2026-07-24, 17:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Folk får fan lära sig de lokala språken asså.
Den här anglofilismen har ju gått för långt.
I say Hear Hear to that.

Your name is uptown. Uppsala?
Citera
2026-07-24, 17:47
Medlem
Nästan alla i Sverige läste ju tyska i skolan för 25+ år sen. Sen blev de mer populärt med spanska franska osv.

Kan man flytande engelska och spanska klarar man sig väldigt bra i världen.

Tyska kan dom flesta Svenskar förstå som har lite innanför skallen. Svenska är ju ett germanskt språk. Jag tycker iaf Tyska är lättare att förstå än Danska och jag har inte läst nån tyska. Snäppet svårare än Norska men väldigt många ord är lika eller liknande Svenskan.

Tycker Spanska är ett bra val som extra språk för dagens elever. Tyskan kan man lära sig ganska enkelt från nån kvällskurs sen.

Tyvärr är väl vårt största problem att dagens unga knappt kan riktig Svenska då blir såklart alla språk svåra om man inte ens kan sitt eget språk ordentligt.
Citera
2026-07-24, 18:23
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hade Tyskland vunnit kriget så hade vi absolut lärt oss tyska. Men nu blev det inte så.
Engelskan var väl etablerad i världen innan andra världskriget pga det brittiska imperiet. USA:s dominans beror på den soft power som de utövat under decennierna sedan 1945. Jeans, rock n roll, McDonald's, Hollywood, TV, dollars och mycket annat.

Nazityskland stod för raw power, som inte föll många i smaken vilket är mycket av anledningen till nederlaget och kapituleringen 1945. Ryssarna försökte med soft power via fördold statspropaganda och detta fick vissa inom den sk 68-vänstern att tycka att Sovjetunionen verkade bygga på bra idéer och var ett lyckat projekt. Ingen av dessa lärde sig dock ryska och provade att flytta dit. Kirunasvenskarna emigrerade på 1920-talet, långt innan kulturvänstervågen på 1960-talet.
Citera
2026-07-24, 18:40
Medlem
proconsuls avatar
Tyskan hade ett stort inflytande på svenskan på medeltiden. På 1700-talet var det franskan och nu är det engelskan. Gissningsvis kommer spanskan att spela stor roll i framtiden.

Engelskans inflytande beror till stora delar på kolonisationen. Runt 60 länder har engelska som officiellt språk och ca 2 miljarder människor har någon form av kontakt med språket.

Tyska talas i 6 länder och berör ca 100 miljoner människor.

Är det ett svar på din dfråga?
Citera
2026-07-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Trollar du? Tyska är betydligt coolare än engelska.

Sen så var det faktiskt lingua franca i Europa fram tills efter WW2 när de blev ockuperade av engelsktalande länder.
Det beror lite på sammanhanget. Inom diplomatin var franska det dominerande språket. Inom vetenskapen tyska.
Citera
2026-07-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tyska är ett umpa-bumpa-achtung-språk och deras musik känns 1970-tal och det är naturligtvis omöjligt att sjunga en kärlekssång på tyska Ich liebe dich.

Verdammt!
Romantiken har sitt ursprung i Tyskland sent 1700-tal. Så det så!!

https://youtu.be/Jh4MaEPcXMo
https://youtu.be/8A3qUOKqtRU
Citera
2026-07-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I say Hear Hear to that.

Your name is uptown. Uppsala?

Haha aa, man är själv påverkad av Staterna, tyvärr.
Sen födseln har man blivit bombarderad med amerikansk underhållning.
Ja, Uppsala och Uptown för att låta cool

Men jag pluggar tyska för jag har noll intresse av att bo och jobba i UK eller Irland.
Citera
2026-07-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Nästan alla i Sverige läste ju tyska i skolan för 25+ år sen. Sen blev de mer populärt med spanska franska osv.

Kan man flytande engelska och spanska klarar man sig väldigt bra i världen.

Tyska kan dom flesta Svenskar förstå som har lite innanför skallen. Svenska är ju ett germanskt språk. Jag tycker iaf Tyska är lättare att förstå än Danska och jag har inte läst nån tyska. Snäppet svårare än Norska men väldigt många ord är lika eller liknande Svenskan.

Tycker Spanska är ett bra val som extra språk för dagens elever. Tyskan kan man lära sig ganska enkelt från nån kvällskurs sen.

Tyvärr är väl vårt största problem att dagens unga knappt kan riktig Svenska då blir såklart alla språk svåra om man inte ens kan sitt eget språk ordentligt.
Haha det e knas om man inte ens kan svenska.
Spanska kan jag redan ganska bra men Tysklands löner är nog bättre än Spaniens alla gånger.
So ich studieren Deutsch.
Citera
2026-07-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Tyskan hade ett stort inflytande på svenskan på medeltiden. På 1700-talet var det franskan och nu är det engelskan. Gissningsvis kommer spanskan att spela stor roll i framtiden.

Engelskans inflytande beror till stora delar på kolonisationen. Runt 60 länder har engelska som officiellt språk och ca 2 miljarder människor har någon form av kontakt med språket.

Tyska talas i 6 länder och berör ca 100 miljoner människor.

Är det ett svar på din dfråga?

Har vi mer nytta av de engelskspråkiga länderna än av grannen Tyskland?
Citera
2026-07-24, 20:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Har vi mer nytta av de engelskspråkiga länderna än av grannen Tyskland?
Jag skulle svara ja på den frågan även om jag inte kan se relevansen i sammanhanget.
Har vi mer nytta av att kunna kommunicera med 50-60 länder än 5-6?
Citera
2026-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Det beror lite på sammanhanget. Inom diplomatin var franska det dominerande språket. Inom vetenskapen tyska.

Det var i allmänhet lingua franca från 1800-talets andra hälft tills 50-talet. Under den tiden var det många fler i Europa som kunde tyska än engelska eller franska.
Citera
2026-07-24, 20:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ut i världen, på vilket sätt, menar du ?
Solsemester?

Ut i världen på det sätt som en genomsnittlig svensk gör när den har behov av att tala ett annat språk än svenska. Utlandsstudier eller semester exempelvis. Visst kan man begränsa sitt resande till Tyskland om man är teutofil. Men då kan man lika gärna begränsa sitt resande till Storbritannien eller USA. Men åker du till tredje land, t ex Italien, Grekland, Thailand eller Argentina då är det ju engelska som du har störst sannolikhet att göra dig förstådd på (om du inte råkar kunna det inhemska språket tillräckligt bra, såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in