktur. Men kör du vidare med ditt trams, låter precis som en typisk vänsterpartist.

P.S stor kritik i Stockholm för deras långa vårdköer. Du får googla vilka som styr där. Enda regionen i Sverige där vårdköerna ökat.

https://www.vardforetagarna.se/2026/06/intervju-i-tidningen-naringslivet-vardforetagarna-siffrorna-avslojar-stockholms-vardkoer-blir-allt-l angre/
Senast redigerad av Henriksen82 2026-07-24 kl. 19:47.
Citera
2026-07-24, 20:00
Avstängd
Ja vi är verkligen körda. Att i synnerhet som vit svensk man rösta på vänstern är så efterblivet på så många sätt att man inte borde få rösta. Ta i beaktning den importerade röstboskapen som till 90% röstar vänstern tillsammans med kvinnor som till 90% röstar med känslor så är Sverige kört för all framtid
Citera
2026-07-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Det är ju en stor förklaring. Sen har vi kvinnorna som jag skrev, de har blivit ilurade av media att SD är ondskan själv. Många kvinnor har lämnat högern för att media säger åt dem vilka frågor som är viktigast; klimatet, tonårsutvisningar, Palestina osv.

SD och KD har inte tappat, det är jag säker på. M och L har tappat kvinnorna. Lägg till urvattnandet av svenskens röst så hamnar vi här.
Vänstervriden media och åsikten att SD är onda är knappast något som har dykt upp de senaste 4 åren. Och om det nu faktiskt är så att media har hjärntvättat landets alla kvinnor sedan senaste valet räcker det inte med att konstatera det utan då måste man fråga sig varför det har blivit så och varför man misslyckas med att försvara sin egen politik när det kommer till t.ex klimatet, tonårsutvisningar och Palestina.

Man vinner inga val genom att konstatera att de som röstar på de andra är dumma i huvudet. Vänsterns lösning på SD var ju länge att kalla dem för dumma nazister och kolla hur det gick. Nu begår högern samma misstag och tror att det räcker att säga "Miljöpartiet" för att få folk att rösta blått.
Citera
2026-07-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Var bor du om du har "extremt" låg skatt?
Som svar på din rubrik så är det för att alla inte befinner sig i en ekokammare dygnet runt.
Angående sossarna med flera, jag är den förste att erkänna att de har ett stort förbättringsarbete att genomföra, men det är fortfarande bättre än alternativet. Det enda Tidö har lyckats med är bränslepriserna, och det verkar räcka för de flesta.
Jag har låg skatt för att jag tjänar lite. Fantastiskt förmånligt att vara "fattig" i Sverige.
Citera
2026-07-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror han menar att om man har en ganska låg inkomst så blir skattesatsen låg.

Tjänar man t ex 25000 kr/månad så får man ut 20500 kr - man betalar alltså runt 4500 kr i skatt eller runt 18% i skatt.

18% är låg skatt för många.
Exakt
Citera
2026-07-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Kvinnlig rösträtt. Har du hört talas om det?
Det var ett något trångsynt svar men det ligger ju något i det såklart.
Citera
2026-07-24, 20:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag

Man vill ha trygghet och stabilitet i en osäker omvärld, därför röstar man vänster eftersom inbillningen är stark och (s) hegemonin fortfarande är en framgångssaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in